• Vimsan77

skillnad på kön???? flicka vs pojke

Hej

jag har 2 söner sedan tidigare och är nu gravid med en dotter. Mina pojkar har mycket energi men jag har uppfattningen att de är lättare än flickor att säga till etc

Är det så? Är flickor värre? Av vad jag läst på familjeliv så verkar majoriteten säga att flickor är sååå jobbiga, gnälliga, envisa och trotsiga. Man blir ju lite orolig att det känns så för så många. Är det någon som känner tvärtom?

:)        

• Svar på tråden skillnad på kön???? flicka vs pojke
  • vampyria2

Jag har fyra barn, två flickor och två pojkar, ena flickan och en pojken har varit riktigt jobbiga, och de andra två har varit väldigt lätta....tror att det mer handlar om barnets personlighet än vilket kön de har faktiskt

• Vimsan77

ja jag hoppas det, men det jag läst har talat emot det. Därför var jag tvungen att ställa frågan :) När jag blev gravid för 3e gng så fanns ju en liten större önskan på en tjej (bara för att ha båda könen, även om en pojke hade varit lika välkommet) men nu börjar jag undra om jag kommer få ÄTA upp min lilla önskan......

• Ant3

Min dotter har aldrig vart speciellt jobbig, klart hon haft sina perioder men överlag hur lättsam som helst =) Som vampyria2 säger handlar det nog mer om deras personlighet.. sen kan jag väl tänka mig samspelet syskon emellan påverkar..

• Vinterankan

Jag tror också att det handlar mer om individ än kön. Min dotter är 3,5 och har haft så sjukt mycket energi sedan dagen hon föddes. Min son är bara 3 veckor så man kan ju inte säga så mycket ännu men helt klart har de här första tre veckorna inte ens varit halva jobbet ens jämfört med dottern. Mamma var förbi idag och min kommentar då var att jag har aldrig fattat att det kunde vara så här lugnt med barn. Och hon kommenterade då mig och mina syskon med att jag (tjej) och min bror var skitjobbiga med extrem energi och lite sömn (som min dotter) och min syster var lugnare och lättare.

• LillGris

Har nog med personlighet och senare bemötande att göra :) när jag var au pair i london bodde jag hos en familj med tre döttrar och en son. De hade höga förväntningar på uppförande och prestation på döttrarna, och förutsatte att sonen skulle vara bråkig och prestera sämre i skolan... Och så blev det.

• camillas1985

Bra tråd som ska följas. Har också två pojkar och väntar nu en flicka . Blir spännande att se hur olika de blir.

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Taitas

Nej det har inget med könet att göra utan snarare om personligheten hos barnet och även bemötandet från omgivningen.

Mina barn är väldigt lika varandra i deras personligheter och båda är lika jobbiga ;) Ena har snopp och andra har snippa.
    Jag förväntar mig inte att de ska vara på ett visst sätt baserat på vilket kön de har.

• Vinterankan

Har sett det som lillgris säger också. Familjer med båda könen där personligheterna på barnen i grunden är rätt lika men föräldrarna är på så olika sätt mot barnen att de utvecklas åt helt olika håll (flickorna ska vara ordentliga och killarna blir uppmuntrade att vara vilda och får smeknamn som bus-Pelle vilket sägs med ett väldigt uppmuntrande tonfall).

Svar på tråden skillnad på kön???? flicka vs pojke