Inlägg från: Anonym (stolt mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

viseversa skrev 2012-05-26 11:58:25 följande:
    Min 3 åring kan....

*7 språk FLYTANDE.
    *Hon är ett mattegeni och räknar ut extremt komplicerade tal
    *Hon Har räknat ut hur vi ska minska människans påverkan på naturen
    *Hon läser tjocka böcker utan bilder
    *Brukar diskutera landets ekonomi med mina bekanta.
    *Lärde sig cykla vid 6 mån
    *Gick vid 3 mån
    *Pratade rent vis 2 mån
    *Sjunger som en gudinna och har redan skivkontrakt
    *kan baka och laga väldigt avancerade maträtter och bakverk
    *Spelar piano som ett proffs
    *dansar också 4 dagar i veckan.

Varför driva med mig? Försöker du göra dig lustig? Jag ber om ursäkt att det sticker i dina ögon att läsa att mitt barn är intelligent, om du tar illa vid dig är det bara att lämna tråden.
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym skrev 2012-05-26 12:27:57 följande:
    Mitt barn kunde samma sak vid 3 års ålder. Räkna, skriva sitt namn, försökte bokstavera mitt namn fast bokstäverna blev omkastade bara, sa "kan jag be och få" och sa "vilken tjusig kjol" till fröken mm - använde ett väldigt lill-gammalt språk, räknade, kunde plus (inte minus om det inte var minut 1 eller 2 bara), och ja.... allt du rabblade upp. Det är väl jättebra!

Vet dock MÅNGA 3 åringar som kunde detta i hans (deras) ålder. Vi har alltid hört att han är tidig med tal och har ett avancerat språk, men kunskaps mässigt var han inte ensam, men såklart jätteduktig! Vi tvingade eller lärde inte heller våran son bokstäver, alfabetet, siffror, läsa och skriva utan att han ville och det är ju som med vad som helst?

Vill barnen lära sig hoppa hopprep lär man dom ju det - vill dom lära sig skriva, då lär man dom det? Ingenting man behöver pucha, det kommer av sig själv :) Sen har våran son kunnat  vädersträck sen han var 3, men det var för att han tyckte det var roligt (av nån anledning) och gick en kompass av sin morfar som följde med ÖVERALLT ett tag...

Barn är bra på olika saker helt enkelt :) Mitt kusinbarn kunde ALLA bilmodeller (säga dom vid namn när han såg dom) när han var 3.

Och kunde berätta vilka tider stadsbussen stannade utanför dom. Alla turer på hela dagen alltså.

DET är lite begåvat. Och något udda........
    Roligt!
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym skrev 2012-05-26 14:12:56 följande:
    Hon låter som en duktig tjej!

Men TS, måste bara fråga varför du har ett behov av skriva ut detta i ett forum? Vad vill du ha ut av det.

Du frågar om det finns andra med så begåvade barn. Här finns säkert massa, om dom nu ger sig tillkänna, vad vill du diskutera med dom då?    
    Jag vill veta hur mycket andra 3 åringar kan. Om min dotter är väldigt unik eller om det finns flera 3 åringar som är på min dotters nivå. Jag vill verkligen inte skryta men jag visste att jag skulle få många avundsjuka svar, pikar och annat, det är liksom FL. 
  • Anonym (stolt mamma)
    themix skrev 2012-05-26 14:06:39 följande:
    Ja, inte är det genetiskt eftersom du särskriver och stavar illa.
    Det gör jag inte.
  • Anonym (stolt mamma)
    Ung Mamma 91 skrev 2012-05-26 15:03:55 följande:
    Mm och min 4 månaders har gått på månen och har körkort. Samt har han nyss gått klart sin doktorutbidning. 
    Otroligt omoget skrivet!
  • Anonym (stolt mamma)
    BookLady skrev 2012-05-26 15:11:41 följande:
    Härligt TS, så roligt både för er och er dotter! . Min tjej fyller 4 nu om ett par veckor, här är lite av det hon gör:

- Läser sen ca 2,5-3 år, har precis börjat läsa tyst för sig själv, som hon säger. Men vill helst att man läser för henne ändå. Vi har aldrig pressat eller drillat henne heller, det enda vi gjorde var att ge henne tillgång till bokstavspussel tidigt, berätta vad bokstäverna hette och läsa några ABC-böcker i samband med annan bokläsning. Hon har ett hästminne och snappade bokstäverna direkt. Läskoden knäckte hon helt själv allra första gången vi satte ihop två bokstäver K och O. Innan vi hann säga nåt utbrister hon: "Det blir KO!"

