• Anonym

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Pussinussi då

• Anonym

Min dotter som nu precis fyllt sju år har alltid varit tidig med bokstäver . Hon började ljuda och sätta ihiop enkla ord när hon precis fyllde 3 år. Hon är barn nr 4 så vi har knappast hunnit sitta med och lära henne utan hon fick sitta själv och traggla och idag när hon går i förskoleklass så läser hon  böcker, skriver dagbok dikter och etc.

• Anonym
    Anonym (tandhygienisten) skrev 2012-05-28 06:47:29 följande:
    Jättekul att ni har en duktig dotter! Bra att ni uppmuntrar henne och låter henne göra det hon visar intresse för. Utan att ha läst i tråden kan jag gissa att du ändå fått en hel del reaktioner, spydiga och rent av elaka kommentarer. Skit i din, den svenska avundsjukan personifierad.
    Men, en sak skulle jag som tandhygienist vilja säga. Din 3-åring har långt ifrån den motorik som krävs för att klara av att borsta sina tänder på ett tillfredsställande sätt. Jag skulle rekomendera att ni alltid borstar efter henne. Visst är det bra och kul om hon vill göra själv, men det betyder inte att hon kan. Först i 10-12 års ålder börjar barn klara av det någotsånär, så det finns inte ens på kartan att hon klarar det själv. Det är väldigt viktigt att man kommer åt överallt, för om hon alltid missar samma ställe (stor sannolikhet) så är risken stor att hon får hål där. Och det vill ni väl inte chansa med?
    Jag gjorde också den reflektionen men det verkar vara vanligt att låta barnen borsta tänderna själva ganska tidigt om man ska tro trådarna här på FL.

Jag tycker TS barn verkar tidigt av sig men jag skulle se upp lite med ledarrollspositionen. Barn behöver leka och samspela med andra barn på jämna vilkor också. Rent socialt är det lättare att leka med någon som är äldre eller yngre just för att det blir mer givet vem som tar iniativ och styr leken. Att ta ledarrollen och styra leken kan (men behöver inte) betyda att man har svårt att leka på ett vanligt sätt.
  • Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 10:35:31 följande:
    Hennes barn hade diagnosen Asperger,( jättetråkigt), såklart hon blir avundsjuk då när mitt barn är friskt och även tidigt i utvecklingen. Läs hennes inlägg (anonym-Tja) nr 395 så förstår du.
    men du skriver att 75 % av de som skriver i tråden är avundsjuka... tror inte 75 % har barn med aspergers Jag har t ex inga barn alls.
  • Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 10:40:54 följande:
    Nej, jag hinner inte svara på alla inlägg (över 400 st), jag har lixom ett jobb att sköta, ett helt hushåll och trädgård inkl. mitt barn och mina intressen. Svara på inlägg här på FL prioriterar jag sist. Jag har inte ens läst alla inlägg.
    så du svarar på inlägget med att berätta att du inte har tid att svara på inlägget?
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 10:44:21 följande:
    Den värderingen ligger i dina ögon. TS har inte skrivit ett ord om värdering. Men ja, jag tycker alltid att det är tråkigt att alla inte kan få vara fullt friska och "normala" eftersom man annars stöter på hinder på ett eller annat sätt. Jublar man över det så har man inte alla hästar hemma.
    normala, d v s inte överintelligenta då...
  • Anonym

Intressant att du ts vill tro att små barn kan vara så extremt tidigt utvecklade både motoriskt och intelligent som du vill mena att ditt barn är. Det är en omöjlighet tyvärr.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-27 23:08:02 följande:

Jag har själv inga barn.. Men jag måste säga att en 3 åring som kan så mkt och bla alfabetet drar nog allt jag hört.. Helt osannolikt är det säkert inte.. Men nä.. Jag kan inte tro det!

Det känns som att du gick lite för långt med en hel del som står ovan.. Och har du nu mot all förmodan inte gjort det så ber jag om ursäkt.. Men det låter helt otroligt! Bara en sån sak att skala potatis.. När du skriver det så, så ser jag det som att hon skalar med kniv och gaffel?

Och sen har jag aldrig hört att så små barn förstår ironi.. I viss mån är det fullt möjligt.. Men när du skriver så som du gör ovan, så är det som att hon alltid är väldigt med på skämten..

