Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Anonym (smart barn) skrev 2012-05-26 16:32:57 följande:
    Jag håller delvis med att det inte är skolans uppgift att utbilda barnet på elitnivå. Nu för tiden med de individuella läroplanerna kan man säkert ta tillvara på barnets talanger och intressen bättre också.

MEN hur ska föräldrarna kunna stimulera och ta ansvar för sina smarta barn, när barnen på en viss nivå blir duktigare i ämnet än vad föräldrarna själva är? Det borde finnas kurser på mer avancerad nivå i matematik, språk, historia, fysik o.s.v. för barn, så som det finns i andra länder. Till rimlig kostnad eller i kommunal regi givetvis. Precis som barn håller på med musik och idrott på fritiden borde det finnas fler möjligheter till att förkovra sig i ämnen som språk, matematik o.s.v. i Sverige.

Ett exempel. Jag började som åttaåring att programmera enkla program och spel på vår hemdator, genom att läsa en instruktionsbok. Men ingen vuxen i min närhet kunde någonting om detta och kunde därför inte heller hjälpa mig efter en viss nivå. Det fanns ingen kurs eller utbildning jag kunde gå som var anpassad för barn med min talang/intresse. Detta ledde till att mitt intresse och min talang "dog ut". Tänk om jag hade haft möjligheten att utveckla den talangen istället!
    Jag håller inte med dig riktigt att det är något skolan bör handha men kanske beror det på den inställning jag har till skolan: att den i första hand ska ge grundkunskaper och sedan vägledning i att lära sig att lära.
    Sen så bör det ske i samråd med skolan också så att man inte springer helt ifrån eller tom lär barnen fel saker eller med felaktiga metoder.

Om man som förälder tänker lite kreativt så är det inte så svårt fastän det innebär att barnen kommer att kunna eller kan mera. För att haka på ditt exempel om programmering, det finns idag massor av böcker om det på lätt nivå. Antingen pluggar föräldern i sig detta för att återrapa informationen till barnet eller så går man in för att leta reda på sådan information som barnet själv kan ta in. Alltså, man hjälper barnet att lära sig självt och undervisar inte som att pressa in information.

Jag tror att det delvis handlar om inställning. Mitt hem är ett formidabelt slagfält i testa-och-lär. Därför att mitt hem har ett syfte - att förbereda barnen att flytta hemifrån och man lär sig bäst genom att få misslyckas. Praktiskt som i hemmet men även teoretiskt som skolämnen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym (tidig) skrev 2012-05-26 18:53:29 följande:
    *skrattar* Jag skrev och illustrerade också en bok som 6-åring. Jag hittade den i en låda för ett tag sedan och skrattade gott när jag bl.a. läste att "Nyckelpigans skal kallas vingskydd" och att olika typer av nyckelpigor hade olika många prickar. Jag tecknade också i perspektiv som treåring och lärde mig läsa nånstans i den åldern.

Jag blev också stoppad i skolan för att de andra skulle hinna ikapp och det tog tyvärr ifrån mig all lust att gå i skolan. TS, jag hoppas verkligen att din dotter får en stimulans hon behöver för att inte tröttna på att lära sig, för det är fruktansvärt tråkigt att sitta i skolan och bygga samma pussel eller läsa samma böcker om och om igen för att klasskamraterna inte är klara med sina uppgifter. Svårare mattetal eller ett intressant uppslagsverk och några kluriga frågor att besvara hade varit mycket bättre för mig när jag var liten. 
    Än hellre så försöker man inte ens konkurrera med skolan utan lockar med specialintresse som skolan aldrig kommer att kunna tillföra som tex hur delfiner fungerar i minsta detalj, astrologistudier eller vad som egentligen.
    Lusten att lära behöver inte betyda lära skolämnen utan att lära sig hur omvärlden förstår och det ger skolan bara en liten glimt av. Resten ligger bara där i väntan på att bli upptäckt och för föräldrar att locka med.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-05-26 20:34:43 följande:
    Smart är inte rätt ord. Men visst kan ditt barn mycket. Det kan du vara stolt över, men det många känner är att du trycker ner andra med ditt "skryt". Själv känner jag inte så då jag är pedagog och känner igen mammor som du och oftast överdriver de något vansinnigt, men det kanske du inte gör?

För övrigt har jag en ettåring som är otroligt smart! Skrattande
    Å andra sidan är många pedagoger rätt oförstående inför högpresterande barn. Bara det att ni inte läser någonting om det på lärarutbildningen säger ganska mycket för så okänt är inte det "fenomenet" om man tittar globalt sett. Kunskap finns alltså det är bara Sveriges pedagoger som har missat det.

Inställningen i skolorna präglas av att om de är så jävla smarta ska de kunna hämta in kunskapen själv.
    Det är hur fel som helst eftersom de egentligen behöver lika mycket extrahjälp som lågpresterande.

