• Beckah82

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Jag kan berätta om en verklig sjukdom;

Idioti

En hemsk åkomma, med tragiska och funktionhindrande symptom. Idioten har mycket svårt att klara sig bra i samhället, främst för att sjukdomsinsikten hos dessa personer är obefintlig. Det blir lite av ett moment 22; för att förstå att man är en idiot krävs det att man har förmågan att tänka och det är ju just det som är ett av huvudsymptomen hos en idiot, varför det blir omöjligt för Idioten att få någon sjukdomsinsikt.

Hemskt är det och jag tycker att vi andra borde ha lite mer förståelse för dessa stakars svårt sjuka människorna, som inte kan hjälpa att de är idioter. Det är en medfödd sjukdom utan bot eller lindrande behandling. Varken medicin eller terapi hjälper. Inte heller träning eller kostomläggning, eller annat som kan lindra symptomen.

Idioti är en folksjukdom som är mycket utbredd och återfinns i alla samhällsskikt, även om de i många fall (men inte alltid, fantastiskt nog) är lågutbildade. Dessa stackars människor får kämpa sig igenom varje dag, med noll förståelse eller sympatier från samhället. Jag lider verkligen med dessa personer  
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 11:20:24 följande:
    Jag trodde alla ville ha friska barn.
    Jag trodde alla förstod att man vill ha sitt barn, sjukt eller inte, funktionhindrat eller inte.
  • Beckah82
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 11:30:47 följande:
    Då ska man heller inte sticka under stol med att det alltid innebär en sorg att få ett funktionshindrat barn. Det är inte riktigt PK att säga det men lik förbannat sörjer föräldrar det friska barbet. Sen när det är bearbetat är de självklart lika glada över sina barn som alla andra.
    Nu håller jag inte till fullo med dig, men hur som helst; på vilket sätt innebär det att man därför är avundsjuk på TS barn?
  • Beckah82
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 10:51:51 följande:
    Alltså med tanke på att du har svårt att mäta din intelligens som vuxen med ditt barns så säger det väldigt mycket om dig.
    Du kanske inte kan det här med intelligens riktigt? Jag och min son är båda medlemmar i Mensa, dvs har en IQ över 131, som är gränsen och har med andra ord gjort riktiga tester (inte dessa fjantiga låtsastest på internet och sådant trams). Jag har en IQ på just 131, medan min son har en IQ på 139 och det testet gjordes när han var 11 år gammal.

Det betyder verkligen inte att han är smartare än mig. Smarthet är INTE samma sak som intelligens (även om den missuppfattningen otroligt utbredd i den här tråden och i samhället i stort).

IQ handlar om en medfödd förmåga att bland annat kunna tänka logiskt, se samband och mönster osv. Det säger inte ett skit om NÅGOT annat. Man kan ha en hög IQ och ändå göra osmarta val, vara otrevlig, okunnig och sakna kunskap och erfarenheter.

En femåring med en IQ på 130 kan inte allt det som en 50-åring med en IQ på 130 kan. En femåring med en IQ på 130 får inte heller en högre IQ när hen är 10 år gammal och kan och förstår mycket mycket mer än hen kunde vid 5 års ålder.

Lär dig vad som är vad.

Jag kan inte heller mäta min IQ med min son, han har bevisligen högre IQ än mig. Han kan å andra sidan inte mäta sina erfarenheter och kunskaper med mig. Jag kan, vet och förstår ofantligt mycket mer än honom.
  • Beckah82
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 11:55:27 följande:
    Självklart får du vara stolt över ditt barn, jag har aldrig påstått nåt annat, däremot verkar inte JAG få vara stolt över mitt barn, eftersom jag bara får skit om jag skriver det. Sen när jag påstår att det är avundsjuka som ligger bakom det, då får jag skit för det också, en tackar! Gråter 
    Att du får skit för att du påstår att folk är avundsjuka är ju inte det minsta konstigt. Att du får skit för att du är stolt är en missuppfattning från din sida.

Jag uppmuntrar verkligen att föräldrar pratar om sina barn, vågar vara stolta öppet. Det jag stör mig på är hur det läggs fram i vissa fall. När fokus läggs på åldern och stoltheten ligger i att barnet är tidigt och inte i framstegen i sig. Åldern är helt irrelevant! Man blir stolt för att barnet har lärt sig något, inte för att barnet har lärt sig något tidigt!

...förutom vissa personer, som är just det; stolt för att barnet är tidigt och inte för framsteget i sig och det är oerhört tragiskt. Speciellt för barnet. 
  • Beckah82
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 12:03:25 följande:
    Jag har inte skrivit speciellt detaljerat om intelligens att du kan göra några slutsatser.  Och nej, jag är inte såpeciellt över ditt resultat eller medlemskapet i mensa.  Trots allt, när allt kommer kring är det inget du kommer att bevisa på något sätt. Det blir mao lika trovärdigt och enbart skryt, alltså det du anklagar TS för. Så hur sjutton tänkte du när du slängde ut det där??

Att du nu blandar in smarthet med intelligens får mig verkligen att fundera om du läser det som skrivs och i så fall förstår det du och andra läser.  Att kunna skilja på sak och person, på sak och sak hör till intelligensen och med tanke på att du inte visar ens en tendens till det så blir du än mer icke trovärdig.

Ett tips är att du läser på fler sidor än wikipedia om intelligens, du tillför föga i tråden med att rapa upp vad som där står.
    Jag förstår att du gärna vill provocera eftersom du fick en knäpp på näsan men det känns inte som att jag skulle få ut speciellt mycket av att fortsätta att föra diskussionen med dig, då du uppenbarligen är oförmögen att ta till dig det jag skriver.

