• Agdaa

Fortfarande svårt att få bolån?

Förra gången jag var i kontakt med banken för bolån var för 2 år sedan. Då var de hårda på att man skulle klara en ränta på minst 7% + att de ville ha ett försäljningskontrakt på lägenhet som man ska sälja innan de beviljade lån till ett nytt boende.
    Är det lika hårt fortfarande?
    Vad är era erfarenheter ni som sökt lån på sista tiden?  

• Svar på tråden Fortfarande svårt att få bolån?
  • Zara10

Ännu hårdare tror jag , 15% i kontantinsats krävs oftast nu för tiden !

• KaSaM

Tuffare idag än för två år sedan.

• Erki

Jag tycker det är en självklarhet med de krav banken har.
    Klara av 7% - jag skulle aldrig ta ett lån om inte de marginalerna fanns.
    Sälja gamla först - självklart, klarar du inte ens 7% ränta hur ska du då klara av att betala dubbla lån om du inte får den gamla bostaden såld.

15% kontantinsats - lika där det måste finnas marginaler.

• Agdaa

15 % gällde då oxå o kravet på såld bostadsrätt antar jag fortfarande gäller då.

Jag ska flytta till nyproduktion men får inte flytta in förrän i oktober men behöver nu
    ett mindre lån till kontantinsatsen på 10% men det känns lite tidigt att sälja lägenheten
    eftersom en köpare antagligen vill flytta in tidigare än oktober om de köper nu.
    Å då är dilemmat var jag ska bo sålänge. Obestämd    

• Joual

Goda vänner till mig sålde sin lägenhet för några veckor sedan. De flyttar till hus 15 oktober. Det var inga problem alls för dem att sälja en lägenhet med tillträdesdatum så pass långt fram i tiden, snarare tvärtom. 

• Hjärtefröjd

Vi köpte nyligen hus utan att ha sålt vår lägenhet och det var inga problem att få lån, även om banken generellt ställer mycket högre krav nu är för två år sedan.

För två år sedan gav vår bank (utan att vi efterfrågade det) ett lånelöfte på mer än dubbelt så mycket som vi själva kunde tänka oss att låna. För några veckor sedan fick vi "bara" lånelöfte på nån miljon mer än vi ville låna (trots att vi tjänar betydligt mer nu är för två år sedan), så ja... det har förändrats. Mycket.

• Agdaa
    Joual skrev 2012-05-28 23:44:53 följande:
    Goda vänner till mig sålde sin lägenhet för några veckor sedan. De flyttar till hus 15 oktober. Det var inga problem alls för dem att sälja en lägenhet med tillträdesdatum så pass långt fram i tiden, snarare tvärtom. 

Ok :) Å jag som trodde att man helst vill flytta in inom 1-2 månader. då blir d att sätta igång å röja o renovera snabbt nu då innan alla drar på semester :o
  • Agdaa
    Hjärtefröjd skrev 2012-05-29 00:19:50 följande:
    Vi köpte nyligen hus utan att ha sålt vår lägenhet och det var inga problem att få lån, även om banken generellt ställer mycket högre krav nu är för två år sedan. För två år sedan gav vår bank (utan att vi efterfrågade det) ett lånelöfte på mer än dubbelt så mycket som vi själva kunde tänka oss att låna. För några veckor sedan fick vi "bara" lånelöfte på nån miljon mer än vi ville låna (trots att vi tjänar betydligt mer nu är för två år sedan), så ja... det har förändrats. Mycket.

Ni har nog gott om marginal låter d som. Skönt för er. jag har bara en inkomst så det blir lite annat läge.
  • jessamy

VI har precis tagit bolån. Hade inga problem alls. Köpte ett radhus för 1675 000:-. La 107,500:- kontant. Har även pengar i lägenheten. Ifall mäklaren säljer lägenheten för det som han lagt ut den för så borde vi få dryga 120 000kr där. Ska då lösa handpenningslånet banken gav oss och betala lagfart och pantbrev.

Banken sa till oss att vi ej behövde ha kontrakt på att sälja lägenheten för hur många småbarnsfamiljer hade det.

Vi fick låna detta trots att jag är gravid med 3e barnet som har BF i juli och vi ska flytta i september.

