Inlägg från: Paksenarrion |Visa alla inlägg
  • Paksenarrion

När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?

Man är sjuksköterska när man gått färdigt utbildningen och fått beviset, dvs legitimationen. Annars är man elev

• Paksenarrion
    Ebba Caroline skrev 2012-05-28 22:56:59 följande:
    Man är aldrig elev som sjuksköterska (eller uni/högskola student)!Demon Det heter student.

OM man nu bara är sjuksköterska när man fått sin legitimation, varför finns då anställningsformen sjuksköterska utan legitimation?
    Det står sjuksköteskeelev på namnskyltarna, inte sjuksköterskestudent när man är ute på praktik.

Ja du, de har väl missat hur idiotiskt det är.
  • Paksenarrion
    Ebba Caroline skrev 2012-05-28 23:00:21 följande:
    Måste vara olika för olika skolor/studenter. Elev är man på gymnasiet. Student på högskolan. På min namnskyld står det sjuksköterskestudent och skola.
    Man är elev även på högskolan. Du kan kalla det student om du vill, det ändrar inte faktumet
  • Paksenarrion
    Scream2 skrev 2012-05-28 23:13:18 följande:
    Personligen skulle jag ALDRIG se en ssk stud som en kollega! Den dagen 6 godkännda terminer är gjorda och en legitimation är godkännd, DÅ är vi KOLLEGOR i yrket och jag känner att vi jobbar som SJUKSKÖTERSKOR på LIKA villkor. Varför nån ska roa sig med att kalla sig sjuksköterska när man inte fullgjort utbildningen förstår jag inte! Det är en skyddad titel och detta lilla undantag har ju tillkommit för att på nåt vis täcka sommarvakanser och sen har det fortsatt att utnyttjas. Visst är det väl kul för ssk stud som har nån termin kvar att få ut och roa sig och göra något mer avancerade uppgifter än uskorna. MEN sjuksköterska är man den dagen man står ensam ansvarig för sina handlingar!!!!!
    Jag håller med dig. Antingen är man färdigutbildad o har leg med allt vad det innebär eller så är man inte ssk 'på riktigt'
  • Paksenarrion
    Ebba Caroline skrev 2012-05-28 23:19:50 följande:
    Jag leker inte sjuksköterska, jag är anställd som sjuksköterska. Inte legitimerad sjuksköterska utan just sjuksköterska. Stor skillnad.
    Och patienten förstår naturligtvis skillnaden och vet att du inte är färdigutbildad och förstår att du inte är fullt utbildad och därmed kan göra fel utan att behöva ta ansvar.

Eller inte.
  • Paksenarrion

Inte de svar du önskade ts?

Att kalla sig ssk när man de facto inte är det är att urholka allt vad ssk jobbar för: högre lön, status osv. Det fördärvar förtroendet för vården.

• Paksenarrion
    Scream2 skrev 2012-05-29 11:26:30 följande:
    Ja GÖR det. För det här är ju inte klokt och gynnar ju inte sjuksköterskans status i samhället och löneutvecklingen! Sen kan du maila mig med
    JA77 skrev 2012-05-29 11:24:53 följande:
    Jag tänkte mejla Vårdfokus!
  • Paksenarrion
    JA77 skrev 2012-05-29 12:40:50 följande:
    De vissa som har varit med om de mest märkliga saker som ingen annan känner till Kyss
    Som pluggat överallt? Oskyldig
  • Paksenarrion
    Hoppsan85 skrev 2012-06-01 11:57:15 följande:
    Självständiga är de. De har egna patienter som de har hand om (rondar, ger medicin, kollar status etc) men de får inte späda ex antibiotika eller morfin utan tillsyn.
    Det låter helgalet och inte ett dugg patientsäkert.
  • Paksenarrion
    Hoppsan 85 skrev 2012-06-01 15:24:31 följande:
    På vilket sätt är det inte pat.säkert?
    Eftersom de inte är färdigutbildade och ska ha en handledare och de ska inte självständigt ta hand om patienter. 

Hade tanken varit att det gick bra att ta hand om patienter efter termin5 på egen hand så hade utbildningen varit ett halvår kortare.
Svar på tråden När kan man egentligen kalla sig för sjuksköterska?