Lätt skrev 2012-05-28 18:48:28 följande:
Passion är klart att man ska ha och kan få. Men för mig med exet var det en passion som fanns bara för att exet inte kunde leva utan nyförälskelsen. Jag tycker att det är en annan passion i nyförälskelsen, men med min sambo har själva nyförälskelsen (ligga som kaniner, pirr i magen osv) lagt sig. Och det bästa är ju att han vill vara med mig ändå! Han är inte kär i kärleken, han är kär i mig. :)
När nykärleken lägger sig och man ska komma tillrätta i vardagen har jag upplevt som en första liten prövning. Man är inte längre blind av kärleken utan börjar inse det som är bra och dåligt med varandra. Jag tycker nästan att det är där man ser om det kanske kan vara den rätte man mött.
Jag förstår att det känns oöverkomligt just nu, det gör det nog för alla! Jag låg och ångestgrät på köksgolvet första dagen för att jag trodde att jag förlorat den perfekta och enda. Men man glömmer... Man läker... Man utvecklas! Man börjar njuta av livet igen.. Ha kul... Man lär sig också något, vilket man kan ta med sig i nästa förhållande.
Min erfarenhet utgått från vänner och migsjälv är att det nästan är svårast att bryta vanan av att vara i en relation. Vanan av sms, kramar, kontakt osv. Detta är en vana som nu bryts för dig. En vek jämförelse i sammanhanget, men tänk dig att sluta med socker eller cigaretter helt abrupt när det inte är ditt beslut- en kamp i sig. Och det är också en slags vana, precis som en relation på ett sätt.
Det blir bättre! Det kommer till och med bli bra, bättre än bra! Du kommer hitta en ny, en som är bättre än ditt ex! Personen som ger dig det du behöver. Försök att hitta dig själv som person utanför en relation så länge. Satsa på dig själv och var den bästa personen du kan bli och vara. Så blev jag lycklig... :) i mig själv!
Relationer kan ha lite av en negativ inverkan på det sociala. Så passa på nu att ha det underbart med vänner och kanske skaffa nya? Men först tycker jag att man ska få älta och deppa, efter ett tag känns det bara bättre och bättre!
Ang. "upp i sadeln igen", jag gjorde lite så... (inte en relation och inte direkt). Träffade en kille, det fick mig att känna mig bättre. Men är säkert inte rätt för alla. Men det hjälpte mig att gå vidare. Jag törstade efter bekräftelse eftersom mitt ex kört mitt självförtroende i botten, den tillfälliga killen gav mig det där och då. Sedan jobbade jag givetvis på mig själv och bearbetade allt. Är nog inte klar med bearbetningen än, men i mitt förra förhållande utsatte mitt ex mig för rätt extrema saker. Dåliga!
Tack för ett väldigt bra svar! det betyder mycket för mig att få prata ut och få konkreta tips och råd hur man ska gå vidare. Du har rätt det är ju egentligen inte förrän nyförälskelsen har lagt sig som man vet om det är den rätte. När min fd var nykär då såg han ju inga problem alls med att köra 50 mil för att träffa mig... det är väd det som har sjunkit in nu... han hörde av sig mer och mer sällan... mindre och mindre gulliga sms. Och så vill jag ju inte ha det i en relation! omtanke betyder mkt för mig.Men även om han inte var perfekt älskade jag känslan att vara i hans närhet den gjorde mig så lycklig