Men visst, jag ger dig delvis rätt,  man överskattar lätt sina egna barn eller tittar bara på den intellektuella utvecklingen. Men överlag har pedagoger en rätt trist attityd till högpresterande barn.
  • Regnig måndag
    Anonym (Stolt?) skrev 2012-05-26 22:38:02 följande:
    När jag läser om såna här ämnen funderar jag på vad man egentligen lägger i ordet stolt. Jag tycker nämligen att det rimmar så illa när föräldrar pratar om att de är stolta över sina barn för att de gör X och Y. Är man inte stolt över sina barn för de personer de är, oavsett vad de presterar? Är det inte risk att det slår snett i tänket om man hela tiden kopplar ihop stolthet och prestation?

Sen känner jag ju att lite stolt och imponerad och glad blir man ju när ens barn klarar en viss grej, oavsett om det är tidigt eller sent. Vi känner oss just nu imponerade över vår 3,5-åring som håller på att sluta med blöjor och varje gång hon fixar hela toagrejen själv. Och det är otroligt kul att se hur stolt hon är över sig själv. Men i andras ögon är hon ju jättesen att sluta med blöja. Men det påverkar ju inte vår familjs känsla över att hon klarar det nu. Vi vet ju varför det var rätt för henne att göra det nu och inte tidigare. Alltså blir det totalt irrelevant att höra om andra som är så stolta över att deras barn gjorde samma sak vid två år eller så, det var ju det barnets förutsättningar som gjorde det, inte något annat.
    Jag tycker jante kan slänga sig hårt och brutalt i väggen!

Självklart är jag stolt över att mina barn är de dem är och lika självklart är jag jäkligt stolt över det de gör när det är något bra! Jag är inte imponerad - jag är stolt!
    Självklart!

Den enda gången jag ser att det går snett är om man är omogen som förälder och individ och inte lyckas skilja på sak och person!
  • Regnig måndag
    Anonym (Stolt?) skrev 2012-05-26 23:26:58 följande:
    Jag förstår inte helt hur du menar. Menar du att jag har fel eller någon annan? Har du missat all debatt som varit om tjejer som går in i väggen eller blir deprimerade för att hela deras självkänsla sitter ihop med deras självförtroende, dvs presterar de inte, är de inte snygga och duktiga osv, då duger de inte.

Och sen var jag ute efter en reflektion över just ordet stolt. Betyder en förälders stolthet att föräldern på något sätt har en del i barnets prestation, dvs kan föräldern på något sätt ta åt sig äran? Eller handlar det enbart om allmän glädje med barnet?
    Du ville ha reflektion över ordet stolt och fick det även om svaret inte föll dig på läppen.

Utbrända tjejer har inget med sakfrågan att göra, speciellt inte med tanke på att du är ute efter reflektion över ordet stolt.
  • Regnig måndag
    Anonym (Stolt?) skrev 2012-05-27 08:33:19 följande:
    Du svarade på mitt inlägg så hetsigt och det förstod jag inte riktigt varför, det var mitt första inlägg i diskussionen så jag förstod inte varför du bemötte med sån hetsig ton. Så jag var helt ärlig med att jag inte förstod vad du menade.

Så vill du fortsätta diskutera med mig kanske du kan formulera om dig lite lugnt.
    Jag svarade inte ett dugg hetsigt.

Sluta tolka varje inlägg som en personlig förolämpning utan testa med att läsa det som står utan en massa tolkningar så kommer du att upptäcka det också.

Jag formulerar mig precis som jag vill inom reglerna. Om du inte kan acceptera det är det bara för dig att inse att ett textbaserat forum inte är det uttrycksmedel som passar bäst för dig!
  • Regnig måndag
    NooneBird skrev 2012-05-27 21:28:19 följande:
    Hahaha gud vilken rolig tråd!! En mamma berättar stolt om sitt barn och genast kommer andra morsor och ska motbevisa TS och tala om att barnet inte alls kan allt TS säger och att deras barn minsann också kan! LOL
    FL i ett nötskal! 
    Jag tycker att den samtidigt är oerhört tragisk därför att det visar tydligt att många blir personligt förolämpade av att andra barn är smartare och att föräldrar dessutom är stolta över det!
    I mitt stilla sinne undrar jag om dessa människor har speciellt många bestick i lådan, jag tror inte det, bara tillräkligt många för att inse sina begränsningar.
  • Regnig måndag
    Anonym (Stolt?) skrev 2012-05-27 22:13:08 följande:
    Jag vet en mamma med två småbarn som alltid skriver stolt och duktig i samma mening, oerhört ofta återkommande. Dvs barnet är så duktig på det och det och de är så stolta över barnen som är så duktiga. Det tycker jag känns skrytsamt och som att de bara är stolta för att barnen är duktiga. Så jag undrar ju hur de hade känt om barnen varit sena (nu råkar deras barn vara väldigt tidiga).
    Och?