- Räknar felfritt till ca 50, har inte lärt sig sextio, sjuttio osv och uppåt än, men har förstått själva räknesystemet. Kan räkna + och -, lätta tal förstås men har förstått poängen.  

- Klär också på sig själv, går själv på toa, sätter i hårspännen själv och borstar håret själv, fast jag får rätta till frisyren efteråt ibland

-  Väldigt språkligt begåvad, började prata mycket tidigt och nästan helt rent på en gång. Numera rättar hon oss om vi säger "djurdoktorn" och påpekar "det heter faktiskt veterinär!". Använder ord som "naturligtvis", leker ordlekar som hon hittar på själv, rimmar osv. 

- Jättesugen på att lära sig hur allt möjligt fungerar. Började redan vid 2,5-3 år fråga saker som "vad händer när man dör", "vad finns det inne i jorden", "hur kan man röra sig", "vad finns inne i huvudet" osv. Ett tag läste vi bara faktaböcker för barn för henne för hon gillade sånt mest.

- Vet inte om det här är positivt eller inte, men jag tycker hon är extremt tidig med det här med killar! Hon har redan meddelat att hon är "kär" i två killar hos sin dagmamma, leker bara med dem och de håller ihop, sitter brevid varandra och har tom stängt in sig i en mörk klädkammare bara hon och en av killarna en gång på ett kalas! Jag tappade bort henne och gick runt och letade, öppnade och där sitter de och flinar!   

Skönt att min flicka inte är ensam att vara tidig!
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (ooneej) skrev 2012-05-26 19:18:19 följande:
    Du TS....Du få hoppas att hon inte blir teen mom el nåt
    för då skulle du inte klara av det....

du lägger för mycket fokus på vad hon kan göra, istället på vem hon är!!!!!!

Du lär passa ditt barnbarn om 12 år, hoppas att den ungen är lika begåvad då!
    Men lägg ner va! Varför förutsätter du att hon kommer att bli mamma i tonåren? För att hon är intelligent nu? Blir hon automatiskt tidigt med sexualiteten då? Gud så larvigt skrivet!
    Hur vet du att jag inte lägger fokus på vem hon är?
    Du är bara avundsjuk, därför skriver du spydiga kommentarer.
  • Anonym (stolt mamma)
    Alexi skrev 2012-05-27 13:28:14 följande:
    Vi har en 3,5-åring och träffar ju en del barn i samma ålder och jag upplever verkligen inte att de flesta kan allt som TS barn kan. Knyta skor tex, vilka barn övar på det idag när alla har kardborreskor? Skära all mat och bena fisk, de flesta barn använder väl inte ens kniv i den här åldern ännu? Skala potatis med fingrarna ja, men inte med kniv.

Sen det där med prata rent undrar jag över, även de barn vi känner som verkligen anses tidiga språkligt, man måste ändå anstränga sig för att uppfatta helt vad de säger. De pratar tyst och lite mumligt även om själva uttalet är helt rent. Eller?
    Hon har ett par skor med snören på, dem knyter hon själv. Hon kan bena kött med en kniv, ja. Hon skalar potais med kniv också ,inte med fingrarna. Hon pratar rent, dvs hon använder rätt ord följd i meningarna, kan uttala alla bokstäver rätt, tex R.
  • Anonym (stolt mamma)
    vimsan06 skrev 2012-05-28 06:32:11 följande:
    varför är du anonym? Inte stolt? Jag blir alltid mindre engagerad i trådar som är anonyma. Vi har en som blir 3 år i augusti som ligger några år före på många nivåer.
    Men skulle jag göra en lista över saker som utmärker henne på de sätt som imponerar mig mest och gör mig så stolt att jag vill spricka och blir tre meter hög så skulle den nog ändå se ut mer som så-vill genast ta hand om de som är mindre på föris om de ramlar,blir ledsen och vill trösta om mamma eller någon gråter,är väldigt medveten om sina känslor och olika sätt att hantera dom,lätt att resonera med och få att byta åsikt (varför det faktiskt passar bättre att gå till den lilla tråkiga lekparken) Tar ett socialt ansvar,alltså frågar alltid fröken-har du sovit gott? Eller -mår du bra? Eller frågar -vill du leka? om hon ser att någon är ledsen o ensam på föris.