Man kan kunna något på så många olika nivåer.  T.ex  "räkna till 100"
    Det är ett långt steg mellan att kunna rabbla 1,2 upp till 100 och att t.ex kunna räkna 59 föremål. 
    Så är det ju med många punkter. Det är stor skillnad på att kunna skala potatis och att kunna skala en potatis i hyggligt tempo med ett bra resultat.
  • Anonym
    Beckah82 skrev 2012-05-28 11:50:27 följande:
    Du kanske inte kan det här med intelligens riktigt? Jag och min son är båda medlemmar i Mensa, dvs har en IQ över 131, som är gränsen och har med andra ord gjort riktiga tester (inte dessa fjantiga låtsastest på internet och sådant trams). Jag har en IQ på just 131, medan min son har en IQ på 139 och det testet gjordes när han var 11 år gammal.

Det betyder verkligen inte att han är smartare än mig. Smarthet är INTE samma sak som intelligens (även om den missuppfattningen otroligt utbredd i den här tråden och i samhället i stort).

IQ handlar om en medfödd förmåga att bland annat kunna tänka logiskt, se samband och mönster osv. Det säger inte ett skit om NÅGOT annat. Man kan ha en hög IQ och ändå göra osmarta val, vara otrevlig, okunnig och sakna kunskap och erfarenheter.

En femåring med en IQ på 130 kan inte allt det som en 50-åring med en IQ på 130 kan. En femåring med en IQ på 130 får inte heller en högre IQ när hen är 10 år gammal och kan och förstår mycket mycket mer än hen kunde vid 5 års ålder.

Lär dig vad som är vad.

Jag kan inte heller mäta min IQ med min son, han har bevisligen högre IQ än mig. Han kan å andra sidan inte mäta sina erfarenheter och kunskaper med mig. Jag kan, vet och förstår ofantligt mycket mer än honom.
    Precis.
    Känner en av medlemmarna i Mensa och det är den mest osociala, mest inkompetenta person jag har träffat när det gäller allt utom att se mönster och logiska sammanhang i större uppgifter.

Att man har en hög IQ är ofta inget att skryta med eftersom vissa av de som har det framstår som smått retarderade i normala sammanhang. Tyvärr, kanske.
  • Anonym
    BookLady skrev 2012-05-29 08:37:01 följande:
    Fy vad ni är ogina! Varför kan ni inte unna en mamma att tycka att hennes barn är smart, duktigt och tidigt? Och glädjas med henne? Gör det er eller era barn sämre för att hon tycker att hennes barn är bra? NEJ! Men det tycker ni tydligen, annars skulle ni unna henne det! Så otroligt trist.

Till anonym "konstigt" - vaddå huvaligen, det är väl underbart med ett barn som tar initiativ och visar ledaregenskaper, förmåga att organisera och ta beslut mm? Vad är det för fel på det? Det säger väl sig självt att man lär barnet och det lär sig själv automatiskt under åren att inte "bossa" eller vara otrevlig och också låta andra bestämma!?

Det får hon så gärna göra men att kalla de som inte håller med avundsjuka, utan att vilja specificera varför, ja då har man diskvalificerat sig själv från diskussionen i mitt tycke. Och varför tror du att vi inte förstår vad "ogina" betyder? Det är väl inte ett speciellt avancerat ord?
  • Anonym

Min yngsta dotter kan allt de där du skriver. Hon blir 4 i juli. Däremot är hon urkass på att klättra, cykla, åka skateboard med mera som hennes tvillingbror är jätte duktig på. Dom har helt olika intressen därav att dom kan olika saker olika bra. Är rätt övertygad om att dom är lika smarta, trots att pojken bara kan skriva sitt namn... bakofram.

• Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-29 18:02:45 följande:
    Oj, herregud vilket snabbt svar det kom så fort jag skrev nåt! Bor du vid datorn eller?  Uppenbarligen gillar du tråden och mina svar eftersom du svarar direkt.

Ärligt, jag kommer inte läsa och svara på mer nu i tråden,jag har ett liv med man, barn, jobb och hem.  Ni andra kan ju fortsätta tjafsa med varanndra om ni har glädje och nöje av det.
    Grattis till din superintelligenta unge. Kom igen om 15 år så vi får veta hur det gick för henne. Kanske får hon väldigt mycket sociala färdigheter också. Drömmer
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!