• Anonym (Orolig)

Familjerätt behöver svar

Har ett problem, Har bott i England där jag fick barn med en engelskman. Men för att jag skulle få flytta hem till Sverige då inget funkade mellan oss och allt han gjorde var att hota en med det ena och det andr så fick jag gå genom Court. Under perioden med Court hände lite olika saker tex pappan tog barnen och vägrade lämna tillbka dom. Har nu bott i Sverige i några år eftersom genom Court fick vi komma överens om när och hur pappan skulle träffa sina barn och att jag då fick flytta hem men fick ja bestämma saker. Som tex varannan födelsedag/jul/påsk. samt att dom ska spendera 3-4veckor i sommar i England Nu till saken. Sist pappan var här bodde han hos oss men vi började tjafsa vilket då ledde till att han hotade att slå samt stod med knytnäven i ansiktet och sa att han skiter i om han hamnar i fängelse för allt han vill är bara att slå en. Dock gjorde han inte det men var extremt hotfull så ringde polisen för jag vill ha ut honom. Barnen har blivit väldigt oroliga och vill nu inte träffa deras pappa när han ska komma om någon vecka. Visst dom pratar med honom i telefon men är oroliga att nåt sk hända att deras pappa ska slå en då han varit lika aggresiv förut fast i England framför barnen. Nu efter sista incidenten har jag bara låtit saker varit inte prata med pappan alls och idag ringer han och frågar när jag kommer över med barnen. Då jag precis har börjat på ett nytt jobb idag och har varit arbetslös en längre tid så svarar jag att jag inte vet när då jag inte kan ta ledig sådär då jag har utbildning de närmaste 4 veckorna. Vilket han då blir skit förbannad och säger att jag visste det innan vilket jag har. Men har inte alls tänkt ta barnen till London alls. Då barnen är oroliga och vill knappt träffa honom eller prata med honom. Då börjar pappan med Att vi har en Court order i England och att jag måste följa den till punkt. Och om jag vägrar så kommer han ta upp det med engelsk Court igen. Min fråga är då, om han vill göra nåt måste han inte göra det i Sverige då vi är här. För kan de i England tvinga tillbaka en eller hur funkar det? Förlåt för mycket text.

• Svar på tråden Familjerätt behöver svar
  • Anonym

Barnen är födda där antar jag och medborgare där så då tas det upp där, iallafall var det så för oss

• Anonym (Orolig)

Dom är födda där men är svenska medborgare med.

• Anonym

Då har du svaret själv, de är födda där och ni har dom därifrån så då tas de upp där. Kan inte deras lagstiftning så vet inte vilka chanser du har. Men hade du varit smart hade pratat med pappan och kunnat sluppit detta lycka till

• Anonym (Hej)

Ingen aning men om jag skulle vara du skulle jag kontakta en jurist med inriktning internationell familjerätt. Om du inte vet vad du gör kan du råka illa ut och i värsta fall förlora barnen. En annan tanke är stt kontakta familjerätten på kommunen. De kanske vet, även om jag tvivlar.

• ruthsmaavikrosten
    Anonym skrev 2012-05-28 21:44:00 följande:
    Barnen är födda där antar jag och medborgare där så då tas det upp där, iallafall var det så för oss
    Barn får samma medborgarskap som modern, oavsett vilket land dom är födda i. Mina barn är som jag norska medborgare fast dom är födda här i Sverige.
  • Anonym (Orolig)

Prata med pappan går inte då allt han gör är skrika samt tycka synd om sig själv samt hotar en med det ena och det andra.. Jag har vårdnaden i Sverige ensam vårdnAd. Kollat upp lite och pratat med folk finns inte en chans att jag förlorar barnen. Då när vi var i Court fick jag ensam vårdnad under perioden. Då deras pappa ansåg dom att man inte kunde lita på att han skulle lämna tillbaka dom efter hans umgänge. Allt jag sökte om i England var rätt att flytta till sverige med barnen. Men tror faktiskt om jag hade ansökt efter ensam vårdnad helt innan hade jag fått det med. Men ansåg då att även om inte vi kommer överens och jag förlät honom för olika saker som han gjort tyckte jag att barnen hade rätt att se honom. Ville inte påverka dom. Men det har jag lärt mig att det kan man få skit för senare att vara för snäll,

• Anonym (Orolig)

Till saken jag och pappa har aldrig varit gifta eller levt tillsammans. Barnen har alltid haft sin bas hos mig men varit hos pappan när det behagade honom.