Hon kan inga färger alls,tror hon är färgblind eller bara helt ointresserad.

Sen läser hon och skriver också och alfabetet kan hon och är otroligt duktig på datorer..använder de flesta standard programmen,duktig på att söka sig fram på internet med hjälp,duktig på att lära sig spel..mycket skulle hon aldrig lärt sig om hon varit nr ett för vi hade nog aldrig tänkt på att det kan vara bra att kunna läsa vid 3 års ålder då vi tycker andra saker är mycket mycket viktigare men för att hon visat ett tydligt intresse när vi tränar med hon som snart blir 6 år har det bara blivit så. Hon har själv bestämt vad hon vill lära sig. Hon lär sin storasyster som blir sex i juni spel på datorn för 6-8 åringar.
    Vi har fokuserat på skrivning med penna så hon kan mest med det men även en del på datorn men det är inte lika kul tycker hon.

Hur är hon för övrigt i personligheten din 3 åring? Vad har hon för egenskaper som inte har med lärande att göra? Hon är en ledar typ som gärna bestämmer. Är hon empatisk? Trotsig? Kramig? Vad tycker hon om fysisk kontakt med er och med och med andra?

Sen en till sak. Att klä på sig själv, gå på toa själv, borsta tänderna själv, kamma ut tovor själv, knyta skor själv, klä på sig själv, kunna sitt och släktingars fullständiga namn, kunna datum för födelsedag, skala potatis och ta mat och äta själv-det är väl inte saker som är utmärkande TIDIGT för en 3-åring? Det var då nytt för mig iaf isf. Men du kanske bara räknade upp saker av bara farten?

Intressant. Du är inte intresserad av trådar där man är anonym men ändå skriver du ett mega långt inlägg och verkar mer än intressaerad av min tråd. Ja, jag är stolt över henne, får jag inte vara det för dig? Och jag hade varit det även om hon inte hade varit tidigt utvecklad.
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (Tja..) skrev 2012-05-28 09:03:51 följande:
    Jodå, rent IQ mässigt så var det nog få som kunde klå mitt barn.

Lärde sig läsa själv vid 2,5 år. Läste även skrivstil, upp och ner text osv.

Barnet läste böcker för andra barn på dagis samt försökte lära dem bokstäver.

Hanterade datorn vid 3 år (menyer), böt bakrunder och skärmsläckare (detta var med windows -97) 

Vid 5 år kunde barnet peka ut länder och deras huvudstäder på blindkarta. Även alla planeter samt deras månar (och deras sammansättning) och diameter.

Kunde identifiera låtar enbart genom att titta på deras ljudvågor.

Lärde sig 200 engelska glosor inom loppet av 2-3 veckor.

Kunde kroppens beståndsdelar ned på mitokondrienivå.

Och ja just det.. Barnet diagnostiserades med Asperger vid 3,5 års ålder..             
    Och då menar du dirket att mitt barn också har Asperger då antar jag? Bara att du inte vågade skriva det. Beklagar att ditt barn har Asperger men ALLA begåvade barn får inte den sjukdomen även om du skulle vilja att mitt barn också har det. Du är som 75 % av alla som skrivit här i tråden: Avundsjuk.
  • Anonym (stolt mamma)
    Sanna o Ryan skrev 2012-05-28 09:56:21 följande:
    Vad finns det att vara avundsjuk på? Förvånad
    Hennes barn hade diagnosen Asperger,( jättetråkigt), såklart hon blir avundsjuk då när mitt barn är friskt och även tidigt i utvecklingen. Läs hennes inlägg (anonym-Tja) nr 395 så förstår du.
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (I win) skrev 2012-05-28 09:57:34 följande:
    Snälla TS, du har inte svarat på mina andra inlägg, men svara på det här:

