Inlägg från: tobiq |Visa alla inlägg
  • tobiq

Jag HATAR missbrukare!

Jag skulle tro att TS har blivit drabbad av något riktigt jobbigt själv. Jag levde med en pojkvän i flera år som förutom att knarka och vara spelmissbrukare slog mig, jag kan känna oerhörda hatkänslor mot droger och även alkohol då jag sett så många gå ner sig.
    Även nu flera år senare när man hör talas om bekanta som "festknarkar" och dylikt så känner jag oerhörda äckelkänslor och förakt gentemot dom, även om jag givetvis hatar det dom gör och inte människan.

Sen är det för dom flesta svårt att se att missbruk faktiskt beror på sjukdom, för en frisk människa är det ju svårt att se varför man inte bara slutar med det som gör en själv och andra så illa. I ärligheten namn så tycker jag att det är oerhört svagt att inte ta tag i sina problem på andra sätt, men jag tycker istället synd om dessa människor, jag hatar dom definitivt inte.

• tobiq

Anonym:
    Vem fasen har sagt att jag ser ner på missbrukare som SÖKER hjälp? Det gör jag absolut inte utan beundrar det oerhört!
    Men visst har man ett val, utom i extrema fall (som prostituerade som blir drogade mot sin vilja och liknande). Jag förstår att det är svårt att komma ur ett tungt beroende när man väl är där, men ja jag tycker att det är jävligt svagt att välja alkohol och droger som lösning på sina problem. Det MÅSTE finnas något annat sätt, det är vårt allas ansvar att se till att människor får hjälp när dom mår dåligt men huvudansvaret har man själv.
    Framförallt när man har familj och definitivt om man är förälder.

• tobiq

Anonym
    Det är hemskt att man skäms så mycket att man inte vågar söka hjälp men även där finns det ju ett val, att fortsätta missbruka eller söka hjälp även om skammen är stor? Givetvis ser jag hellre att någon missbrukar än att ta livet av sig, men vägen dit bör väl ändå vara ganska lång?
    Men jag vet inte, jag har aldrig varit fast i tungt missbruk. Däremot har jag sökt hjälp pga mina alkoholvanor efter besök på psykakuten för många år sedan innan det var försent. Jag har även skurit mig under perioder och kan vara väldigt självdestruktiv. Jag tror och hoppas att jag aldrig mer kommer hamna i något liknande då jag har barn att ta hand om nu.

• tobiq

Nej jag förstår helt det ni säger, det är klart att det inte hjälper att spy galla över någon som redan ligger.
    Men man måste ändå förstå att många är extremt frustrerade över missbrukare, jag tror inte att någon som inte missbrukat allvarligt själv kan veta hur det känns, jag kan inte förstå det och det är säkert väldigt inskränkt men i så fall är jag inskränkt. Inskränkt och lyckligt lottad antar jag...

• tobiq

Men jag har aldrig sagt att jag hatar missbrukare, jag avskyr missbruket och ser definitivt ned på "partyknarkarna" som inte har en aning om hur illa det kan gå, eller bara inte bryr sig för att det verkar kul.
    Hade jag fått välja hade det inte det inte existerat varken alkohol eller droger, då det bara leder till förstörda människor och förstörda familjer. Tyvärr är det ju bara önsketänkande.

Svar på tråden Jag HATAR missbrukare!