• Snova

Man får inte äta tuggummi!!!

Haha!

Var och fikade idag och beställde latte varpå den smått näsvisa lilla bruttan bakom disken sa; "Men får man dricka kaffe när man är gravid?". När jag svarat tittade hon misstroget på mig trots att jag hänvisat till SLV och så. Hon passade också på att upplysa om att tuggummi skulle man inte äta pga ngt ämne i. Xylitol? undrade jag. Japp! Det var det...

SUCK!

Allt detta enligt hennes gravida kompis läkare... Undrar vad det var för läkare? Knappast en medicinskt kunnig iaf! Lustigt att folk tror så blint på vad en person säger. Nu var detta en mkt ung tjej men ändå.

Tror ni inte att hon avslutade med; "vad stor du är!!!" Jag är rätt normal men mer liten än stor om ngt. Hon jämförde med kompisen som var "jätteliten". Bra och omfattande referensram!

Ja ja, jag stör mig inte på annat än det sista som alltid stör mig de få ggr man hör det. Annars var det mest kul!

• Svar på tråden Man får inte äta tuggummi!!!
  • Igby

Hm... Ganska näsvis, som sagt. Jag skulle bli jättesur om någon på ett café upplyste mig om hur jag skulle leva när jag är gravid och dessutom påpeka min storlek... Men hon var väl väääldigt ung - och hennes kompis kanske är en sådan där tuggummifjortis som bara äter tuggummi hela tiden och det är ju inte sunt ens om man är ogravid. =)

Själv får jag bara höra att jag har en pytteliten mage som knappt syns och det är inte heller så roligt när det bara är drygt en månad kvar till bf.

• TereseJörgen

Det är ingen fara med kaffe! Man behöver inte hälla i sig som man gjorde förrut. Tror det är max tre koppar om dan man får dricka.

• thissy

Vad irriterande att folk ska lägga sig i när man är gravid, de tro sig veta bättre än man själv, tror dom inte att man har koll på vad man får äta ?
    Kaffe det är helt okej att drick, för det gör jag själv i bland.

Lycka Till.

• Snova

Ja, visst är kaffe ok! Och sååå ung var hon ej, 20 kanske. Fick lust att säga ngt avsnoppande men det är ett stammiscafé så...(hon var ny dock, annars är de trevliga där). Fick nöja mig med min ngt överlägsna röst då jag upplyste om vad som gäller enligt SLV även om det ej verkade hjälpa.

En servitis på en restaurang upplyste mig och mina gravida kompisar om att det är "ingen risk alls för toxoplasmos i svenskt nötkött". Nänä... Risken är liten, absolut men den finns. Och vem vet att köttet är svenskt för att det står på förpackningen om man ska hårddra det...

Attan, vad sur man blir när ngn säger att man är "så stooor"! Särskilt när man ej ens är det! Till gravida och smala får man tydligen säga vad som helst om deras kropp. Men till folk som är ens bara aningens överviktiga får man ej säga pip! Inte för att jag har ngt behov av det senare, mer att det är konstigt!

• Annacecilia

Cafétjejen var nog inte helt ute och cyklade faktiskt.,, Tex så rekommenderas gravida i USA att sluta med kaffe pga av att kaffe påverkar barnets näringsupptag negativt samt även ditt upptag av c-vitamin. Kaffedrickande kan även utkalka ditt skelett som redan utsätts för stora påfrestningar när du är gravid (källa bla Mammapraktika).

Men, som med mkt annat så är kaffe (eller egentligen koffein som är den "farliga" substansen i kaffe) inte farligt i mindre mängder. Vore jag dock storkonsument av kaffe hade jag drastiskt minskat mitt intag under graviditeten pga ovanstående.

Vad gäller xylitol så är det väl inte helt utrett huruvida artificiella sötningsmedel är bra eller inte, gravid eller inte. De är tillåtna i små mängder i mat och återigen, i mindre mängder är de förmodligen inte farliga. Läs mer tex här: www.americanpregnancy.org/pregnancyhealth/artificialsweetner.htm

• smilli

är xylitol ett sötningsmedel?!

• smilli

ja nu har jag läst länken. tänk vad man inte vet

• Måndag

Det hade varit kul om du hade sagt: -Jag är faktiskt inte gravid!

• annamuu

Allt detta om vad man får äta och inte äta....jag blir tokig för jag kommer typ göra fel/äta fel hundra ggr, jag fattar väl lagom tills barnet kommer...om 7 månader!

• Snova

Måndag; ja, det hade varit det bästa!!! Sen hade jag tagit en fet cigarr framför nosen på henne. (Fast utomhus, det är faktiskt förbud mot rökning inne på caféer nu )

Nä, som sagt, kaffe i mindre mängder är nog helt ok. Jag dricker kanske en kopp om dagen, ibland noll koppar och ngn enstaka gång två eller tre.

• smilli

annamuu: Lata kocken Johanna här på FL har en jättebra sammanställning i sin presentation. Sök reda på henne och läs där. Råkar man sen äta fel nån enstaka gång så är inte det nån katastrof. Ta det lugnt du, bebisen kommer säkert må jättebra i din mage

• JFL

Haha, Snova, visst är det underbart när folk lägger sig i okända människors liv. Vad trodde hon att du skulle göra? Köpa ett ekologiskt äpple och ett glas varm mjölk istället ?
    Att kommentera magen var lite taskigt men hon ville kaske bara ville ha sista ordet, när du faktiskt hade svar på hennes felaktiga påståenden.

• M73

Det är i de lägena man nästan ångrar att man är så välupfostrad att man inte säger det man tänker, nämligen ungefär "vad f-n har du med det att göra?"

• Snova

Håller helt med ovanstående två! Varför säger man inget bra/kul?

Jag tänkte typ; vad 17 vet du om det lilla gumman och att hennes polare var naiv som litade på en enda doktor. Plus att en riktig doktor _kan_ inte ha sagt att xylitol är farligt!

Svar på tråden Man får inte äta tuggummi!!!