Min 3 åring är smart för sin ålder!
Kul med ett barn som är tidigt! Det är förstås spännande som förälder när det går fort. Dock ett litet varningens ord. Jag har två barn. Första barnet var nästan som er treåring, förutom att hon inte var riktigt lika tidig med att släppa blöjan. Hon bajsade enbart på potta innan hon fyllde ett, men kissandet tog längre tid att få ordning på. Men annars var hon extremt tidig språkligt och hade både ordförråd och tankar som låg långt över jämnåriga kompisars och hon intresserade sig för siffror och bokstäver när dagiskompisarna kämpade med att sätta ihop tvåordsmeningar. Hon har så småningom visat sig ha en mycket ojämn begåvning och nu när hon går på mellanstadiet har hon fått diagnosen ADHD och tillbringar en del tid hos specialläraren, särskilt i ämnet matematik.
Hennes lillebror var sen med det mesta. Han lärde sig cykla trehjuling som en av de första på dagis och var bra på att öppna sådant som påstods vara barnsäkert, men i övrigt låg han efter. Han var så sen med att prata rent och med vissa grundläggande delar av ordförrådet att vi kopplade in logoped (på inrådan av BVC). Nu är han superduktig i matte. Hjälper sin storasyster med läxorna, trots att han är tre år yngre. Ritar och skriver långa avancerade historier och tillhör den lilla grupp i skolan som hela tiden får jobba med små sidoprojekt för att alls få några utmaningar.
Förutom att jag har två egna barn är jag lärare och undervisar på mellan- och högstadiet. Även där är min erfarenhet att barn utvecklas väldigt olika. En del går framåt i en jämn takt. Andra tar plötsliga skutt och ligger stilla däremellan. Bäst i klassen i årskurs fem kan vara medelmåttig i åttan. Den som knappt ens klarar sexan kan gå ut grundskolan med toppbetyg och gå vidare till framgångsrika studier vid prestigefyllda och krävande utbildningar. Så njut av allt det spännande som händer just nu, men ta inte för givet att det alltid kommer att vara så! Och faktum är att man som mamma blir minst lika stolt när man ser hur barnet som får kämpa med allt till slut bli godkänd på provet eller vad det nu är.