Jag känner inte heller något behov av att bevisa något, eftersom det är helt ointressant om det är sant eller inte. Jag använde mig och min son som exempel för att göra förklaringen mer pedagogisk och lättförståelig och då vi har dokumenterat hög IQ och han har högre IQ än mig, så var det väldigt nära till hands att använda oss som exempel.

Poängen är den samma, även om jag hade skrivit om påhittade personer. Läs det jag skrev en gång till. Om du efter det fortfarande inte förstår hur det kan komma sig att en vuxen inte kan mäta sin intelligens med ett barn, så är det beklagligt, men inget att göra åt.
  • Beckah82
    Anonym (Oj oj oj...) skrev 2012-05-28 12:37:36 följande:
    Beckah82; att du indirekt kallar andra idioter visar ju på ett tillfredsställande sätt att det finns olika sorters intelligens, och att IQ som vi mäter den har mycket lite att göra med exempelvis EQ. Men det kanske var det som var din poäng?
    Ja och nej.

Att jag kallar andra för idioter har inget med min EQ att göra. Jag har inte (av den anledningen) en låg EQ. Inte heller har jag kallat någon för idiot, utan har bara beskrivit denna tragiska åkomma. Jag har inte sagt något om vem eller vilka som faller under den beskrivningen, eller vill du mena att idioti inte förekommer?

Att du tycker att jag har en låg EQ går inte att missa, även om du formulerar det så som du gör. Hur som helst; nej, en persons IQ säger inget om dennes EQ, eller över huvudtaget något om någonting annat än IQ. 
  • Beckah82
    Anonym (Oj oj oj...) skrev 2012-05-28 13:05:22 följande:
    Beckah82: Det är nog tyvärr omöjligt att bedöma sin egen sociala kompetens. Eller EQ. Eller vad man ska kalla det. Man kan ju sätta upp sina egna kriterier: Att kalla andra idioter är helt ok. Att använda en nedvärderande ton, också helt ok. Jag är nog väldigt socialt kompetent själv när tänker efter.
    Nu svarar du som att jag har sagt något om min EQ, vilket jag inte har gjort. Jag har varken påstått att den är hög eller låg. Det jag skrivit är att jag inte har låg EQ baserat på att jag anser att det finns idioter. Jag svarade på det du skrivit och "kalla folk idioter" är felformulerat, för det har jag, som sagt, inte gjort. Att kalla en enskild person för idiot, kan möjligtvis säga något, men att anse och skriva att det finns idioti är långt ifrån samma sak som att kalla en enskild person för idiot.
  • Beckah82
    Anonym skrev 2012-05-28 14:55:18 följande:
    Precis.
    Känner en av medlemmarna i Mensa och det är den mest osociala, mest inkompetenta person jag har träffat när det gäller allt utom att se mönster och logiska sammanhang i större uppgifter.

Att man har en hög IQ är ofta inget att skryta med eftersom vissa av de som har det framstår som smått retarderade i normala sammanhang. Tyvärr, kanske.
    Jag känner väldigt många medlemmar och det är verkligen en extremt stor bredd vad gäller personlighet, utbildning, yrken, sociala förmågor, diagnoser osv. Din bekant är inte representativ och det är inte jag heller, för det finns ingen "typisk" Mensa-medlem, då det enda vi har gemensamt är en hög IQ och som jag skrivit flera gånger så säger en persons IQ inget om något annat än just IQ.
  • Beckah82
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-29 18:02:45 följande:
    Oj, herregud vilket snabbt svar det kom så fort jag skrev nåt! Bor du vid datorn eller?  Uppenbarligen gillar du tråden och mina svar eftersom du svarar direkt.

Ärligt, jag kommer inte läsa och svara på mer nu i tråden,jag har ett liv med man, barn, jobb och hem.  Ni andra kan ju fortsätta tjafsa med varanndra om ni har glädje och nöje av det.
    För din information:

Det tog lika lång tid för dig att svara här...

17:40 - 17:51 - 18:02

Be din dotter räkna så ska du få se  
  • Beckah82
    Anonym (tvåbarnsmamma) skrev 2012-05-29 20:07:21 följande:
    Beckah82:  Helt OT, men vilken fin bild du har!  Blir helt glad av att se den!

TS: Ja, vad ska man säga?   Jag har två barn.  Den äldsta har varit tidig med i princip allt, i ettan i skolan var han på treornas nivå.  Han är väldigt intelligent och bara glider fram i skolan.  Han läste svårlästa böcker medan hans jämnåriga kompisar hackade sig fram.
    Min yngsta son är kanske mer "normal", han är inte tidig med något alls, men inom det normala.

Och vet du, jag är precis lika stolt över båda två!   Var precis lika stolt när minstingen lärde sig gå, även om det var ett par månader senare i ålder än den äldsta.  Lika stolt när han läst sig olika ord.  Det viktiga är att de utvecklas och lär sig, inte när de gör det.    Lillen är inte sen på något sätt, utan det är storebror som är tidig.  Men exakt lika stolt är jag över båda mina pojkar!
    Tack

...och håller med dig om det du skrev också om dina barn! Preciiiis så! Man är stolt över framstegen, inte åldern då de skedde, för om det är åldern man lägger fokuset på är man fel ute, det är inte sunt alls och himla illa för barnen  
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!