• Beckah82

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Orkar absolut inte läsa tråden, men vill bara gratta dig TS. Din dotter är ju praktiskt taget redo att flytta hemifrån!

Orkar inte svara på din fråga om vad mina barn kan/kunde vid 3 års ålder, då jag inte alls ser vad det har för betydelse i din dotters utveckling och en jämförelse är jag verkligen inte intresserad av.

Jag kan säga att jag har väldigt barn som varit väldigt tidiga på väldigt många områden och det skriver jag enbart som en förklaring till det jag ska skriva här näst;

Jag tycker det är en självklarhet att man ska vara stolt över ditt/sina barn och glädjas över deras framsteg. Det har ju inget med ålder att göra. Stolt och glad är naturligt att man blir, när barnet tex lär sig att gå och den känslan av stolthet är precis lika stor, härlig och adekvat, oavsett om barnet är 6 månader eller 2 år när hen lär sig att gå.

Tyvärr anses det lite fult att berätta om sina barns framsteg om de råkar vara tidiga i sin utveckling, vilket gör att vi som har tidiga barn får en hel del skit och ofta känner att vi inte får samma rätt och utrymme att vara stolta och berätta.

Anledningen är att andra kan ta illa vid sig då de uppfattar den sunda stoltheten som SKRYT. Väldigt trist när man i själva verket bara är stolt och hade varit lika stolt om barnet varit äldre. Sen finns det undantag. Det finns föräldrar som inte alls bara är stolta, utan är stolta och skryter för att barnet är tidigt. Att barnet lärt sig gå är inte det primära, utan att barnet lärde sig gå vid 6 månaders ålder, är det viktiga att framhäva för dessa föräldrar. Dessa föräldrar förstör för oss som bara är genuint stolta, men råkar ha ett tidigt barn. Dessa föräldrar är oerhört störande.

Baserat på din trådstart så är du solklart en sådan förälder. 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    BookLady skrev 2012-05-27 16:11:21 följande:
    Sanna o Ryan skrev:
    - Det tror jag inte alls på. BVC har sagt att majoriteten av alla barn talar rent vid 4-5 år. Övriga talar rent senare pga språkstörningar. Ytterst få, i jämförelse med antalet barn, talar rent före 4 årsåldern. Att ditt barn talar rent nu som 3-åring kan vara möjligt men som 2-åring? Isåfall får du nog anmäla er till guiness rekord bok då det är YTTERST ovanligt. Dock kan man bli "döv" när det gäller sina egna barn. Man är så van med hur de pratar att man tror att de är duktigare än vad de är. Behöver ju inte vara så i ert fall, men det är snudd på omöjligt enligt mig. 

Dumheter. Min dotter pratade också helt rent i stort sett från det hon började prata och definitivt i 2-årsåldern. Hon hade lite konstiga uttryck för sig precis i början, tex var Bondgård "Buguck", men hon uttalade "Buguck" helt rent och supertydligt. Så fort hon lärde sig vad det verkligen hette blev det B-O-N-D-G-Å-R-D. Du skulle träffa min dotter och höra hur hon pratar. Man hör varenda ord och stavelse och har gjort så länge. Hon har inte fyllt 4 än.
    Vad är "helt rent" enligt dig?

Jag har mycket svårt att föreställa mig en tvååring som uttalar allt rätt. Några saker som brukar vara svårt;

* Säga R rent.
    * Säga Tjej, Tjat, Tjugo istället för sej, sat, sugo
    * Säga Chans, Charlott, Skjul, istället för sans, salott, sul.

Men vet vet jag, det kanske är vanligt att tala HELT RENT i tvåårsålden, bara det att jag, av en slump, råkat pricka in att bara träffa dessa få tvååringar som inte kan det. Jag kan dock tycka att det i så fall är lite konstigt att det på 2,5-årskontrollen kollas om barnet kan säga ett 10-tal ord och om de kan det så får de en godkänt-stämpel. 
  • Beckah82
    Anonym (här med) skrev 2012-05-27 18:48:18 följande:
    Min dotter har alltid sagt r- och tj- rätt. Det bakre sj-ljudet har hon också uttalat riktigt, utom före främre vokaler. Detta korrigerade hon själv vid 2,5. Hon har också kompisar i samma ålder som klarar detta. Jag vet inte hur vanligt det är, men fastlagt är att det händer.

