• Agdaa

Fortfarande svårt att få bolån?

Förra gången jag var i kontakt med banken för bolån var för 2 år sedan. Då var de hårda på att man skulle klara en ränta på minst 7% + att de ville ha ett försäljningskontrakt på lägenhet som man ska sälja innan de beviljade lån till ett nytt boende.
    Är det lika hårt fortfarande?
    Vad är era erfarenheter ni som sökt lån på sista tiden?  

• Svar på tråden Fortfarande svårt att få bolån?
  • Agdaa

15 % gällde då oxå o kravet på såld bostadsrätt antar jag fortfarande gäller då.

Jag ska flytta till nyproduktion men får inte flytta in förrän i oktober men behöver nu
    ett mindre lån till kontantinsatsen på 10% men det känns lite tidigt att sälja lägenheten
    eftersom en köpare antagligen vill flytta in tidigare än oktober om de köper nu.
    Å då är dilemmat var jag ska bo sålänge. Obestämd    

• Agdaa
    Joual skrev 2012-05-28 23:44:53 följande:
    Goda vänner till mig sålde sin lägenhet för några veckor sedan. De flyttar till hus 15 oktober. Det var inga problem alls för dem att sälja en lägenhet med tillträdesdatum så pass långt fram i tiden, snarare tvärtom. 

Ok :) Å jag som trodde att man helst vill flytta in inom 1-2 månader. då blir d att sätta igång å röja o renovera snabbt nu då innan alla drar på semester :o
  • Agdaa
    Hjärtefröjd skrev 2012-05-29 00:19:50 följande:
    Vi köpte nyligen hus utan att ha sålt vår lägenhet och det var inga problem att få lån, även om banken generellt ställer mycket högre krav nu är för två år sedan. För två år sedan gav vår bank (utan att vi efterfrågade det) ett lånelöfte på mer än dubbelt så mycket som vi själva kunde tänka oss att låna. För några veckor sedan fick vi "bara" lånelöfte på nån miljon mer än vi ville låna (trots att vi tjänar betydligt mer nu är för två år sedan), så ja... det har förändrats. Mycket.

Ni har nog gott om marginal låter d som. Skönt för er. jag har bara en inkomst så det blir lite annat läge.
  • Agdaa
    jessamy skrev 2012-05-29 07:00:36 följande:
    VI har precis tagit bolån. Hade inga problem alls. Köpte ett radhus för 1675 000:-. La 107,500:- kontant. Har även pengar i lägenheten. Ifall mäklaren säljer lägenheten för det som han lagt ut den för så borde vi få dryga 120 000kr där. Ska då lösa handpenningslånet banken gav oss och betala lagfart och pantbrev. Banken sa till oss att vi ej behövde ha kontrakt på att sälja lägenheten för hur många småbarnsfamiljer hade det. Vi fick låna detta trots att jag är gravid med 3e barnet som har BF i juli och vi ska flytta i september. Hon kollade mycket på sparande. Att vi pensionssparar, sparar till oss själva, gemensamt och till barnen. Lycka till!

Det var generöst :) Vilken bank var det?
  • Agdaa

Det var som jag befarade - och som flera här har trott - att jag måste sälja min lägenhet först. Å jo, jag bor i Stockholm.
    Så nu blir det stress! Mäklaren med fotograf kommer redan nästa vecka  Förvånad

Svar på tråden Fortfarande svårt att få bolån?