• Anonym (-"-)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min treåring kan inte de där grejerna så bra. Han är normal i sin utveckling, tidig på vissa saker, senare på andra. Får sin utvecklingskarta ifylld på dagis helt enligt sin ålder. Men han har anlag för att bli högintelligent då jag är särbegåvad mensamedlem och hans pappa över medel (IQ). Det blir förhoppningsvis inga problem för honom att få ett vanligt liv med ett givande arbete, familj och vänner som gör honom lycklig. Då kommer jag vara nöjd. Om du misstänker att din dotter är särbegåvad så tycker jag du ska ge henne lite tekniska utmaningar som utvecklar hennes problemlösningsförmåga istället för att lära henne rabbla saker. Det har hon sannolikt mer nytta av som vuxen än att kunna saker utantill.

• Anonym (-"-)
    Angie99 skrev 2012-05-27 15:20:39 följande:
    Låter som en helt normal 3-åring, du behöver nog inte skicka in Mensa pappren än. Däremot tycker jag du själv borde plugga på lite om du inte vet om det heter fiskspö eller fiskespö. Det tror jag de flesta lärde sig nån gång i skolan så du är nog lite sen där...
    Är det helt normalt att kunna skriva sitt namn när man är tre och kunna skriva alla bokstäver i alfabetet och räkna till 100?? Isåfall är nog min pojk efterbliven då för han kan då inte det.
  • Anonym (-"-)
    Beckah82 skrev 2012-05-28 15:15:12 följande:
    Jag känner väldigt många medlemmar och det är verkligen en extremt stor bredd vad gäller personlighet, utbildning, yrken, sociala förmågor, diagnoser osv. Din bekant är inte representativ och det är inte jag heller, för det finns ingen "typisk" Mensa-medlem, då det enda vi har gemensamt är en hög IQ och som jag skrivit flera gånger så säger en persons IQ inget om något annat än just IQ.
  • Anonym (-"-)
    Anonym skrev 2012-05-28 14:55:18 följande:
    Precis.
    Känner en av medlemmarna i Mensa och det är den mest osociala, mest inkompetenta person jag har träffat när det gäller allt utom att se mönster och logiska sammanhang i större uppgifter.

Att man har en hög IQ är ofta inget att skryta med eftersom vissa av de som har det framstår som smått retarderade i normala sammanhang. Tyvärr, kanske.
    Känner en normalbegåvad och det är den mest osociala, mest inkompetenta person jag träffat när det gäller i stort sett allt.

Att man har en normal eller låg IQ är ofta inte något att skryta med eftersom vissa av de som har det framstår som smått retarderade i normala sammanhang.

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!