Här (Stockholm) finns ingen 2,5-årskontroll, och 10 ord brukar de avkräva 1,5-åringarna. På treårskontrollen ville de se att min dotter kunde tala i flerordsmeningar och hade gott vokabulär. BVCs "krav" brukar också ligga lägre än snittet. Deras uppgift är ju att kontrollera att barnen utvecklas inom normalspannet (vilket även inkluderar lite efter snittet).      
    Fantastiskt! Hon sa med andra ord "däR" direkt, istället för "dä" som andra barn? Hon lär ju inte BÖRJAT prata vid 2-2,5 års ålder, om hon pratade helt rent vid 2-2,5 års ålder, så hon bör ju ha börjat prata i 1-årsåldern (gissningsvis före ett års ålder om hon nu är tidig) och sa alltså R, tj, sj (och de andra klassiska knepigheterna i vårt språk) redan kring 12 månaders ålder?

Det är ju lite smått sensationellt. Jag är mycket imponerad må jag säga!
  • Beckah82
    BookLady skrev 2012-05-27 19:19:46 följande:
    Helt rent enligt mig är precis det du beskriver. Och nu när du säger det så kommer jag ihåg att hon hade lite problem med sch-ljudet faktiskt, men inte som du skriver ut det utan hon sa CH som invandrare brukar säga och inte sju, som svenskar (kanske stockholmare? jag vet inte) brukar säga med det speciella sch-ljudet som också används i chans och Charlott. Hon brukade säga ordet flera gånger för att få det rätt, och till slut fick hon det . R hade hon aldrig några problem med utan började säga det rent på en gång. Tj-ljuder har aldrig varit några problem.

Var har jag skrivit att det skulle vara vanligt att tala rent i tvåårsåldern? Hur vanligt det är har jag ingen aning om, men du skrev att du inte trodde på det, för BVC hade minsann deklarerat att barn inte pratade rent förran i 4-5 årsåldern. Du skrev att det var "nästintill omöjligt" vilket jag tror är dumheter med tanke både på min egen dotter och andra barn jag träffat på som pratar väldigt bra. Men visst, min dotter har varit väldigt tidig språkligt, så det kanske inte är supervanligt.

Vad jag inte begriper är varför det jag och ts beskriver provocerar dig så otroligt mycket. Vad gör det dig om det faktiskt finns en hel del barn som börjar prata rent tidigare än vad du tror och vet? Kan du inte erkänna att du inte vet allt som finns att veta om barn i allmänhet, eller var är det skon klämmer?      
    Nu tror jag du blandar lite fritt bland oss andra tråd-deltagare du får nog ta en extra titt på vad det är jag skrivit och inte, så du slipper svara mig utifrån vad andra skrivit. Det skulle jag uppskatta ganska mycket faktiskt.
    BookLady skrev 2012-05-27 19:24:03 följande:
    Vad är det som är så sensationellt? Jag förstår att du är väldigt ironisk, men min dotter sa aldrig "dä". Hon började säga "mamma" och sa det ett bra tag och inte så mycket annat. Ett av hennes första ord efter mamma var "konkurs" om jag inte minns fel. Som jag beskrev ovan hade hon några ord som hon uttalade fel precis i början, som "buguck" för bondgård. Men första gången hon sa bondgård sa hon B-O-N-D-G-Å-R-D. Så hon har aldrig sagt "dä" eller "mojot".
    Nej, jag är inte det minsta ironisk. Är det så som du berättar så ÄR det sensationellt. Jag är dock benägen att tro att det till viss del handlar om två mycket vanliga företeelser hos föräldrar;

1. I efterhand kan man "minnas" saker väldigt tydligt, som inte riktigt stämmer när man kollar upp det. Jag har sett massvis av exempel på detta.

2. Man kan ha olika uppfattning om saker och ting. Jag vet många som säger att deras fyramånadersbebis kan sitta själv, medan det egentligen är så att bebisen sitter, men håller handflatorna i golvet som stöd och runt omkring ligger kuddar, eftersom bebisen trillar titt som tätt var femte minut. Det är inte att kunna sitta, men just DEN föräldern vill gärna tro det.

Likadant är det med dig. Din dotter kunde prata rent och flytande menar du. Sen beskriver du undantag på undantag, utan att ens själv inse att då var det ju inte alls så att hon pratade rent.

Jag skrev inte att hennes första ord skulle ha varit DÄR, men hon lär ju ha sagt "där" någon gång i början av hennes pratande. De flesta barn har med ordet "dä(r)" bland de första orden. Men de säger såklar DÄ inte DÄR, som din dotter tydligen gjorde.

