• Anonym

SNÄLLA HJÄLP. Får jag göra adressändring på barnen utan samtycke av andra föräldern? Gemensam vårdnad!

Jag och barnen lever just nu under skyddat boende. Problemet är att jag inte har gjort någon adressändring ännu (för att vi inte får ange nuvarande adressen och för att vi bara får bo här i 3 månader högst enligt socialen). Har bytt nummer men exet fortsätter att inboxa mig på Facebook. Häromdagen skrev han att han hade betalat min räkning (Tro inte att han gjorde det för att vara snäll). Jag har ändå varit i lägenheten några gånger sedan vi blev tvångsflyttade och hämtat min post. Dagen vi blev tvångsflyttade (2 månader sedan) sade socialen att jag var tvungen att vabba barnen. Jag fick inte gå till jobbet. Sedan dess har fsk hävdat att de har skickat blanketterna till mig två gånger. Det har hänt flera gånger tidigare att han har använt mitt namn för att köpa saker och därför fått mig till Kronofogden för att han sedan har gömt undan påminnelserna (Det är egentligen så mycket mer) så jag är helt säker på att han öppnar min post och tagit blanketterna från Fsk. Här sitter jag med noll kronor på kontot (men socialen betalar våran mat och andra nödvändigheter) och bara väntar att få skicka in papper och få pengar från fsk för att betala mina räkningar.

Nu har mamma sagt att jag kan "flytta" dit, dvs få våran post till henne. Men någon sa att jag inte får göra adressändring på barnen för att vi än så länge har gemensam vårdnad? Hon bor nämligen i samma kommun. Av socialen får jag inget vettigt svar ifrån. Så länge anmälningarna mot honom är under utredning har vi juridiskt sett fortfarande gemensam vårdnad (fast han har gjort barnen illa b la)

Jag är så trött. Vet inte vilken ände jag ska börja ifrån. Snälla någon som vet hur jag kan göra.  

• Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP. Får jag göra adressändring på barnen utan samtycke av andra föräldern? Gemensam vårdnad!
  • Anonym

När jag nämner problemen för socialen säger de bara att kvinnojouren kommer att hjälpa mig ansöka om gemensam vårdnad. Men jag vet inte ens när vi kommer flytta dit och det är ganska så akut att få byta adress när han stjäl min post. 

• Anonym

Jag försökte göra en adressändring ikväll på mig och sonen på skatteverkets hemsida, då vi flyttar till barnets far och då står det att jag inte får göra det utan faderns medgivande. I ditt specifika fall vet jag inte.

• Tealhawk

Du kan gå in på skatteverkets hemsida och byta adress på dig och barnen, men om ni har gemensam vårdnad kommer mannen få hem ett brev med adressen och barnets namn för godkännande. Då har han typ två veckor på sig att godkänna flytt eller så antar jag att det går till famrätten.

• Anonym (?)

Lite klurigt. Man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila (där man bor/vistas alltså). Därför ska ni väl enligt lagen inte vara folkbokförda på varken på din gamla adress eller hos din mamma. Plus va säger behöver du ändå pappans godkännande för ändra folkbokföringen för barnen. Om du inte lyckas med. det kan du kontakta skattemyndigheten att barnen är folkbokförda på fel adress och de kommer start en utredning om var barnen bor på riktigt. Sedan kan du alltid ha en anmäla särskild postadress till skattemyndigheten. Din folkbokföringsadress ändras inte men mer post hamnar hos dig istället föt att hamna på vilft