Vad tror du att människor är "avundsjuka" på? 
    Nej, jag hinner inte svara på alla inlägg (över 400 st), jag har lixom ett jobb att sköta, ett helt hushåll och trädgård inkl. mitt barn och mina intressen. Svara på inlägg här på FL prioriterar jag sist. Jag har inte ens läst alla inlägg.
  • Anonym (stolt mamma)
    Beckah82 skrev 2012-05-28 11:01:54 följande:
    Upplysningsvis så är Asperger ingen sjukdom det är ett funktionshinder. Inte heller är det något man förvärvar, utan något man föds med.

Jag vill använda fula ord när jag svarar här, men biter mig i tungan och skriver istället; om du på fullaste allvar tror på det där så vill jag råda dig till att söka hjälp. Det är inte friskt att gå och tro att vi med Aspergerbarn är avundsjuka på ditt barn. Varför i hela friden skulle vi vara det?
    Jag trodde alla ville ha friska barn.
  • Anonym (stolt mamma)
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 11:30:47 följande:
    Då ska man heller inte sticka under stol med att det alltid innebär en sorg att få ett funktionshindrat barn. Det är inte riktigt PK att säga det men lik förbannat sörjer föräldrar det friska barbet. Sen när det är bearbetat är de självklart lika glada över sina barn som alla andra.
    Bra inlägg!
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (Tja..) skrev 2012-05-28 11:45:50 följande:
    Haha FL i ett nötskal. Nej jag beklagar inte att mitt barn har AS. Jag påstår heller inte på något sätt och vis att ditt barn har det. Tvärt om. Verkar bara vara en framåt tös.

Får inte jag vara stolt över mitt barn menar du?? Alla andra som skriver här är ju stolta över sina intelligenta barn.

AS är ingen sjukdom heller.. Det kan dock vara ett funktionshinder. (du vet väl att de tror att Einstein hade det)..

Jag är varken avundsjuk på någon annan eller beklagar mitt barns intelligens. Du däremot verkar ha stora problem med att andra barn är lika tidiga som ditt.     
    Självklart får du vara stolt över ditt barn, jag har aldrig påstått nåt annat, däremot verkar inte JAG få vara stolt över mitt barn, eftersom jag bara får skit om jag skriver det. Sen när jag påstår att det är avundsjuka som ligger bakom det, då får jag skit för det också, en tackar! Gråter 
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (I win) skrev 2012-05-28 19:56:29 följande:
    Meeeeeen, nu svarade du ju inte på min fråga i alla fall!??!!??! Du behöver inte svara på det andra jag skrivit men du kan väl i alla fall svara på frågan i det inlägget du ändå svarade på??

"Vad tror du att andra människor är "avundsjuka" på?`" 
    Du får inget svar människa! Är det nåt tvång att svara på dina frågor? Sluta tjata!
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (I win) skrev 2012-05-29 09:31:09 följande:
    Då tolkar jag det helt enkelt som att det är ditt standardsvar när du är ställd mot väggen att spela ut avundsjuka-kortet. Trots att du inte kan förklara eller motivera varför folk skulle vara avundsjuk på dig.
    Du får tolka mitt svar hur du vill, det bryr jag mig inte om.
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-29 17:51:53 följande:
    Och där nådde den här trådens diskussioner sin absoluta höjdpunkt. Man kan aldrig tro att den handlar om intelligenta barn.
    Oj, herregud vilket snabbt svar det kom så fort jag skrev nåt! Bor du vid datorn eller?  Uppenbarligen gillar du tråden och mina svar eftersom du svarar direkt.

Ärligt, jag kommer inte läsa och svara på mer nu i tråden,jag har ett liv med man, barn, jobb och hem.  Ni andra kan ju fortsätta tjafsa med varanndra om ni har glädje och nöje av det.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!