livhog skrev 2012-05-30 09:16:40 följande:
Min 15-månaders vet var snoppen sitter, precis som han vet var näsan, ögonen, huvudet, fötterna, händerna mm. sitter. Ibland får han syn på mitt underliv när jag kissar och försöker peta där, då talar jag om att det är mammas snippa och den får man inte röra. Samma sak när han får syn på pappas snopp. Det är inte som att vi håller lektioner. Jag är gravid med andra barnet och om hon blir en flicka och pillar på sin snippa(som sonen gör, han drar sig i snoppen emellanåt) så kommer jag tala om att det är snippan. Precis som man talar om vad tårna heter när barnet pillar på dem.
Sen förstår jag att det kan vara svårt för barn att greppa att människor har olika kön, när alla andra delar på kroppen är likadana. Det jag tycker är märkligt med ts är att dottern vet att pappa har en snopp, men inte att mamma och hon själv har en slida?
Hon är en flicka som vet vad en snopp är, men inte slida.Precis, det är just det här som blir så fel. Ett klassiskt exempel på hur kvinnans kön fortfarande är något väldigt diffust och "förbjudet" trots kampanjerna runt snippa och försöken att etablera flickor kön som en kroppsdel lika självklar som snoppen.