Min 3 åring är smart för sin ålder!
Jag kan berätta om en verklig sjukdom;Idioti
En hemsk åkomma, med tragiska och funktionhindrande symptom. Idioten har mycket svårt att klara sig bra i samhället, främst för att sjukdomsinsikten hos dessa personer är obefintlig. Det blir lite av ett moment 22; för att förstå att man är en idiot krävs det att man har förmågan att tänka och det är ju just det som är ett av huvudsymptomen hos en idiot, varför det blir omöjligt för Idioten att få någon sjukdomsinsikt.
Hemskt är det och jag tycker att vi andra borde ha lite mer förståelse för dessa stakars svårt sjuka människorna, som inte kan hjälpa att de är idioter. Det är en medfödd sjukdom utan bot eller lindrande behandling. Varken medicin eller terapi hjälper. Inte heller träning eller kostomläggning, eller annat som kan lindra symptomen.
Idioti är en folksjukdom som är mycket utbredd och återfinns i alla samhällsskikt, även om de i många fall (men inte alltid, fantastiskt nog) är lågutbildade. Dessa stackars människor får kämpa sig igenom varje dag, med noll förståelse eller sympatier från samhället. Jag lider verkligen med dessa personer