Jag tycker att vi skryter alltför lite över våra barn!
    Faktiskt.
    När det gnälls och klagas över våra egna barn så höjer ingen ögonbrynen men jävlar i mig om man skryter och är stolt! Då ska fan komma och pina en efter att man kölhalats.

Därför blir det så jävla fel som när man som jag ställer en helt vanlig fråga "hur menar du", därför att det tolkas som att man försöker praktisera voodoo.

Mer stolthet och mer skryt således oavsett vilkmen nivå barnen är på. De tävlar liksom inte mot alla andra barn utan de tävlar mot sig själva. 
  • Regnig måndag
    Anonym (Stolt?) skrev 2012-05-27 22:23:00 följande:
    Fast varför behöver man skryta för andra utanför familjen ? Jag berättar ju glatt om alla barnens framsteg för närmsta familjen, för de känner ju barnen och delar glädjen i framstegen. Men varför känner man behov av att skryta för vänner, bekanta och arbetskamrater? Blir det inte väldigt lätt just en tävling då, just för att det är lätt att känna som att ens egna barn vore sämre på något sätt när någon annan håller på och pratar om hur bra deras barn är?

I och för sig tror jag inte jag gnäller särskilt över barnen heller till utomstående, jag pratar mycket om barnen ja, men mer reflekterande och konstaterande, gillar att utbyta erfarenheter och få råd och tips.

Sen menar jag fortfarande att det var jag som frågade "hur menar du" för att jag inte förstod hur DU menade. Men vi kan ju fortsätta vara förvirrade över vem som är förvirrad då...
    Vad finns det för rationell anledning att inte göra det?
    Ät man så ömhudad att man inte kan med sina medmänniskors vardag oavsett om det är skryt eller gnäll så ska man nog överväga att leva som eremit alternativt börja bearbeta sin egen bitterhet.

Att du känner det som en tävling är något du får jobba med istället för att försöka förändra världen så att alla passar dig.
  • Regnig måndag
    Indianica skrev 2012-05-27 22:38:57 följande:
    Jag reagerar absolut inte emot att man skryter om sina barn. Det jag reagerar på är att i TS fall ser man ju att barnet uppenbart är jäkligt drillat och i mina ögon ska barn få vara barn. För jag håller inte för sannolikt att TS barn vid en ålder av 2-3 år på eget bevåg t ex tagit reda på sin exakta adress och sitt telefonnummer, utan det är något hon tränats mer eller mindre för att komma ihåg. Och då undrar jag lite grann vad syftet är. Faktiskt. Det finns t.om forskning som visar att det finns ingen "vinst" i skolsammanhang med att träna alfabetet med t ex en ettåring, för visst kan en ettåring t ex efter några månader kunna rabbla alfabetet, men det är en rätt onödig kunskap som en 6-7-åring ofta lär sig på några dagar när det väl är dags. I mina ögon känns det lite som att man blir mer lärare än förälder åt sitt barn om man håller på så där och jag är som sagt tveksam till vinsten.

Visst ska man fostra sina barn i en "lärorik" miljö, ta reda på saker tillsammans med dem och inte dölja kunskap, men denna typ av kunskap är ju oftast en form av repetetiv kunskap, som man kan inpränta i barn, men hur roligt är det för en ettåring att mamma tragglar hemnummer och färger och alfabetet och vad ska de ha kunskapen till?? Är nästa steg att ge ettåringen en mobil och dumpa vederbörande i lekparken? 

Visst, har man en ettåring som tjoar högt av förtjusning är det ju bra att traggla antar jag och har man en ettåring som lärt sig alfabetet genom att titta på det kan man ju inte "rå för" att det lär sig väldigt snabbt (då handlar det oftast om s.k fotografiskt minne och i regel är folk med den minnestypen inte smartare än andra, de är bara bra på att lagra exakt information) , men annars är det rätt förkastligt i mitt tycke. (Det finns en massa andra saker man kan göra med små barn som de lär sig massor av eller så kan man köpa speciellt utvecklade spel och leksaker med fokus på logiskt tänkande som är "hjärngympa" för små barn samtidigt som de är roliga )

Därför är jag ofta skeptisk till att man "skryter" om den här typen av kunskaper för jag får otrevliga vibbar av föräldraskapet.

Nä, låt barn lära och glädjs med dem när de lär sig saker på sina villkor tycker jag.
    Vad är det som säger att ditt sätt är bra eller tom rätt? Mer än i dina egna ögon och du ger dig själv rätten att ha mest rätt över alla andra.

Av din resterande redogörelse ser man klart och tydligt att du inte har så stor koll på vad du säger. Måhända att barnet är tränat men inte "jäkligt drillat". En del barn lär sig genom repetitioner, andra barn lär sig på en gång, något som är vanligt för högpresterande barn.
    Du behöver läsa på bättre för det har inte enbart med hur minnet fungerar.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!