banansmoothie skrev 2012-06-17 06:49:09 följande:
Nej jag tycker inte det ska legaliseras. Folk nyttjar de legiliserade drogerna för fullt, dvs. alhohol, nikotin och caffeine trots alla hälsokomplikationer som medförjer denna konsumption. Jag tror absolut att folk skulle nyttja andra droger om de var lagliga och lätta att få tag på. En legislering emot droger av avtändade för många, och visar även hur socialt accepterat eller oaccepterat det är. En legislering av t.ex. heroin skulle avdramatisera och folk skulle förmodligen testa nån gång och flertalet därmed bli beroende.
Förbjud alkohol och nikotin istället.
Det som nästan alla motståndare till droger missar är att även ett förbud medför stora problem. Tänk Chicago under alkoholförbudet på 30-talet. Tänk cannabisförbudet i Mexiko idag. Det är jävligt ironiskt att fler dör på grund av ett krig mot drogkarteller för att bevara drogen olaglig än vad det gör av drogen själv. Troligtvis är även kostnaderna högre på grund av kriget mot drogerna än vad det är av kostnaderna mot drogerna i samhället.
Att förbjuda droger, speciellt de som redan är lagliga, är som att bjuda in den organiserade brottsligheten på buffé.
Jämför till exempel Sveriges restriktiva narkotikapolitik med länder som är liberala. Sverige har högre dödlighet av illegala droger än både Holland, Portugal och Spanien.
Min lösning på problemet är att vi legaliserar alla droger som skulle klassas som C eller B droger och avkriminaliserar bruket på alla som klassas som A-droger.