Ess skrev 2012-06-26 08:24:55 följande:
Det är fortfarande samma människa som sågs som god nog att bli förälder åt ens barn, men helt plötsligt så duger han inte till att få bestämma om barnet ska ha röd eller vit tröja.
Vad är det som förändras så radikalt om den andre föräldern godkänner att han flyttar ihop med sin tjej?
HaHa, det är mer exet som mår bra utav det, äntligen får hen bestämma!!
I min värld är det en enorm skillnad mellan ett val av tröjfärg och att föra in barn i en beroendeställning hos en helt ny person innan de ens hunnit smälta en separation. Att du en gör jämförelsen säger en hel del.
Personen ifråga kan fortfarande vara en bra förälder på alla plan men pga kris eller förälskelse ta ett dumt eller förhastat beslut. Det kan troligen drabba även mig...och då får jag hoppas att mina nära och kära berättar det för mig så att jag kan sansa mig och ta ett beslut som verkligen har barnen i fokus.
Om man sen ser att det funkar bra kan man givetvis flytta ihop men jag tror, eller är övertygad om, att det absolut inte är bra för barn att hanteras på det sättet. Därmed inte sagt att föräldern och den nya inte kan vara väldigt bra och ansvarstagande vuxna, de kan vara kanonbra! Men det är två olika saker, att de är bra innebär inte per automatik att själva situationen att flytta in snabbt hos någon annan är bra.