Hon kollade mycket på sparande. Att vi pensionssparar, sparar till oss själva, gemensamt och till barnen. Lycka till!

• singelmamma75

Du får också tänka att det kan vara svårt att sälja lägenheten... Du kanske inte ens får den såld innan du flyttar till nytt boende. Nä sälj så fort som möjligt, köparna kommer att vara medvetna om när de tidigast kan flytta in om du uppger det, så det är inga problem.

• Agdaa
    jessamy skrev 2012-05-29 07:00:36 följande:
    VI har precis tagit bolån. Hade inga problem alls. Köpte ett radhus för 1675 000:-. La 107,500:- kontant. Har även pengar i lägenheten. Ifall mäklaren säljer lägenheten för det som han lagt ut den för så borde vi få dryga 120 000kr där. Ska då lösa handpenningslånet banken gav oss och betala lagfart och pantbrev. Banken sa till oss att vi ej behövde ha kontrakt på att sälja lägenheten för hur många småbarnsfamiljer hade det. Vi fick låna detta trots att jag är gravid med 3e barnet som har BF i juli och vi ska flytta i september. Hon kollade mycket på sparande. Att vi pensionssparar, sparar till oss själva, gemensamt och till barnen. Lycka till!

Det var generöst :) Vilken bank var det?
  • snedtak

Är du säker på att en köpare vill flytta in tidigare än oktober? Dels tar ju köpet lite tid från det att man lägger ut det till försäljning till det att köpet är klart. Och om köparen bor i hyreslägenhet har hen ju troligen 3 månaders uppsägningstid och vill tidigast flytta in i september. Jag tror du kan lägga ut lägenheten till försäljning med gott samvete.

• Hjärtefröjd

Vi sålde förra veckan och köparna har tillträde 1 september. De tyckte att det var sent, men accepterade det.

• jessamy

Agdaa: Handelsbanken. Vi lägger ju mera pengar nu när vi sålt lägenheten men vi hade "bara" 107500 att lägga nu så fick ett handpenningslån på 60 000:-.

Igår skrev vi under papper på lägenheten så när vi betalat handpenningslånet och lagfart/pantbrev blir det dryag 35 000kr kvar som vi även de kommer lägga in direkt på radhuset.

Hos Ica banken fick vi låna 2,5miljoner om vi hade ett kontrakt på att vi sålde lägenheten.  

• Vinga1972

Det beror nog alldeles på omständigheterna. Var man köper och säljer, vilken inkomst familjen har och hur mycket sparat kapital man har.

Grunden är att de flesta bankerna kräver att nuvarande bostad ska vara såld dvs ett påskrivet kontrakt plus att man ska ha 15% i kontanter att lägga samt pengar till pantbrev och lagfart. De räknar också på en ränta högre än dagens, ofta +5%.

Har man bra inkomster och ett sparkapital att ta av kan man utan större problem få ok att köpa nytt innan det gamla är sålt men då står man ju där med risken att ha dubbla boendekostnader för okänd tid framåt. Det är heller inga problem att få blancolån till en del av kontantinsatsen och/eller pantbrev och lagfart om man har goda inkomster.

• Hjärtefröjd
    Vinga1972 skrev 2012-05-30 15:23:24 följande:
    Grunden är att de flesta bankerna kräver att nuvarande bostad ska vara såld dvs ett påskrivet kontrakt plus att man ska ha 15% i kontanter att lägga samt pengar till pantbrev och lagfart. De räknar också på en ränta högre än dagens, ofta +5%.
    Banken räknar numera med att man ska klara en ränta på 7%. Och de vill helst att man kan lägga 25% i kontanter, men nöjer sig oftast med 15% om man inte har mer.

Däremot vet jag ingen (i Sthlm med omnejd) som sålt sin bostad för att få köa en ny. Personligen skulle jag aldrig få för mig att göra det. Efter fyra års letande vet jag att det kan ta lååång tid att hitta det perfekta huset/lägenheten.
  • Agdaa

Det var som jag befarade - och som flera här har trott - att jag måste sälja min lägenhet först. Å jo, jag bor i Stockholm.
    Så nu blir det stress! Mäklaren med fotograf kommer redan nästa vecka  Förvånad

Svar på tråden Fortfarande svårt att få bolån?