• Anonym
    ruthsmaavikrosten skrev 2012-05-28 21:56:48 följande:
    Barn får samma medborgarskap som modern, oavsett vilket land dom är födda i. Mina barn är som jag norska medborgare fast dom är födda här i Sverige.

Så bra att det gäller alla för att det gäller dig. Men du har fel för det gäller inte mitt fall och jag pratar om mina erfarenheter av att ha barn födda i London med dubbla medborgarskap. Men tja har du sagt att ditt fall gäller alla så får jag ta och gåvidare och överklaga vad dommare i både storbritanien och sverige sagt mig för de kan inte veta då eller missat rådfrågat dig innan
  • Anonym (Orolig)

Att barnen blir automatiskt svensk medborgare då jag är svensk vet jag. Dock vet jag inte om Hr det funkar i rätten om en dom är gjord där och pappan är kvar i England och hur det funkar om man då inte gör exakt vad som står i domen från punkt till pricka.

• Anonym (Orolig)

Pågrund av saker som har hänt efter domen blev för 4 år sen

• Anonym

Då kan han gå till tr stämma dig och få dom prövad

• Anonym

Eftersom ärendet redan har behandlats i England så tror jag inte Sverige tar upp fallet utan skickar det tillbaka till England. I annat fall skulle alla kunna flytta till länder med lagstiftning som passar dem och få det utslag de vill.

Det handlar ju inte här om att han kommer att kunna få boendet, men du måste ju följa det utslag ni fick i rätten där. Om det är din tur att ta med barnen över till England måste du ju se till att göra det möjligt. Att säga "nej, jag kan ine för jag jobbar" kan knappast vara giltigt. Har du ingen släkting, som kan åka över med barnen för umgänget i så fall?

• Anonym
    ruthsmaavikrosten skrev 2012-05-28 21:56:48 följande:
    Ja, men de kan även ha pappans medborgarskap om man ansökt om det.
  • Anonym (Orolig)

Vi har inga exakta dagar eller när. Allt det säger är 3-4 veckor under sommar. Men borde inte pappa. Meddela saker innan. Visst jag vet att jag ska men borde inte han oxå kunna säga nåt innan inte bara för att han ät förbannad på en. I vanliga fall har vi planerat redan i feb-mars. Och när man pratat med honom innan när vi kunde prata mer så sa han kort att han inte vet då ha. Själv inte vet. Inte bara säga slutet på maj att han vill ha dom den och den dagen. Bara för att han har umgänges rätt kan man inte styra och bestämma allt

• Anonym

Bara för att du har ev så kan inte du styra och ställa med allt som du tycker det passar. Står det i domen att du ska kontakta han så gör du det annars kan han gott och väl dra dig en vända i tr så kanske ni får gv.

• Anonym (Orolig)

Det står inte i domen att jag ska kontakta pappan om det. Utan upp till oss båda att prata och diskutera. Jag har försökt att dra upp ämnet men om han inte vet så tänker jag inte tvinga personen för ett svar. Samt jag ät sjukt trött på alla hot, och att alltid ha en person som bestämmer exakt allt Vad jag för göra och inte göra och när var och hur han ska träffa barnen. Har låtit han gjort det i 8 år men börjat bli sjukt trött på det.

• Anonym (Orolig)

Om jag har planerat saker kan han helt plötsligt komma att säga att jag kommer den helgen och ska träffa barnen när han redan vet om att jag har planerat.

• Anonym

Ja men du har ett större ansvar att få det att funka närr du har ev! Sen kan du även se till om ni kommer till courten i London att de specificerar att han hör av sig inom rimlig tid innan så ni kan träffas och att sommar umgänget skall vara bestämt sista maj eller nåt och har du då inte hört nåt så planerar du er tid, ja menar svårare en så är det faktiskt inte. Ge klara tydliga direktiv och funkar det inte be courten skriva in dina önskemål i domen! Hur svårt kan det va? Ja du kommer oponera dig men jag har gått brevid i londons courtar och vet att de kan skriva in i domen mer specificerat så det inte blir tjafs, men i detta fall att du har ev så ligger enormt ansvar på dig att påminna och tjata för att också ha ryggen fri om det blir nåt senare

• Anonym (Mamma M)

Om det bara handlar om ditt jobb, TS, och att du inte kan ta ledigt så undrar jag varför inte pappan kan komma hit och hämta barnen eller de kanske t.o.m är så stora att de kan resa själva?
    Annars så kan du ju hänvisa till att överenskommelsen är 3-4 veckor per sommar och om det då är i augusti så kanske du har lättare att komma ifrån då? Eller betyder 3-4 veckor att du ska vara med barnen hela tiden i London? 

Svar på tråden Familjerätt behöver svar