• IsadoraW

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min tös är nästan exakt jämnårig med din, ts, och hon kan en del men inte allt det du beskriver. Jag är också övertygad om att min dotter är smart, hon är verkligen en "kan själv"-person som varit tidig med mycket praktiskt som att klä av/på sig, gå på toaletten, tvätta sig m.m. Det som framförallt gör att jag tror att hon är smart är att hon ställer så finurliga frågor, samt att hon reflekterar så mycket kring vad hon och andra känner och tänker. Hon är också ett av de mest bestämda barn jag någonsin träffat vilket kan vara rätt jobbigt, men på förskolan säger de att hon är rätt försiktig så det är nog hemma hon får utlopp för den biten. Hon hittar på väldigt intrikata fantasilekar och spelar själv eller med oss andra i familjen olika roller, hon är också helt otrolig på att snappa upp saker man säger i förbigående och ta upp det i något annat sammanhang senare, även sånt sagt bara mellan vuxna och inte i dialog till henne. Hon har också humor och skojar på ett väldigt gulligt sätt.

Så klart man är superstolt över sin fina tjej!!

• IsadoraW
    Lenora skrev 2012-05-30 00:49:10 följande:
    Vilket tjafs i den här tråden. Ingen vettig människa skulle väl önska att sitt barn var "överintelligent" med allt vad det innebär.

I småbarnsåldern så har det inte så stor betydelse om ett barn utvecklas tidigt med vissa saker och det påverkar inte nödvändigtvis hur de kommer att utvecklas längre fram så länge det inte finns direkt fysiska eller psykiska problem med i bilden.

Min farbror började inte tala förrän han var 4år, vilket är sent. Idag arbetar han inom ett karriäryrke där den verbala förmågan är oerhört viktig. En av mina vänners barn kunde tala och  läsa helt flytande vid 3års ålder men visade sig ha allvarliga problem som hindrar det barnet så mycket i livet.

Se ditt eget barn och vad det behöver i livet just nu och jämför inte allt med andra hela tiden är mitt råd till alla föräldrar, oavsett utvecklingsnivå.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!