• buggi

    För hårda krav och regler eller är det bra?

     


    "Läxor:"Hen är stor nog att helt ta ansvar för läxorna, läxorna är ett kontrakt mellan barnet och skolan. Vill hen ha hjälp med läxorna av er så måste hen vara ute i god tid för att ni ska ha en chans att planera in det. Blir läxorna inlämnade för sen, inte gjorda, betygen dåliga osv är det konsekvenser som hen är tillräckligt stor för att hantera tillsammans med lärarna. Var tydliga med att ni aldrig mer kommer att tjata om läxor men inte heller alltid ha möjlighet att ställa upp och hjälpa med fem minuters varsel.

    "Skjuts till stallet"; man har alltid rätt att fråga om skjuts men ibland blir det nej. Där håller jag helt med

    "Vi äter 16.30-17.30 på vardagar. " Bra för alla att veta, om man sen deltar i måltiden eller inte tycker jag bör vara frivilligt bara man informerar i god tid.

    "Hur och när man ska vara i stallet på helgen ska planeras i god tid redan under veckan för att vi som familj ska kunna planera in utflykter och måltider." helt rimligt om man vill delta i utflyker, ha skjuts någonstans och äta måltiderna men om hen säger "jag vet inte vad jag ska göra i helgen och sköter stallet och måltider själv


    "Du tvättar på måndagar. Det ska vara färdigt senast 21.00. Det som tas upp till tvättstugan ska tvättas, annars får det åka ner på rummet igen."Vi hjälper alla till att vika handdukar och sängkläder som används av hela familjen." Tja, tvättregler kan ni väl förhandla om. Är ni många som behöver komma till behövs det sannolikt någon slags bokningssystem eller särskilda dagar.


    "Mellanmål äter vi direkt efter skolan och inte senare än 15.30 då det blir för tätt inpå middagen." det tycker jag inte ni ska lägga er i. Ha nyttigheter hemma så spelar det väl inte så stor roll om man äter mellis eller middag. Jag kan exv tränka mig att om hen kommer hem vid 17 och vill plugga 30 m min kan det vara utmärkt med lite mellis.

    "Plocka rätt på sina saker varje kväll och ta ner på rummet. Inte låta kläder eller ridskorna ligga utslängda i hallen, kök eller vardagsrum. " Tar man sista mjölken viker man ihop kartongen och lägger i soporna, inte ställer på bänken."  Ja, det är helt rimligt att alla plockar undan efter sig. MEN låt även hen göra en lista ööver saker som ni gör som stör hen. Min man låter använda strumporna ligga på golvet och jag låter mjölkpaket stå urdruckna på diskbänken, vi stör oss inte för vi "ser på hemmet med olika glasögon", jag försöker komma ihåg mjölkpaketet och han strumporna, men oftast är det ändå han som viker ihop det och jag som slänger strumporna i tvätten. Sånt jämnas ut.


    !Man tänker på sin attityd och sitt humör. Att vara på dåligt humör är helt ok ibland. Men inte varje dag och så fort någon säger något som inte passar.!" Hen går i åttan, tänk istället så här: en åttondeklassare är per definition sur och grinig dygnet runt, ffa mot familjen, det är ett helt naturligt tillstånd. Ni kan absolut kräva att alla plockar undan sina saker och informerar om att de inte kommer till middagen men absolut inte att de dessutom ska göra det med gott humör! 

    Om ni ska ha ett samtal med hennee tycker jag ni ska börja med att lyssna på hur hon upplever saker och ting. Tycker hon att det fungerar med tvätt, middag,läxor etc? Hur tror hon ni tycker det fungerar? Vad skulle hon vilja ändra på?

Svar på tråden För hårda krav och regler eller är det bra?