Hennes första ord var mamma och i vilken ålder var det? Därefter kom "KONKURS" på andraplats, eller i alla fall bland de allra första orden. Konkurs uttalades alltså med både K och R rent? Riktigt bra jobbat för en bebis. Jag tar för givet också att hon förstod vad konkurs betyder? Annars är det ju bara ett härmande av ljud. Att säga ett ord förutsätter ju att man vet vad ordet betyder.

"mamamamamama" jollrar alla bebisar. Men MAMMA säger de inte förrän de faktiskt säger mamma och syftar på just mamma.

Din dotter bör ha varit väldigt liten när hon pratade om konkurser och uttalade K och R. Min äldste hade ett helt knippe ord som han sa när han var 7-9 månader och vid 12 månader pratade han i tvåordsmeningar. Tro det eller ej, men det räknas som tidigt.

Dock pratade han inte på långa vägar rent! R sa han inte rent förrän han var nästan 3 år gammal och korrekt uttal på tjej och chans kom inte förrän han var 4 år.

Din dotter som pratade HELT RENT vid 2 års ålder bör med andra ord ha pratat i meningar redan före ettårsdagen och bör ha haft långt fler ord än min pojke när hon var dryga halvåret.

• Beckah82
    OliviaViktor skrev 2012-05-27 19:23:30 följande:
    Gillar verkligen det du skriver, du slår verkligen huvudet på spiken =)
  • Beckah82
    Anonym (här med) skrev 2012-05-27 19:52:21 följande:
    Eh, det finns väl inget r-ljud i konkurs, eller?
    Nej, det är ju riktigt förstås. Jag borde ha uttryckt mig tydligare och frågat om hon uttalade R:et i konkurs på rätt sätt, inte uttalade R. Jag förstår om det uppfattades så som du uppfattade det.

Roligt att DET var det enda värt att kommentera dock
    BookLady skrev 2012-05-27 20:03:31 följande:
    Jag inser att det antagligen är rätt så meningslöst att diskutera med dig men vad är det som är så konstigt med att ett av dotterns första ord var konkurs? Det var för att hennes pappas jobb hade gått i konkurs precis när hon lärde sig prata och vi pratade mycket om det. En vacker dag härmade hon någon av oss och sa också "konkurs". På vilket sätt gör det mig "tappad" och varför var det "det roligaste på länge?" Ett annat av hennes första ord var balkong. Ett tredje var paraply, som ju är rätt svårt och därför brukade hon öva på det och gå och upprepa det för sig själv, "PA-RA-PLY". Och vad har allt detta med att "höja nivån i världen" att göra?
     Hahahaha eller jaha, du skojade inte (med flit)? Förlåt.
  • Beckah82
    BookLady skrev 2012-05-27 20:24:17 följande:
    Vad är det jag blandar ihop? Jag har först svarat på ditt inlägg 324 och citerat det. Är det inte du som skrivit det inlägget?

Vi har skrivit upp åtminstone en del av det dottern sa och när hon sa det, så jag "minns inte fel". Och jag har skrivit ända från början när jag beskrev hennes språk att hon hade en del "hemmagjorda" ord i början men de försvann allihop rätt snart och i 2-2,5 årsåldern pratade hon tydligt och rent. Hon sa DÄR hon sa MOROT och hon sa BONDGÅRD.  Och nej, hon visste inte vad konkurs betydde när hon sa det, hon upprepade bara ett ord vi nämnde rätt mycket. Men rätt snart frågade hon vad det betydde. Varför förutsätter ett sägande av ord att man vet vad ordet betyder? Jag trodde att vi åtminstone delvis pratade om både ordförråd men också att uttala orden rätt? Om en 3-åring tydligt säger "pappas jobb har gått i konkurs, det säger pappa", så pratar den väl rent vare sig den vet vad "konkurs" faktiskt betyder eller ej? 

Din äldste låter ungefär som min dotter och jag tror visst att det anses "tidigt", varför skulle jag inte det? Tydligen lägger du in något annat i att "prata rent" än vad jag gör. Det jag menar med att prata rent är att hon i 2-årsåldern uttalade orden och bokstäverna rätt, och varken vi eller någon som inte kände henne hade några som helst problem med att förstå vad hon sa. CH-ljudet hade hon problem lite längre men tj och R har hon sagt rätt från början när hon började använda ord med de bokstäverna i och jag tror inte det är det minsta sensationellt. Konkurs uttalas ju konkuSH inte konkuRS.
    Sa hon sitt andra ord (konkurs) vid 3 års ålder? Eller hur menar du nu? Om hon var som min äldste sa hon väl konkurs kring halvåret, men frågade alltså strax därefter vad det betyder?

Jag får inte ihop dessa två grejer faktiskt.

