Jag fick en spontan pneumothorax 18 oktober förra året, 21 år gammal. Hade "turen" att lungan kollapsade "inåt" mellan lungorna så jag behövde aldrig tömma luftbubblan som uppstod. Läkarna tittade mest konstigt på mig och undrade ungefär vad som var fel.
Hade ont som satan där ett tag men övergick rätt fort i allmänt obehag bara. Sjukskriven i två veckor och sen inget mer. Fick inga restriktioner eller så men efter att ha googlat lite verkar det som att vissa saker är dåliga.
Riskgruppen är långa smala män mellan 20-40 sa de till mig, så 3 av 4 stämde tydligen in på mig (fastän jag själv inte tycker jag är speciellt smal). Och inte är man.
Eftersom det var just spontan pneumothorax så finns det inget jag kan göra för att förhindra att det händer igen, utan antingen händer det eller så gör det inte det. En gång till och det är så, två gånger och jag måste operera lungan. Är än idag orolig så fort jag får lite svårt att andas då det egentligen var mitt enda symptom i höstas. Luftbubblan mellan lungorna tog antagligen emot när jag svalde så det gjorde lite ont men var mest obehagligt, men det jag sökte vård för var att jag inte kunde andas! Har aldrig behövt koncentrera mig så mycket för att göra något som i vanliga fall är så naturligt.