• Tealhawk
    Anonym (?) skrev 2012-05-29 01:15:15 följande:
    Lite klurigt. Man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila (där man bor/vistas alltså). Därför ska ni väl enligt lagen inte vara folkbokförda på varken på din gamla adress eller hos din mamma. Plus va säger behöver du ändå pappans godkännande för ändra folkbokföringen för barnen. Om du inte lyckas med. det kan du kontakta skattemyndigheten att barnen är folkbokförda på fel adress och de kommer start en utredning om var barnen bor på riktigt. Sedan kan du alltid ha en anmäla särskild postadress till skattemyndigheten. Din folkbokföringsadress ändras inte men mer post hamnar hos dig istället föt att hamna på vilft
    Men om det är posten det handlar om så kan man ju göra posteftersändning utan att byta folkbokföringsadress. Det syns ingenstans utom för posten.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-29 01:07:13 följande:
    Jag försökte göra en adressändring ikväll på mig och sonen på skatteverkets hemsida, då vi flyttar till barnets far och då står det att jag inte får göra det utan faderns medgivande. I ditt specifika fall vet jag inte.
    Misstänkte att det var så  
    Tealhawk skrev 2012-05-29 01:10:49 följande:
    Du kan gå in på skatteverkets hemsida och byta adress på dig och barnen, men om ni har gemensam vårdnad kommer mannen få hem ett brev med adressen och barnets namn för godkännande. Då har han typ två veckor på sig att godkänna flytt eller så antar jag att det går till famrätten.
    Anonym (?) skrev 2012-05-29 01:15:15 följande:
    Jag är helt hundra på att han inte kommer att godkänna. Jag är allvarligt livrädd för honom just nu. Om han inte godkänner och skatteverket utreder vart barnen egentligen bor, får han då reda på det? alltså vart vi håller hus? Socialen har sagt att jag under några omständigheter inte får lämna ut adressen! Men de kan ändå inte svara på hur jag ska göra med posten. 
  • Anonym
    Tealhawk skrev 2012-05-29 01:17:05 följande:
    Men om det är posten det handlar om så kan man ju göra posteftersändning utan att byta folkbokföringsadress. Det syns ingenstans utom för posten.
    Kan jag göra det till mamma då? eller måste det vara till där jag bor nu? Han vet ju vart hon bor och så länge han vet att vi inte bor där, låter han henne vara. Så den adressen är okej om han får reda på det. 
  • Tealhawk

Det borde du kunna göra till vilken adress som helst. Är varken postens eller skatteverkets business hur er familjebildning ser ut och vart du vill ha din post. Hittade detta på www.adressandring.se

Hur ska jag göra om jag vill ha min post till en annan adress än den där jag bor?

Vid kortare vistelser på en annan adress är det bäst att beställa tillfällig eftersändning. Avser det längre tid än sex månader kan du anmäla något som kallas särskild postadress. Det fungerar som en flyttanmälan men din folkbokföring förblir oförändrad,  passar därför t ex dig som pendlar och under veckorna bor på en annan adress än där du är skriven. Komplettera denna anmälan med eftersändning, så får du posten till din veckoadress. Du kan även kontakta vår Kundtjänst om du vill ha mer information.

Vem får tillgång till mina uppgifter?

Postoperatörer som delar ut post i det område där du bor och dit du ska flytta får dina uppgifter. Vid flyttanmälan underrättas även vissa myndigheter. Om du inte bekräftar din beställning – antingen direkt eller genom att skicka in undertecknade blanketter – annulleras din beställning och inga uppgifter sprids.

• Anonym

Så länge ni har gv så måste båda vårdnadshavare skriva under flytten för minderåriga barn och görs inte det så kommer skatteverket att starta sin egna utredning och titta på var ungarna har sin mesta dygnsvila och skriva dem på den adressen. Sker detta vid en pågående vårdnadstvist så ser det mörkt ut för den som flyttar med barnen så jag hoppas att du har en utredning från soc där det står att du ska leva skyddat annars kan du förlora vårdnad och boende helt och då har du ingen rätt att få veta var ungarna tar vägen eller hur de har det. Så har du bevis at soc sagt att ni ska leva skyddat? Eller att polis sagt det? Jag lever skyddat och vet hur det funkar därför ser jag att vissa saker säger emot sig själv i din historia så jag hoppas du kan för din och ungarnas skull kan visa att det inte är ditt påhitt att hålla er borta. Trots att du kanske skulle få ev så är det bra för dig att veta att barnen kan komma att få ug med den andra föräldern och då hänger det på dig att fixa så de kommer dit om ni ska fortsätta leva skyddat men det avgör inte soc utan polis och tr. Adressändring för dig och ungar kan du göra

• h8him

Varför inte göra en eftersändning till att börja med eller beställa lagring av post?

Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP. Får jag göra adressändring på barnen utan samtycke av andra föräldern? Gemensam vårdnad!