Min 3 åring är smart för sin ålder!
varför är du anonym? Inte stolt? Jag blir alltid mindre engagerad i trådar som är anonyma. Vi har en som blir 3 år i augusti som ligger några år före på många nivåer.
Men skulle jag göra en lista över saker som utmärker henne på de sätt som imponerar mig mest och gör mig så stolt att jag vill spricka och blir tre meter hög så skulle den nog ändå se ut mer som så-vill genast ta hand om de som är mindre på föris om de ramlar,blir ledsen och vill trösta om mamma eller någon gråter,är väldigt medveten om sina känslor och olika sätt att hantera dom,lätt att resonera med och få att byta åsikt (varför det faktiskt passar bättre att gå till den lilla tråkiga lekparken) Tar ett socialt ansvar,alltså frågar alltid fröken-har du sovit gott? Eller -mår du bra? Eller frågar -vill du leka? om hon ser att någon är ledsen o ensam på föris.
Hon kan inga färger alls,tror hon är färgblind eller bara helt ointresserad.
Sen läser hon och skriver också och alfabetet kan hon och är otroligt duktig på datorer..använder de flesta standard programmen,duktig på att söka sig fram på internet med hjälp,duktig på att lära sig spel..mycket skulle hon aldrig lärt sig om hon varit nr ett för vi hade nog aldrig tänkt på att det kan vara bra att kunna läsa vid 3 års ålder då vi tycker andra saker är mycket mycket viktigare men för att hon visat ett tydligt intresse när vi tränar med hon som snart blir 6 år har det bara blivit så. Hon har själv bestämt vad hon vill lära sig. Hon lär sin storasyster som blir sex i juni spel på datorn för 6-8 åringar.
Vi har fokuserat på skrivning med penna så hon kan mest med det men även en del på datorn men det är inte lika kul tycker hon.
Hur är hon för övrigt i personligheten din 3 åring? Vad har hon för egenskaper som inte har med lärande att göra? Hon är en ledar typ som gärna bestämmer. Är hon empatisk? Trotsig? Kramig? Vad tycker hon om fysisk kontakt med er och med och med andra?
Sen en till sak. Att klä på sig själv, gå på toa själv, borsta tänderna själv, kamma ut tovor själv, knyta skor själv, klä på sig själv, kunna sitt och släktingars fullständiga namn, kunna datum för födelsedag, skala potatis och ta mat och äta själv-det är väl inte saker som är utmärkande TIDIGT för en 3-åring? Det var då nytt för mig iaf isf. Men du kanske bara räknade upp saker av bara farten?