• Anonym (bonusmamman)

egen TV på 3-och 5-årings rum?!

alltså...

är det bara jag som hör till kategorin barn ska få vara barn o leka o busa o stojja - INTE sitta framför en tv/tvspel/dataspel hela dagarna??? visst att man får se på tv - men att ha egen tv på sitt rum med tvspel när man är 5år???

min sambo har två barn sen tidigare - 3 o 5 år gamla. vi har även en gemensam dotter på 8månader. de äldre barnen bor hos sin mamma och hälsar på oss en helg i månaden. vi bor i en 4a varav ett rum då är de äldre barnens rum/gästrum. där inne står en gammal tv o dvd(från mitt gamla flickrum). jag börjar tycka att den ska ut därifrån. men sambon håller inte med.

5åringen (pojke) skulle jag nästan kalla spelberoende. det är tv, tvspel, dataspel, pappas telefon osv. vill sällan gå ut när vi ska ut o hitta på nått - eller när solen skiner för guds skull "jag vill hellre se på tv". frågade sambon om han verkligen tycker att det är nödvändigt att ha egen tv när man är 5 år?!?! (visst, det är min tv, och den ställdes in där främst för att den behövdes ställa någonstans tills vidare - gästrummet passade bra...) tydligen verkar han tycka det (samtidigt som han också tycker att sonen är lite för tvberoende).

hemma hos sin mamma har barnen också en stor gammal tv på sitt rum. jag tycker det är fel - barn sitter väl tillräckligt framför skärmen ändå i dagens samhälle? hur de har de hos sin mamma kan jag inte göra något åt dock. jag kan förstå att sambon vill "ge barnen de bästa" då vi inte har dem så ofta - men att de ska ha en egen tv på rummet tycker jag inte alls hör dit. visst, jag hade denna tvn på mitt egna rum när jag bodde hemma - men då var jag i tonåren! det kan väl vara en sak?

vad tycker ni andra??

bör väl förtydliga också att detta har INGENTING att göra med att detta inte är mina biologiska barn utan mina bonusbarn det gäller. Skulle vår dotter när hon är 5 år be om en tv (tror inte riktigt barn i denna ålder har det behovet dock!) så skulle hon då inte få en för mig. Hon har absolut inget behov av det.

• Svar på tråden egen TV på 3-och 5-årings rum?!
  • Dandountiii

ja håller med dig BARN SKA FÅ VARA BARN o inget annat de ska leka o ha kul o njuta av sitt barndom 

• sweran

Klart de kan ha en tv på rummet! Det är ju ni vuxna som får vara ansvariga för hur o när tvn används! Mina tjejer som är 2 o 4 har egen tv o dvd på sitt lekrum! Men det betyder ju inte att de får titta på den hela dagarna!

• Litet My

Jag vet att många har TV på rummet även små barn, fast jag tycker poängen ligger i hur den används, en del har den på hela tiden medan andra har hårdare regler för tv-tittande. jag hade kunnat tänkt mig ställa in vår gamla tv i sonens rum om vi köper en ny, men för den sakens skull kommer han inte att få växa fast vid den såsom många av hans kompisar gör.

• Anonym

Vi har en tv. Det betyder inte att vi sitter framför den hela tiden. Samma sak gäller för vårt barn.  Han har tv på sitt rum men vi föräldrar bestämmer när och vad han tittar på.

Problemet för er är inte att det står en tv i rummet. Problemet är att ni inte har förmågan att styra barnens tv-tittande. Ta tag i det i stället för att bråka om tvn ska stå där eller inte. Att plocka bort den är den lätta vägen och gör att ni slipper vara föräldrar och sätta gränser.

Vårt barn får titta på tv på morgonen innan frukost och på kvällen en stund efter dagis (när jag gör middagen). Samtidigt så har jag nyheterna på vår tv så att jag får veta vad som händer i världen och därför är det praktiskt att han tittar i sitt eget rum.

• Mariohn

Min 2,5 åring har egen tv på rummet. Njuter han inte av sin barndom då? Han busar och leker hela dagarna. Han är utomhus nästan alltid och han får absolut inte titta på tv när han vill. Däremot får han gärna titta på bolibompa på kvällen eller se en film med sina kusiner om det är lördagkväll och de vill poppa popcorn och mysa ihop i soffan. Jag är helt övertygad om att han inte får sin barndom förstörd på detta viset. Kan tillägga att han talar tre språk, kan stava korta ord och är tokig i böcker. Han föredrar böcker framför tv.

• Lena

dottern har haft dator på sitt rum sen hon var ett men hon får bara använda den innan frukost, efter middagen och om jag sover ikapp med lillasyster. Det är samma tider hon får titta på tv.

Egen skärm betyder inte mer skärmtiden men man måste ha klara regler om barnet vill tita/spela mycket.

• Gladabarnensmamma

Det skulle aldrig fungera hos oss (grabbarna är 4 och 5 år). Vi reglerar spel och TV benhårt! En timmes spel på lördag och söndag. Inget spel i veckorna, okej med TV en stund efter frukost och innan middagen. Antigen saga eller film på kvällen.

Grabbarna blir så rastlösa, aggresiva, tjuriga och initiativlösa av att spela eller glo på TV för mycket. Det är tragiskt, men man måste TVINGA / LÄRA dom att leka tillsammans eller på egen hand. Genom benhårda rutiner har tjatet minskat, men visst, 5-åringen tjatar säkert 20ggr varje dag att han vill spela iPad, Wii, dator, DS..   

• fläta
    Hälsar man på sin pappa och bonusmamma (den titeln känns lite överdriven med tanke på hur lite de är hos er och hur den vistelsen betecknas) så kan man väl få göra lite som man vill, tycker jag. Ungefär som man gör när man har semester och tar sovmorgnar, äter frukost i sängen, kollar på fotbolls-VM hela natten. Typ. 

I ert fall är ni ju inte tillräckligt närvarande i barnens liv för att kunna ha en roll som tillåter uppfostran (annat än på samma sätt som man kan begära en sorts allmänt hyfs av barnens kompisar som är på besök). 
  • Hallonmumsan

Vi vill inte ha det. Vi har tv i vårat sovrum och i v-rummet. Jag vill gärna att familjen är tillsammans mycket och det är vi mer om barnen ser på tv och spelar tv spel i det rummet vi är. Vill vi se på olika saker nån gång så har vi den andra tv:n

Svar på tråden egen TV på 3-och 5-årings rum?!