• Papito

Kan pappan flytta ihop med en ny kvinna 4 veckor efter familjeuppbrotttet?

Nej, absolut inte rimligt. Tycker inte ens att hon ska träffa barnen de första månaderna. De behöver tid att landa och anpassa sig till den nya situationen.

Hämta och delta får dröja ännu längre, kanske ngt år. Tycker det ska ta några månader innan hon presenteras, därefter ca 1 år innan inflyttning kommer på tal och därefter beror det lite på hur den andre förälder ser på hämtning & inblandning.

• Papito

Tycker absolut att den andre föräldern har med saken att göra, bara för att barnen är med den andra föräldern innebär det inte att man tappar sina rättigheter som förälder den veckan.

• Papito

Att man fortfarande har lika mycket ansvar för allt övergripande. Föräldern som har barnen har givevis ett större ansvar för den praktiska biten men i övrigt tycker jag att man har delat ansvar. T.ex. om barnen ramlar och skadar sig på mammaveckan och personalen inte får tag på mamman ska de ringa pappan, inte mammans sambo (om det inte är bestämt annat).

• Papito

Jag tycker nog att man ska få ha åsikter även vid familjebildning, om det går för fort, om den respektive av ngn anledning inte är lämplig etc. Oavsett vad så är det fortfarande båda föräldrarnas ansvar att barnen har det bra och om den ena t.ex ex. blir kär och går för fort fram tycker jag att den andre både har rätt och skyldighet att säga ifrån. Däremot får det vara med sans och balans.

• Papito

Jag tycker nog att man ska få ha åsikter även vid familjebildning, om det går för fort, om den respektive av ngn anledning inte är lämplig etc. Oavsett vad så är det fortfarande båda föräldrarnas ansvar att barnen har det bra och om den ena t.ex ex. blir kär och går för fort fram tycker jag att den andre både har rätt och skyldighet att säga ifrån. Däremot får det vara med sans och balans.

• Papito

Jag har också svårt att förstå er som tycker att ena föräldern ska få göra precis som den vill. Om man argumenterar för "så länge barnen inte far illa" kan man också vända på det. Man kanske har olika åsikter om hur de mår och vad som är lämpligt/olämpligt och bra/dåligt.

Jag tycker att det är helt sjukt!
    Kan inte reglerna exakt men har tolkat det som att om två vuxna människor vill skilja sig, då är det en såpass stor sak så att man har sex månaders betänketid. Jag kan förstå det resonemanget, att det ska vara ett genomtänkt beslut...

..det sjuka är att om den ena föräldern väljer att separera och flytta in sina barn hos en annan man/kvinna samma dag...då finns det inga samhällsmekanismer som ber om lite betänketid och lite sans och balans. Var är barnperspektivet?

Jag håller med om att man inte kan lägga sig i in absurdum och att man måste lära sig att släppa kontrollen, absolut!
    Men när man ser att det är uppenbart att saker och ting görs fel, för fort och baseras på fel utgångspunkt, då måste den andra föräldern få ha åsikter och det ordet måste få väga en del.

Varför inte införa samma sak som med skilsmässor?
    Att om inte båda föräldrarna samtycker krävs en period på sex månader innan en förälder kan flytta in barnen hos någon annan.
    Jag tycker att det är en fullt rimlig tid att vänta med att flytta ihop. Barnen måste få tid att landa i en separation.
    Efter ett halvår har den nya relationen också hunnit få en lite tydligare struktur och det kan vara lättare att ta bra beslut och veta var relationen är på väg.

Jag tycker att det är vansinne att en förälder från en dag till en annan inte har någonting att säga till om, trots att den kan se att det tas stora beslut som påverkar dem gemensamma barnen.

• Papito
    Ess skrev 2012-06-24 19:21:45 följande:
    Den sk betänketiden är bara en formsak och egentligen totalt onödig, har man kommit så långt att man vill skiljas så finns det inget som kan motivera en att stanna kvar ytterligare 6 månader. De flesta flyttar isär så snart det helt praktiskt går.

Det är helt stört omöjligt för någon att hålla koll på om Kalle flyttar direkt in till Siv eller inte. Man behöver inte skriva sig hos Siv utan någon helt annanstans, så det kommer alltid att gå att kringgå.

Litar man inte på att den andre föräldern gör vad den anser va bäst för barnen, då kanske man inte skulle skaffat barn med den personen till att börja med.
    Onödigt hård kommentar (sista stycket). Man kan ha gjort väldigt bra och medvetna val när det gäller den biten men så kommer en skilsmässa eller någon annan kris så ställs allt på ända. Jag förstår också att man är maktlös och utlämnad till den andra förälderns goda vilja och omdöme...men det är där jag tycker att vi fallerar. Sunt förnuft är inte samma som sunt förnuft för mig och i kristider vet man inte åt vilket håll alla drar.

