Inlägg från: Anonym (Tja..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tja..)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Jodå, rent IQ mässigt så var det nog få som kunde klå mitt barn.

Lärde sig läsa själv vid 2,5 år. Läste även skrivstil, upp och ner text osv.

Barnet läste böcker för andra barn på dagis samt försökte lära dem bokstäver.

Hanterade datorn vid 3 år (menyer), böt bakrunder och skärmsläckare (detta var med windows -97) 

Vid 5 år kunde barnet peka ut länder och deras huvudstäder på blindkarta. Även alla planeter samt deras månar (och deras sammansättning) och diameter.

Kunde identifiera låtar enbart genom att titta på deras ljudvågor.

Lärde sig 200 engelska glosor inom loppet av 2-3 veckor.

Kunde kroppens beståndsdelar ned på mitokondrienivå.

Och ja just det.. Barnet diagnostiserades med Asperger vid 3,5 års ålder..             

• Anonym (Tja..)
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 09:08:24 följande:
    Och då menar du dirket att mitt barn också har Asperger då antar jag? Bara att du inte vågade skriva det. Beklagar att ditt barn har Asperger men ALLA begåvade barn får inte den sjukdomen även om du skulle vilja att mitt barn också har det. Du är som 75 % av alla som skrivit här i tråden: Avundsjuk.
    Haha FL i ett nötskal. Nej jag beklagar inte att mitt barn har AS. Jag påstår heller inte på något sätt och vis att ditt barn har det. Tvärt om. Verkar bara vara en framåt tös.

Får inte jag vara stolt över mitt barn menar du?? Alla andra som skriver här är ju stolta över sina intelligenta barn.

AS är ingen sjukdom heller.. Det kan dock vara ett funktionshinder. (du vet väl att de tror att Einstein hade det)..

Jag är varken avundsjuk på någon annan eller beklagar mitt barns intelligens. Du däremot verkar ha stora problem med att andra barn är lika tidiga som ditt.     
  • Anonym (Tja..)

Tar tillbaka FL-i ett nötskal. Verkar handla om TS i ett nötskal istället..

Tack för ni som försökt förklara för TS ang mitt svar! Jag hade inte läst tråden innan och ville bara skriva om att även mitt barn var tidig. Men i mitt fall så fanns även en förklaring (till just överintelligensen).

Och Ja jag är Stolt över mitt barn.

Oavsett funktionshinder så tycker jag man ska fokusera på det positiva. I mitt fall har mitt barn lyckats gå vanlig klass hela tiden. Bra betyg, jätte go, djurvän och mycket annat som jag älskar med h*n.

Visst den sociala biten kanske inte alltid sitter där den ska. Men barnet försöker och lyssnar när man förklarar de delarna också.

Barnet är större än mig nu. Och i skolan så ser de h*n som en professor. Jag hoppas H*n orkar tiden ut.  

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!