Min 3 åring är smart för sin ålder!
Jag är också stolt över min dotter. Hon är 3 år och 1 mån och kan det du beskriver ovan. Rabblandet (adresser, för-, mellan- och efternamn, alfabetet etc) lägger jag inte så stor vikt vid - det visar mest på minneskapacitet. Det tror jag alla barn i den åldern kan om de tränas. Men din dotter är troligtvis, liksom min, nyfiken och har därför snabbt fått pejl på detta.
Mest stolt är min dotter över toalettbestyren och påklädningen och liknande. Jag ser att hon mår bra av att kunna själv. Hon gillar också att kunna skriva och tjatar om att hon ska börja skolan efter sommaren. :)
Mest stolt är jag över att hon kan uttrycka sig så bra (konditionalis, tidsperspektiv etc) vilket gör att vi kan resonera med henne och hon med oss. Jag är också glad att hon utvecklats socialt så bra: hon kan sitta och koncentrera sig på pyssel och liknande lika länge som 5-åringarna i hennes grupp, att hon är omtänksam och ser til att alla får vara med, att hon visar på god empati och förmåga att tänka i flera led vilket gör att hon sällan sårar eller bråkar med kompisar. Motoriskt ligger hon också långt fram och är stark, vig och stadig.
Jag tycker att det är skönt att hon ligger långt framme för att det vittnar om goda förutsättningar. Jag har dock ofta fått be om ursäkt eftersom föräldrar i lekparken etc ofta blir 'sura' över att upptäcka att flickan som de trodde var 4-5 år (hon är lång för sin ålder) faktiskt är 3 och därmed yngre än deras telning som inte kan prata, klättra, samspela etc på samma nivå.
Det är ju svårt att skriva ett sånt här inlägg utan att låta skrytig, men jag menar inte att låta överlägsen (om någon uppfattar mig så). Jag älskar min dotter och är stolt över allt det hon är - inte bara det som gör att hon är tidig. Jag är stolt över att hon är så busig, nyfiken, kärleksfull, påhittig, energisk, glad och mycket, mycket mer.