• Anonym (Arg och ledsen!)

Bonus stjäl från mina barn!

Hej! Jag har två barn sedan tidigare 12 och 14 år. Min man har också två sedan tidigare 11 och 16 år. Mina barn är mycket skötsamma, har mycket höga betyg, och idrottar och spelar instrument. De är lugna och vänliga mot alla. Mina styvbarn (har haft dessa sedan 6 år tillbaka), ljuger konstant och beter sig illa. De har inga fritidsintressen, och deras betyg är så dåliga så de knappt blir godkända i skolan. Kontrasterna är stora i familjen och vi är två läger, känns det som. Jag är högskoleutbildad, och min man end gymnasie. Vi har olika sätt att se på läxläsning och komunikationen med barnen. Vi har ett gemensamt litet barn. Nu har hans 11 åring (flicka) stulit pengar från min dotter, och min son. Hon använde pengarna till godis, vad vi vet. Jag är så innerligt trött på dessa barn och deras kriminella handlingar. Jag vill faktiskt inte vara under samma tak som dem längre. Mina barn blev mycket ledsna och besvikna. Jag älskar min man och vill absolut inte lämna honom pga detta. hans barn bor hos sin mamma varannan vecka.  Hon är inte direkt en person jag vill kalla skötsam! Jag har ingen lust att lägga min energi på att få ordning på hans barn längre. jag har försökt tidigare, och nu har jag ju dessutom vårat lilla barn att tänka på. Jag vill inte dela min tid jag har till prat och läxor med fler än mina egna tre. jag tycker att mamman och pappan ska ta tag i sina barn, och att det inte ligger på mitt ansvar. Ändå känns det så , eftersom mina barn är så "lyckade". Jag har mått dåligt varannan vecka, när dessa barn är hos oss i flera år. Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. jag får spänningshuvudvärk mm. Min fråga är också vad du tycker är ett rimligt "straff" för en 11 åring som stjäl i familjen?
    Hon har fått utegångsförbud, samt Tv, och data förbud i en vecka. Jag tycker att det är för lite! Vad tycker du?
    Hjälp! Styvbarnen splittrar familjen!

• Svar på tråden Bonus stjäl från mina barn!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om det inte är bara du som mår dåligt i er nya familj. Det kan inte vara alldeles lätt att vara det som du kallar misslyckat barn i en familj där det också finns barn som allt går på räls för. Du har bott med dina styvbarn i 6 år och på den tiden inte fått några varma känslor för dem vad du uttrycker i alla fall.
    Din styvdotter stjäl pengar från dina barn till godis och har blivit rejält straffad för det. Men du tycks vara ute efter ännu hårdare straff och" kriminaliserar" hennes beteende.
    När det gäller familjer som flyttar ihop och där barnen får nya syskon som de ska hantera och dessutom en ny vardagsmamma/pappa så uppstår alltid konkurrens. Den handlar oftast om att alla vill ha kärlek och uppmärksamhet och alla vill ha mest. Om detta hanteras på ett bra sätt så att alla får vad de behöver så brukar problemen avta.
    Men på din beskrivning och med en mer psykologisk förklaring så brukar det vara så att den kärlek man inte får den tar man. Om det inte går att få den i form av känslor och trygghet så tar man saker eller pengar från dem man tycker ha fått mer.
    Dina styvbarn är säkert mycket medvetna om hur illa du tycker om dem och det brukar inte vara någon lätt situation för barn som är helt beroende av sin styvförälder.
    Om du vill få ordning på detta och fortsätta bo med din sambo kan du inte fortsätta att utesluta hans barn och behandla dem som icke önskvärda. Säkert har din sambo en del tankar om detta också. Prata med honom om hur ni tillsammans kan hjälpa hans barn att både må bättre och få det bättre hemma i er familj.
    Konsekvenser är visserligen ett sätt att ta till i barnuppfostran, men straff utan kärlek är definitivt skadligt för barn och gör att de mår ännu sämre. Så ta dig en allvarlig funderare på hur du ska förändra dig för att ni alla ska få det bättre i familjen.
    Med vänlig hälsning
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Bonus stjäl från mina barn!