• Randig

Kan jag ha PCO? Frågor om behåring.

Hej!

Misstänker sen ett tag tillbaka att jag kan ha PCO.

Slutade med p-piller i september förra året. Hade ingen mens på 6 veckor sen blev jag gravid, men fick MF.

Efter det hade jag 2 regelbundna menstruationer. Fick masa finnar på bröstkorgen och axlar/rygg. Samt från och till i ansiktet.

Mensen blev oregelbunden, allt från 30-50 dagar och någon månad hoppade den över helt. Har börjat upptäcka att min behåring på benen blivit lite mer och grövre/mörkare. Så jag har börjat raka dem.

Såg även idag att det blivit lite fjunigare vid naveln och magen. Vilket får mig att typ vilja dö:( Tänk om det blir grovt och fult där också??

Har inte blivit gravid igen trots regelbundet sex.

Kan det vara PCO??

Vad kan man göra mot behåringen?? kan det bli värre???

• Svar på tråden Kan jag ha PCO? Frågor om behåring.
  • Lillasyster82

Som jag förstått det så är det skillnad på PCO och PCOS. När jag läst om detta så har jag tolkat det som att PCO är något som är ärftligt men man har inte ont av det förrän man utvecklat PCOS vilket är en hormonobalans i kroppen och det finns hjälp att få. Här har jag läst och fått förståelse för mitt tillstånd, PCOS. se.babycenter.com/preconception/suspectingaproblem/pcos/

• Tjotta

Oj jag vet inte om denna tråd är aktuell längre men jag har pco och typ manlig behåring i ansiktet lite på bröst och tunn raggarstäng =( . Nu vet jag inte om du är smal eller så men vikt nedgång och p-piller typ diane/zyrona bör hjälpa. Det har det gjort för mig när jag väl ätit det. Diane/Zyrona är receptbelagt och är i första hand för dem som har svår akne som jag fått förklarat för mig. Jag får tyvärr tillbaka håret när jag slutat äta pillrena, men det där är ju individuellt. När jag bodde i stockholm fick jag via landstinget en remiss till en salong som tar bort hår via epilering. Varje besök kostade 80 kr som jag betala själv  och resten stod landstinget för. Hann inte gå så många behndlingar då jag flytta till väster norrland och här har de inget sånt som landstinget hjälper till med så jag vet inte om det skulle ha funkat för mig helt. Hoppas du förstod. Jag tycker att du ska söka dig till ett sjukhus och beställa tid på hudmottagningen och prata med dem där för det var det jag gjorde. Lycka till!!!!!

• pyssli

Hej!

Ansluter mig till de håriga kvinnornas församling. Har själv PCO och har nu varit utan p-piller i 10 mån nu. Jag får ökad behåring så fort jag inte äter p-piller. Det kom direkt i tonåren, innan p-pillren. Nu känns det som det är värre än någonsin. Får raggarsträng, hår på överläppen, mer hår på låren och till och med små mörka hår på näsan. Känns allt annat än kvinnligt. 

Om ökad behåring är entydigt med PCO vet jag inte, men det är värt att undersöka. Det kan vara värt att ha tålamod och söka mer än en gång också. Under åren har jag fått höra att jag har PCO, att jag inte har PCO, att det ser ut på äggstockarna som att jag har pco, till att slutligen även blodprovet visade det. Hoppas du kommer till en bra gynekolog.

Vad gäller mitt hår på överläppen, så har jag funderat på att ta bort det permanent. Någon som har testat någon sådan metod och kan ge något råd?        

• vision

jag vaxar överläppen med jämna mellanrum.. behövs inte så ofta nu mera. känns faktiskt som att det minskar för varje gång!

Svar på tråden Kan jag ha PCO? Frågor om behåring.