Hur som helst; hon har uttalat R rent sen hon började använda ord som innehöll R? Om hon, som du säger, var som min son så pratade hon i tvåordsmeningar kring ettårsdagen. Med andra ord kunde din ettåring uttala R rent, alternativt; pratade massor och i tvåordsmeningar, men använde inte ett enda ord som innehöll bokstaven R?

Uttalet av R i konkurs har jag redan skrivit om.

Nej, jag får faktiskt inte ihop någonting av det du skriver.
  • Beckah82
    Pigeon skrev 2012-05-27 20:37:31 följande:
    Mina barn har varit tidiga med läsningen och kunde läsa vid 2½, 3 respektive 3½ års ålder. De är också tidiga med matte och har lätt för det, särskilt barn nr 1 och 3.

Jag ser dock inte detta som en fördel alls. Tvärtom har det lett till mycket oro och bekymmer. Äldsta barnet har fått det jobbigt i skolan, han är fullständigt understimulerad. Nu i andra klass räknar han helst matte i 7:ans mattebok som jag lånat hem - i skolan har han såklart 2:ans bok vilken han tycker är urtråkig. Men läraren har ju en stor klass och för att få det att funka måste alla hålla sig till ungefär samma tempo - givetvis.

Tyvärr drabbar det både de tidiga och de sena barnen. Känns som ett olösligt dilemma.
    Det är oerhört tragiskt faktiskt att det är så här i den verkliga skolan. Skolan i teorin, d.v.s. läroplanen, säger något helt annat. Undervisningen ska individanpassas. Visst, det låter ju fint på papper, men det efterföljs inte! Det är i de flesta fall inte på grund av lärarna dock, utan begränsade ekonomiska resurser. Men så du vet; dina barn har RÄTT till en undervisning som passar dem.
    BookLady skrev 2012-05-27 20:50:06 följande:
    Synd att du inte får ihop det. Jag tycker jag förklarar tydligt.

Min dotter började precis som du skriver om din äldste att säga ord före 1 års ålder. Det var väldigt tidigt hon började säga "mamma" och det var inte joller mamama utan hon visste klart och tydligt att jag var "mamma". Jag minns inte om "konkurs" var hennes exakt andra ord, men vi diskuterade och skrattade åt att hon sa "konkurs" innan hon sa "pappa" och det var omkring 1 års ålder. Hon var inte särskilt tidig med att gå däremot och började gå ungefär vid 1 år och 1-2 månader, och både konkurs, balkong och paraply hade hon sagt innan dess. Och "halsband", tydligt och klart när hon satt och pillade på min väninnas halsband i hennes knä en dag omkring 1 års ålder, som jag beskrev i ett annat inlägg och vilket fick min väninna att hoppa högt och säga "hon PRATAR ju!"
    Halsband visste hon uppenbarligen vad det var, även om jag inte minns att jag lärde henne det, men konkurs ville hon veta vad det var lite senare, när exakt minns jag inte, kanske 1 år och 8 månader eller nåt.

Ett annat av hennes första ord hon använde var DEN, vilket jag lärde henne säga när hon ville ha en massa saker och gav upp ett tjut varje gång, vilket jag fick ont i huvudet av. Så jag lärde henne att peka och säga "vill ha DEN" istället, vilket hon gjorde hela tiden. Kanske det var därför hon inte pekade och sa DÄR. Det var "mamma titta" och "vill ha den" och alla möjliga andra ord men hon har aldrig sagt MOJOT eller liknande, hon har aldrig pratat "bebisspråk", nej. Ett annat av de absolut första orden var NEJ

Nu kan jag nog inte beskriva det tydligare.
     Jag orkar inte diskutera saken mer, jag tänker att vi helt enkelt bara har olika uppfattning om vad som är rent och inte. Rent för mig är så som en vuxen pratar, eller kanske rättare sagt ett vanligt skolbarn utan talsvårigheter. I den åldern pratar alla normalutvecklade barn rent. Förstår du vad jag menar med rent då? Jag menar att min son pratade HELT rent vid 4 års ålder, dvs inga som helst felaktigheter ljudmässigt. Inte heller grammatiskt. Förskolebarn kan ha svårt med vissa saker, som att böja korrekt och liknande. "Gådde" istället för gick osv. Det finns massvis av språkfel som inte får förekomma för att jag ska anse att det är rent.

