• konkelbär

Vikt vältränad tjej?

Jag har på sistone börjat ta tag i min kroppsliga situation och bestämt mig för att jag fanimej tänker vara riktigt vältränad innan jag blir gammal och gaggig.

Jag har motionerat och kört en hel del hemmaträning i ett par månader och även börjat gå på gym: men jag har gått upp i vikt också... Visserligen bara 2 kg men ändå.

Det finns inga intressen ifrån min sida, att gå ner i vikt, men hur jag än letar så hittar jag ingen information om hur mycket vältränade tjejer brukar väga?

Någon som sitter inne med information? Spekulationer?
  • Svar på tråden Vikt vältränad tjej?
  • konkelbär

Oj, då väger hon ju egentligen ganska lite?

Får inte riktigt ihop det, hon skulle då ha ett BMI på 20... Hon är väl ganska fit, eller?

• konkelbär

Jag har en kompis som är 179 cm lång och väger 74 kg och hon är oerhört vältränad. Känns som att Olga borde väga mer?

• Elle84

Det beror på helt hur din kropp är uppbyggd. Jag vägde 69kg och är 162cm lång. Var rätt så bra upptränad fast med lite för mycket fett. Skulle då behövt gå ner kanske till 64kg. Då hade jag varit riktigt riktigt vältränad. Med detta menar jag att alla är olika så det är nog lite svårt att säga vad en vältränad tjej ska väga.

• konkelbär
    Elle84 skrev 2012-05-28 21:33:49 följande:
    Det beror på helt hur din kropp är uppbyggd. Jag vägde 69kg och är 162cm lång. Var rätt så bra upptränad fast med lite för mycket fett. Skulle då behövt gå ner kanske till 64kg. Då hade jag varit riktigt riktigt vältränad. Med detta menar jag att alla är olika så det är nog lite svårt att säga vad en vältränad tjej ska väga.
    Ja kanske.. Är mest så att jag vill hålla ett öga på vågen så att vikten inte sticker iväg.
  • Barbabok

vet inte, jag är lika lång och otränad (1v bebis hemma) men ligger normalt på 65-68kg. Hon har smalare höfter midja än mig men större bystmått.

• TobbePetra

Det är samma här, tränar rätt mycket men vikten minskar sakta, beror till stor del på att man bygger muskler, och muskler väger.

• Elle84

Jag personligen tycker att det är mycket finare att väga några kg för mycket och se väldigt snyggt upptränad ut än att bara vara smal. De är så jäkla snyggt med fina linjer på en tjej.

• konkelbär

Jag får tyvärr den där tråkiga vikten, som hamnar som en muffin top över magen.. Inte alls kul, och grymt svårt att göra sig av med!

• EnAnonumius

Din rubrik:

"Vikt vältränad tjej?"

Du kunde lika gärna frågat "Hur långt är ett snöre?".

konkelbär skrev 2012-05-28 21:29:03 följande:
    Oj, då väger hon ju egentligen ganska lite?

Får inte riktigt ihop det, hon skulle då ha ett BMI på 20... Hon är väl ganska fit, eller?
    konkelbär skrev 2012-05-28 21:30:14 följande:
    Jag har en kompis som är 179 cm lång och väger 74 kg och hon är oerhört vältränad. Känns som att Olga borde väga mer?
    BMI är knappast rätt att använda när man skall tala om träning.
    Då skulle så gott som de flesta som är elitidrottare vara "överviktiga"..
    BMI tar INTE hänsyn till detta med att muskler väger mer fett.

Så en som tränar och har mycket muskler (och lite fett) kan enligt "BMI" kan få värde 30+ på BMI tabellen och då skal klassas som "hälsovådligt fet".
    Dock en läkare skull aldrig säga att "Miss Bodybuilder" skulle vara hälsovådligt fet om han undersökte henne då hon har bara muskler och även skulle få BMI-30+

Att gå upp 2kg när man tränar är faktiskt ingen fara även om man vill "gå ned i vikt". Det beror på HUR du tränar.  Du har byggt upp dina muskler helt enkelt.
    Jag är kvinna som är så oförskämd att jag tänker logiskt och rationellt.
Svar på tråden Vikt vältränad tjej?