• Mad  as  snow

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Anonym (smart barn) skrev 2012-05-26 13:55:44 följande:
    För övrigt tycker jag att vi i Sverige borde bli bättre på att ta vara på barns talanger inte bara inom musik och idrott, utan också när de är duktiga på klassiska läsämnen i skolan som matematik, språk, historia o.s.v. Det känns som att det är så djupt rotat i den svenska kulturen att alla ska vara lika, alla ska bara vara godkända i våra klassiska skolämnen.

I länder som USA och Japan t.ex. tar man direkt tillvara på barnens talanger även inom vanliga skolämnen. På gott och ont kanske, men det tycker jag ändå att vi borde bli bättre på här också och inte stoppa upp barnets utveckling och intresse i ämnet bara för att de jämnåriga inte är lika duktiga.

Agree.
  • Mad  as  snow
    Beckah82 skrev 2012-05-27 21:40:09 följande:
    Jasså? Det var ju väldigt ny information för mig faktiskt, som trodde att jag var väldigt påläst om särbegåvade barn och också bipolär sjukdom. Har du någon källa att hänvisa till? Det hade varit roligt att läsa, för det låter smått otroligt.

Däremot finner man en hel del särbegåvade barn bland barnen med ett neuropsykiatriskt funktionshinder, men det är ju verkligen något helt annat. 

Jag undrar också, har aldrig hört talas om ett sådant samband.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!