• Anonym

Vad tjänar ni som är undersköterskor?

Har sökt in på vård och omsorg och undrar vad man kan räkna med att få i lön...

• Svar på tråden Vad tjänar ni som är undersköterskor?
  • Ninaa84

Undersköterska är en anställningsform i Sverige och inget annat.

• Anonym (Uskan)

Läs rubriken!!! Du verkar ha hakat upp dig på att det är en anställningsform! Jag har mångårig tjänst som usk och aldrig jobbat med någon usk utan omvårdnadsutbildning. Du har antagligen det, men det är ytterst ovanligt, om det ens förekommer idag. Jag tjänar 22.400:- på heltid, jobbar 75% har 16.800 brutto.

• Ninaa84

Anonym (uska) det är inte speciellt ovanligt att bli anställd som utan att ha läst omv.programmet.

• Anonym (Uskan)
    Ninaa84 skrev 2013-06-29 22:53:10 följande:
    Anonym (uska) det är inte speciellt ovanligt att bli anställd som utan att ha läst omv.programmet.

Jo, Nina vet inte var i landet du bor men i Stockholm ställs det krav på omvårdnasutbildning, eller ssk term 3. Vet att det förekom förr!
  • Furstinna

Här krävs omvårdnadprogramet, termin fyra på ssk eller sex terminer på läkarlinjen för att få jobba. Men kan ju vara så att landstinget ställer högre krav än kommunen. Aldrig träffat någon hos oss som inte har utbildning bortsett från pensionerade köksor.

• Anonym (Hmm)
    Kimona skrev 2013-06-29 06:27:20 följande:
    Blev färdig med utbildningen i januari och har en månadslön på 18 500. Typ 112kr i timmen +ob

Jag tjänar bättre på donken.. :( Fy vad dåligt betalt det är inom vården. Blir uppriktigt sagt ledsen, men ni gör alla ett toppen jobb måste jag säga!
  • Anonym (ob 2)
    Ninaa84 skrev 2013-06-29 22:25:04 följande:
    Kimona, vad man tjänar efter att ha gått omv.prgogrammet beror ju på om man anställs som usk, vårbiträde eller personlig assistent. Alla yrkerna är sk undersköterskeyrken.

Du anställs inte som vårdbiträde när du gått omvårdnadsprogrammet. Då ÄR du undersköterska och ska anställas som det!   Vårdbiträde kan du anställas som UTAN att ha gått omvårdnadsprog.  Då tjänar du mindre. 
  • Anonym (ob 2)

Kan jag ALDRIG tänka mig!   Visst händer det säkert, men vanligt, Nej det tror jag inte!  Då blir du vårdbiträde och det är en helt annan sak än uska.
    Vilken arbetsgivare vill ha outbildat folk?   Såklart de vill att man har läst omvårdnad!
  • Anonym (Chef)

Är enhetschef och anställer ingen som usk utan omvårdnadsprogrammet. Samma i samtliga kommuner jag har kännedom om.
Svar på tråden Vad tjänar ni som är undersköterskor?