• Anonym (?)

Begick min lärare tjänstefel?

Jag läser Svenska C på gymnasienivå. Min lärare i Svenska C är en man som väldigt ofta refererar till sex och skämtar ganska friskt om det. Detta har jag hittills ignorerat.

Idag fick han för sig att dra upp politik, på en Sv C-lektion... Han började yra om att "om jag var samhällslärare hade jag gett mina elever IG om de öppet röstade på Sverigedemokraterna. De är helt enkelt inte konsekventa i sitt tänkande och har inte förstått samhällsteori"

Han menade också på att SD-anhängare är obehagliga och att man inte vill ha en SD-anhängare som chef. Man borde också slå undan benen på SD-anhängare genom att rösta på andra partier.

Jag förstår att man har egna åsikter, absolut, men jag blev så provocerad av hur han smutskastade och sa dessa saker som han egentligen inte borde göra.
    Det hela slutade med att jag reste mig och gick därifrån.

Ska inte en lärare vara opartisk?

Han berättade också att rektorn sagt att alla lärare ska aktivt ta avstånd ifrån SD, så hos rektorn lär jag inte få någon hjälp. Vad gör jag? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 10:41
    Det här med att han refererar till sex;

idag sa han t.ex. "jag har så ont i vänsterarmen, träningsvärk... huhuhuuh"
    och "fallskärmsavtal är ju inte lika upphetsande som andra saker heheh"

och jag sa någon kommentar till en lista han läste "börja nerifrån.."
    då sa han "sa flickan och log.. ;)"

• Svar på tråden Begick min lärare tjänstefel?
  • hallandsliv

Jag tror inte att han begår något fel så länge han uttryckligen säger att det är hans egna åsiker.

• Anonym (?)
    hallandsliv skrev 2012-05-29 10:41:34 följande:
    Jag tror inte att han begår något fel så länge han uttryckligen säger att det är hans egna åsiker.
    Fast han sa ju att SD-anhängare är obehagliga och att han hade gett alla som röstar på SD IG
  • katalysator

Oj, hade jag varit i den situationen hade jag trott att klassen blev utsatt för ett test och att han ville provocera fram en diskussion och kritiskt tänkande Förvånad

• Anonym (?)
    katalysator skrev 2012-05-29 10:42:47 följande:
    Oj, hade jag varit i den situationen hade jag trott att klassen blev utsatt för ett test och att han ville provocera fram en diskussion och kritiskt tänkande Förvånad
    Detta är inte första gången det händer. Det har hänt vid ett flertal tillfällen förut, men första gången jag fått nog.
  • Anonym

Det är såklart jobbigt att vara SD-anhängare och höra sånt, och visst kan man tycka att en lärare ska vara politiskt obunden, men så är det ju sällan.

Ta kontakt med skolverket om du är vill gå vidare med detta. Men mitt råd är att släppa det. Snart är terminen slut och du slipper honom.

• Vinterankan

Känns absolut som ett tjänstefel att hävda att man skulle ge betyg efter politiska åsikter. Är inte sd:are men de har kommit fram genom demokratiska val och ska respekteras på samma sätt som andra partier. Inte heller hans kommentarer med sexuella anspelningar är ok. Jag tycker ni ska gå till rektorn med båda sakerna. Och om han är på samma sätt angående sd så tycker jag ni ska ta det vidare. Elevrådet kanske.

• katalysator

Jag hade tyckt att det var otroligt jobbigt att höra, trots att jag på intet sätt sympatiserar med SD Skrattande Lärare som använder en pedagogik som går ut på att trycka ner folk i skorna, istället för att resonera med dem, är inte roliga lärare...

• faithfully

När jag gick gymnasiet (tio år sedan) så tjatade vi ut vår samhällslärare att berätta vad han röstade på. Han sa att han inte ville och att det var emot policy osv eftersom det kan anses påverka eleverna i deras val. Där tycker jag att en lärare varken ska tala för eller emot politiska partier.

Som han verkar hålla på så är det nog inte ok. Där borde rektorn hålla med.

• Anonym (?)

Jag röstar inte på SD, men däremot gör flera av mina vänner det och jag respekterar deras åsikt, även om vi inte delar den.
    Jag är bara orolig för att betygen ska påverkas om jag tar upp detta med honom :( 

• Mollz

OT: I högstadiet hade jag en lärare som alltid hade med rökning i sina exempel. "Katten röker" (??) o dyl.. Undrar hur pk det är Drömmer

dubbeltrubbel.nu - from my point of view
  • Anonym (?)
    faithfully skrev 2012-05-29 10:52:04 följande:
    När jag gick gymnasiet (tio år sedan) så tjatade vi ut vår samhällslärare att berätta vad han röstade på. Han sa att han inte ville och att det var emot policy osv eftersom det kan anses påverka eleverna i deras val. Där tycker jag att en lärare varken ska tala för eller emot politiska partier.

Som han verkar hålla på så är det nog inte ok. Där borde rektorn hålla med.
    Ja, precis. Våran lärare i samhällskunskap sa precis samma sak. Vi försökte luska ut vad hon röstade på, men ville bibehålla sin opartiska roll inför oss och kommande elever. Hon sträckte sig dock till att berätta vad hon röstade i EU-valet.
Svar på tråden Begick min lärare tjänstefel?