Min yngste fyller 3 år i september. Han var sen med att börja prata, för han hade en hörselnedsättning (tjockt slem i öronen) från han var en liten bebis tills han var 1,5 år och de opererade honom. Han sa inte många ord före ettårsdagen inte. Nu är han som sagt drygt 2,5 år och pratar obehindrat och flytande i hur långa meningar som helst. Det är inga problem att förstå honom. Dock pratar han allt annat än rent. Han kan inte säga de saker jag nämnt tidigare som sj, tj, R. Han kan säga "han" till en flicka, han kan böja ord fel, han kan blanda ihop bokstäver och han kan ha svårt för vissa bokstäver i kombination. Vi hade en katt som hette Sessan. Det var svårt, det blev "dettan" istället (detta var bara någon månad sen), medan han kan uttala "s" i ordet "bebis" till exempel. Jag förstår att din dotter pratade väldigt mycket bättre än så, precis som min äldste gjorde, men jag har svårt att föreställa mig att hon pratade RENT så som jag menar när jag säger rent, när hon var 2-2,5 år. Men såklart KAN det vara så som du säger, fast då kan du inte säga emot att det är sensationellt, för det ÄR det i så fall!

Vad gäller ordet "mamma" så sa jag inte emot dig alls. Jag drog bara ett exempel. Jag tror mycket väl att hon sa mamma på riktigt. Det gjorde min äldsta också när han var 5 månader gammal (jollret mamamamama kom betydligt tidigare än så). Första ordet sa han vid 3 månaders ålder, men det går inte att skriva på familjeliv, för DET är nämligen omöjligt, så jag har gett upp att folk skulle tro på det. Han var också väldigt tidig motoriskt de första åren (ålade vid 3,5 månad, kröp på knä vid 5 månaders ålder och gick vid 8 månaders ålder, för att nämna några exempel så du vet vad jag menar med motoriskt tidig), men har varit väldigt sen med en del annat och är fortfarande. Jag blev överlycklig när han gjorde sin första huvudfoting vid 6 års ålder (något en normal 2-3 åring gör). Han har Aspergers och en del andra neuropsykiatriska funktionshinder. Vissa problem har han kunnat kompensera genom att han är väldigt överintelligent (enligt BUPs utredningar), men en del saker är han mycket mycket långt efter i och kanske aldrig kommer ikapp i.

Det finns, som jag ser det, inga som helst fördelar att vara tidig, lättlärd och intelligent om man bor i Sverige. Den svenska skolan har inte plats för dessa barn, vilket Pigeon här ovanför också har erfarenheter av.

Jag hoppas att mina andra två barn INTE kan läsa och räkna när de börjar skolan. Annars har de liksom inget att göra de första åren i skolan. Min erfarenhet med första barnet. Tyvärr är just bokstäver, ord och siffror bland det roligaste min 5-åring vet
  • Beckah82
    Anonym (imponerad) skrev 2012-05-27 21:33:17 följande:
    Oj TS, vad roligt!

Dock är jag utbildad inom psykiatri och hade blivit mer rädd är stolt om det va mitt barn. Det behöver ju inte vara så, men så tidigt utvecklade barn löper större risk för Bipolär sjukdom och det är inget jag önskar mitt barn!
    Jasså? Det var ju väldigt ny information för mig faktiskt, som trodde att jag var väldigt påläst om särbegåvade barn och också bipolär sjukdom. Har du någon källa att hänvisa till? Det hade varit roligt att läsa, för det låter smått otroligt.

Däremot finner man en hel del särbegåvade barn bland barnen med ett neuropsykiatriskt funktionshinder, men det är ju verkligen något helt annat. 
  • Beckah82
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 09:08:24 följande:
    Och då menar du dirket att mitt barn också har Asperger då antar jag? Bara att du inte vågade skriva det. Beklagar att ditt barn har Asperger men ALLA begåvade barn får inte den sjukdomen även om du skulle vilja att mitt barn också har det. Du är som 75 % av alla som skrivit här i tråden: Avundsjuk.
    Upplysningsvis så är Asperger ingen sjukdom det är ett funktionshinder. Inte heller är det något man förvärvar, utan något man föds med.
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 10:35:31 följande:
    Hennes barn hade diagnosen Asperger,( jättetråkigt), såklart hon blir avundsjuk då när mitt barn är friskt och även tidigt i utvecklingen. Läs hennes inlägg (anonym-Tja) nr 395 så förstår du.
    Jag vill använda fula ord när jag svarar här, men biter mig i tungan och skriver istället; om du på fullaste allvar tror på det där så vill jag råda dig till att söka hjälp. Det är inte friskt att gå och tro att vi med Aspergerbarn är avundsjuka på ditt barn. Varför i hela friden skulle vi vara det?
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!