• Callina

Min 16-åriga son fick en lungkollaps - någon mer??

I söndags hände det med ena lungan. Nu har han ett rör kvar samt en ventilationsdosa som är fastsydd på utsidan. Någon mer som haft så och kan berätta lite hur det blivit efteråt? Har det kommit tillbaka? Hur ofta? Vid vilka tillfällen?

• Svar på tråden Min 16-åriga son fick en lungkollaps - någon mer??
  • 2012Kim

Är de pneumotorax (delvis lungkollaps) du pratar om? Eller en hel lungkollaps? Jag fick en en pneumotorax när jag var 17 år (24 idag). Den veckan var jobbig, och lite av tiden efteråt. Fick inte anstränga mig så värst så konditionen försvann. Men börja med lite träning efter ett halvår.

Om de kommer tillbaka eller inte är olika för alla. Men upprepande inom kort tid kan leda till operation vad jag förstått. Jag fick det en gång och inget mer iaf. Har även gått igenom graviditet de var ju min värsta skräck att de skulle påverka.

Men att ta de väldigt lugnt första tiden efter är effektivt i läkningsprocessen sen successivt träna upp. Sen är de ju också hur skadan uppstod. Vet man så bör man nog undvika samma situation.

De är iallafall min erfarenhet av det hela.

• misplacedname

Jag fick en spontan pneumothorax 18 oktober förra året, 21 år gammal. Hade "turen" att lungan kollapsade "inåt" mellan lungorna så jag behövde aldrig tömma luftbubblan som uppstod. Läkarna tittade mest konstigt på mig och undrade ungefär vad som var fel.

Hade ont som satan där ett tag men övergick rätt fort i allmänt obehag bara. Sjukskriven i två veckor och sen inget mer. Fick inga restriktioner eller så men efter att ha googlat lite verkar det som att vissa saker är dåliga.

Riskgruppen är långa smala män mellan 20-40 sa de till mig, så 3 av 4 stämde tydligen in på mig (fastän jag själv inte tycker jag är speciellt smal). Och inte är man.

Eftersom det var just spontan pneumothorax så finns det inget jag kan göra för att förhindra att det händer igen, utan antingen händer det eller så gör det inte det. En gång till och det är så, två gånger och jag måste operera lungan. Är än idag orolig så fort jag får lite svårt att andas då det egentligen var mitt enda symptom i höstas. Luftbubblan mellan lungorna tog antagligen emot när jag svalde så det gjorde lite ont men var mest obehagligt, men det jag sökte vård för var att jag inte kunde andas! Har aldrig behövt koncentrera mig så mycket för att göra något som i vanliga fall är så naturligt.

• Callina

Tack för svar. Ja det är pneumotorax jag pratar om. Han har permis nu och ska tillbaka i morgon för en ny röntgen. Känns så obehagligt och jag vill inte såklart att det ska påverka honom resten av livet (fysiskt eller psykiskt)

Han gjorde inget särskilt när det hände så det kom sig inte av någon skada eller så. Däremot så är han lång och gänglig, dock bara 16 år.

3 liter luft hade läckt ut och låg mellan lungan och lungsäcken.

• Callina

Hade ni rör inopererat  i lungan då?

• 2012Kim

Nej, inte inopererat. Jag fick ha som en slang kopplad på en ventilation som dom tejpa fast på bröstkorgen. Den satte dom in med lokalbedövning, det var inte skönt precis.

• Callina

Ok tack.
    Han har en slang ned i lungan och en dosa som är både fasttejpad och fastsydd på bröstet. Och nu även en slang på utsdan. Det låter ju lite lika. Hoppas på att röntgenbilderna visar något bra idag.

Svar på tråden Min 16-åriga son fick en lungkollaps - någon mer??