Håller med den som sa att det inte är den juridiska biten som är den viktiga, utan den praktiska och emotionella. Däremot tänker jag att just eftersom man har så olika tankar om det och det i slutändan är barnen som kan fara illa, tycker jag att det kan vara en bra idé med ett halvårs lagstadgad väntetid innan man får flytta in barnen hos en ny partner.....om inte båda bioföräldrarna är överens om annat.
  • Papito
    Ess skrev 2012-06-26 08:24:55 följande:
    Det är fortfarande samma människa som sågs som god nog att bli förälder åt ens barn, men helt plötsligt så duger han inte till att få bestämma om barnet ska ha röd eller vit tröja.

Vad är det som förändras så radikalt om den andre föräldern godkänner att han flyttar ihop med sin tjej?
    HaHa, det är mer exet som mår bra utav det, äntligen får hen bestämma!!

I min värld är det en enorm skillnad mellan ett val av tröjfärg och att föra in barn i en beroendeställning hos en helt ny person innan de ens hunnit smälta en separation. Att du en gör jämförelsen säger en hel del.

Personen ifråga kan fortfarande vara en bra förälder på alla plan men pga kris eller förälskelse ta ett dumt eller förhastat beslut. Det kan troligen drabba även mig...och då får jag hoppas att mina nära och kära berättar det för mig så att jag kan sansa mig och ta ett beslut som verkligen har barnen i fokus.

Om man sen ser att det funkar bra kan man givetvis flytta ihop men jag tror, eller är övertygad om, att det absolut inte är bra för barn att hanteras på det sättet. Därmed inte sagt att föräldern och den nya inte kan vara väldigt bra och ansvarstagande vuxna, de kan vara kanonbra! Men det är två olika saker, att de är bra innebär inte per automatik att själva situationen att flytta in snabbt hos någon annan är bra.

• Papito

Det är jättebra och jättekul att det funkat så bra för er. Jag tror inte heller att det absolut måste bli en katastrof men varför chansa? Bara för att ni är superkära betyder det inte att barnen kommit lika långt i sin process. Varför flytta ihop så snabbt när det finns barn med i bilden? har svårt att förstå det faktiskt, även om det inte blir en katastrof tror jag inte att det är det bästa för barnen..gäller att se vem huvudfokus är och vems behov som styr.

• Papito
    Brumma skrev 2012-08-23 07:12:38 följande:

Absolut, det var därför jag även skrev att det kanske inte alltid är det bästa. Men ville påpeka att det inte ALLTID går åt pipan eftersom FrökenBäver och Minnen12 verkade vara av den åsikten.
    Jag tycker själv att man bör vänta ett tag, egentligen. Vi gick för fort fram men som tur var så gick det över förväntan bra. Däremot tycker jag inte man kan sätta en "tidsregel", speciellt inte om man står utanför. Jag förstår att man som den andra föräldern har åsikter, men det måste vara den förälder som går in i ett nytt förhållande som avgör. Sen får man bara hoppas att föräldern ifråga tänker med huvudet också.
    I mitt fall så träffade jag ju tösen en helg, eftersom hon var vh. Det var ungefär som om de skulle hälsat på hos en kompis över helgen, och det gör man ju?
    Sen var det ju två veckor innan vi träffades igen ;) Och i början var jag ganska mkt iväg och gjorde annat halva helgen, så att hon skulle få vara med sin pappa själv också.
    Det är skillnad tycker jag att flytta in hos en man/kvinna med barn på heltid, eller vv.
    Men som sagt, det måste faktiskt vara föräldern som går in i förhållandet som gör det valet..
    Jag håller egentligen med, problemet är att många förhastar sig när de är nykära och tar beslut på fel grunder. Barn kan oftast inte säga ifrån på samma sätt och det är lätt att ta beslut över deras huvud. Om den andre föräldern ser detta är det märkligt om hen inte får ha någon talan. Samtidigt förstår jag dilemmat med att ett ex ska lägga sig i, det kan lätt bli att kontrollerande personer utnyttjar det. Därför tänker jag att en karens på sex månader vore bra, att man inte kan flytta in barnen med någon annan på den tiden. Tycker det är fullt rimligt och skule själv inte ha några problem med det eftersom jag inte skulle flytta ihop med någon på så kort tid om det skulle vara barn med i leken.
Svar på tråden Kan pappan flytta ihop med en ny kvinna 4 veckor efter familjeuppbrotttet?