Inlägg från: Anonym (tandhygienisten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tandhygienisten)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 10:47:32 följande:
    Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.
    Jättekul att ni har en duktig dotter! Bra att ni uppmuntrar henne och låter henne göra det hon visar intresse för. Utan att ha läst i tråden kan jag gissa att du ändå fått en hel del reaktioner, spydiga och rent av elaka kommentarer. Skit i din, den svenska avundsjukan personifierad.
    Men, en sak skulle jag som tandhygienist vilja säga. Din 3-åring har långt ifrån den motorik som krävs för att klara av att borsta sina tänder på ett tillfredsställande sätt. Jag skulle rekomendera att ni alltid borstar efter henne. Visst är det bra och kul om hon vill göra själv, men det betyder inte att hon kan. Först i 10-12 års ålder börjar barn klara av det någotsånär, så det finns inte ens på kartan att hon klarar det själv. Det är väldigt viktigt att man kommer åt överallt, för om hon alltid missar samma ställe (stor sannolikhet) så är risken stor att hon får hål där. Och det vill ni väl inte chansa med?
  • Anonym (tandhygienisten)
    Anonym skrev 2012-05-28 07:58:47 följande:
    Jag gjorde också den reflektionen men det verkar vara vanligt att låta barnen borsta tänderna själva ganska tidigt om man ska tro trådarna här på FL.

Jag tycker TS barn verkar tidigt av sig men jag skulle se upp lite med ledarrollspositionen. Barn behöver leka och samspela med andra barn på jämna vilkor också. Rent socialt är det lättare att leka med någon som är äldre eller yngre just för att det blir mer givet vem som tar iniativ och styr leken. Att ta ledarrollen och styra leken kan (men behöver inte) betyda att man har svårt att leka på ett vanligt sätt.

Det är skrämmande vanligt att släppa barnen för tidigt med tandborsten själva. Resultatet låter sällan vänta på sig, och mjölktänder och nya permanenta tänder är väldigt känsliga och det blir mycket lättare  hål i dem än det blir för en vuxen.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!