Inlägg från: Odella |Visa alla inlägg
  • Odella

Går ni på cirkus?

Själv slutade jag gå på cirkus när jag var barn och äcklas rentav att se affischerna när de kommer hit varje sommar. Cirkus för mig är synonymt med lidande för djuren, och jag ser det som j-vligt respektlöst att tycka att djuren är skapta för att underhålla oss. En elefant ska hållas på ett område på flera kvadratkilometer, inte i en pluttig liten manege eller i en liten box. Nä, skrota den här utdöende (tack och lov) "konstformen"! Det finns många andra sätt att se djur i sitt naturliga tillstånd, och där man faktiskt anstränger sig för att djuren ska ha det bra.

• Svar på tråden Går ni på cirkus?
  • Odella

Det finns säkert många cirkusar där artisterna tar bra hand om sina djur, men jag tycker inte att det här riktigt hit. Det är själva principen jag inte gillar; exotiska djur ska leva i naturen, inte leva för att underhålla oss människor. Och de har ju ändå köpt djuret (= tagit den ifrån sitt naturliga habitat) för att tjäna pengar på det.

Och ja, det finns många cirkusar som inte har djur! Den mest kända är nog cirque de soleil, men här är ett par andra som inte har några djur med i sin föreställning:

Cirkus Cirkör
    Gravikus
    Elvira
    Cirkus Madigan
    Max Magiska Cirkusvarité
    Cirkus Millenium
    Cirkus Roman

• Odella

Nej nej, frulan, tack för ditt inlägg om djuren på cirkus. Men på varje "bra" cirkus går det 10 dåliga. Cirkus Maximum är nog en av de mest ökända tortyrcirkusarna, de är nära att få förbud nu sedan man funnit mögel i fodret och flera fastkedjade djur med sår på baken.

För att svara på din fråga; har aldrig varit på skansen Men många djurparker är lika illa som vissa cirkusar. Typ Borås djurpark med de minsta inhägnadena jag nånsin sett. Alla djur såg så håglösa ut så jag fick ont i magen sista gången jag var där.

• Odella

Men herregud, lyssna på vad jag säger. Det hör inte hit eftersom djuren inte hör hemma här. Det är bra att höra att djuren har det bra, gossensmamma, det gläder mig verkligen. Men jag tycker ändå inte att elefanter och tigrar och lejon ska jobba för att underhålla mig. Det ser jag som ytterst respektlöst, och därför tycker jag att det borde förbjudas med djur på cirkusar. Jag ser liksom inte poängen med att ha dem där.

Och ja, de lever säkert längre på cirkus än vad de gör i det fria, men de skulle iaf inte få jobba för sitt uppehälle. Tycker ni att det är naturligt, och bra för elefanter som måste göra onaturliga konster som kan indirekt skada dem? Tycker ni att det är kul att se björnar dansa med fåniga små hattar på sig?

• Odella

Sveamoder; jag bor också i en sån håla där cirkus är "årets stora händelse" och alla mammor som inte tar barnen dit är automatiskt barnmisshandlare, jajemen. Jag har också varit på en Cirkus Maximum föreställning (deras turné går inte häröver längre, tack och lov) och det jag såg var inte trevligt. Kamelerna hade fläckar i pälsen och rörde sig inte mycket alls när föreställningen var slut. De flesta duren var som i trance, ja misstänkte tidigt att de hade blivit drogade eftersom de var nästan helt apatiska. Under föreställningen fick man verkligen tvinga de stackars djuren att utföra sina konster, det verkade inte finnas någon lust där överhuvudtaget. Usch, nej aldrig mer.

Crispie, tja, det finns många djur som faktiskt är rädda för sina ägare (spelar ingen roll hur stora de är) och gör som de säger för att de inte vill bli slagna. Ett misshandlat djur tyr sig till sin ägare eftersom de inte vet något annat. Det förekommer ju också droger och andra lugnande medel för att lugna djuren på vissa cirkusar.

Helena o Mattias; Härligt att du gör något åt eländet :D Jag är också medlem i djurens rätt och jag funderar på att göra något när cirkusen kommer hit i vår. Att dela ut information kan ju aldrig skada

• Odella

Jag har för mig att de brukar göra sånahär grejor i grannstaden.... informationsblad har jag beställt innan från Djurens rätt och det har funkat jättebra. Ska kolla upp det här nu innan våren! Tack för tipsen, Helena o Mattias, hoppas det hjälper något :S

Svar på tråden Går ni på cirkus?