Efter stroke eller propp.
Nu har hon ju fått information som går ut på att göra ganska omfattande livsstilsförändringar. Det kan vara ganska jobbigt och då är det viktigt att veta vad som är viktigast så att man kan prioritera om man inte klarar allt på en gång.
1 Rökstopp
2 Rökstopp
3 Rökstopp
4-5 Motion och kostförändring
Jag utgår från att hon har fått Simvastatin eller annan blodfettsänkande medicin vilket brukar ha god effekt. Räcker den inte till för att få bättre blodfetter eller en mer gynnsam blodfettsprofil finns fler läkemedel att ta till och därför skulle jag säga att motion är viktigare än kostomläggning.
Vad gäller motion så är det ju låginstensiv konditionsträning, ungefär 20-30 min tre ggr i veckan. Kan vara simma eller cykla om det nu är svårt med promenader.
Vad gäller kost så är det mejerifetter som man ska dra ner på för en mer gynnsam blodfettsprofil och istället få i sig mer av fetter från olivolja eller rapsolja och nötter istället.
Men det jag vill få fram är att rökning, bra blodtryckskontroll och att ta sina mediciner i form av Simvastatin och blodproppsförebyggande är det som har tyngst stöd och är viktigast för att förebygga ett nytt strokeinsjuknande.