Min 3 åring är smart för sin ålder!
Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 10:47:32 följande:
Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.
_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.
Men, en sak skulle jag som tandhygienist vilja säga. Din 3-åring har långt ifrån den motorik som krävs för att klara av att borsta sina tänder på ett tillfredsställande sätt. Jag skulle rekomendera att ni alltid borstar efter henne. Visst är det bra och kul om hon vill göra själv, men det betyder inte att hon kan. Först i 10-12 års ålder börjar barn klara av det någotsånär, så det finns inte ens på kartan att hon klarar det själv. Det är väldigt viktigt att man kommer åt överallt, för om hon alltid missar samma ställe (stor sannolikhet) så är risken stor att hon får hål där. Och det vill ni väl inte chansa med?