Inlägg från: Haglez |Visa alla inlägg
  • Haglez

Knark Lagligt?

Tyvärr dålig idé att släppa det fritt: blir enormt mycket lidande, skadligt för hela samhället och mycket dyrt - de hamnar till slut i sjukvården...
    Alkoholen har knäckt och förstört många människoliv trots att det varit lagligt.  
    Titta istället på hur vi lyckats minska rökning genom att förbjudet på restauranger mm => bättre hälsa för all. Vi måste tvärtom öka insatserna för att minska droganvändingen. Tror en bättre idé skulle vara att satsa mer på utbildning men då inte skräck visioner utan mer torrt och sakligt. 
    Läs också Pakt med djävulen

• Haglez
    schizoliv skrev 2012-06-24 14:38:18 följande:
    Att använda poliser i att minska förbrukningen har vi försökt med i 40år nu, och hur bra går det? Obestämd
    Vi har minskat rökningen genom information främst och inte piska.

Finns bara en väg att gå det är att se frågan som en hälsofråga och INTE en fråga för rättsväsendet alls.
    Enda sättet är att göra det avkriminaliserat för konsument, och för samhället i stort så bör det vara lagligt också-
    Så vi får bort den enorma pengarna som idag går in i kriminellanätverk.
    Så att alla som vill och en drös till kan knarka ihjäl sig. Innan de dör får samhället betala de enorma sjukvårdskostnader som knarkandet medför.
    Nej tack! Ser helst att det är fortsatt olagligt och att vi fortsätter med information mm 
  • Haglez
    kittah skrev 2012-06-27 22:24:12 följande:
    Det är väldigt få droger som defacto är dödliga, färre om man ser till att dom håller jämn kvalitet och att folk som använder dom inte tvingas in till ett liv och misär och förföljelse.
    Faktum är att drogförbudet skördar fler liv än droger i sig, det är nått som inte sitter rätt hos många.
    Faktum kvarstår att samhället betalar redan astronomiska summor på att försöka bekämpa döda ting eller om man tolkar om det lite sitt eget folk, dessa summor som bevisligen gör ingen nytta skulle kunna satsas på långt vettigare områden, som att försöka hjälpa dom i behov utan att först försöka sparka ner dom eller rakt av döda.
    Var får du dina faktum ifrån? Eget tyckande eller?
    Faktum är när alkohol i det närmaste var fritt på Bellmans tid så var stora delar av befolkningen alkoholiserad och det skapade enormt lidande. Släppa knarket fritt skulle göra saken ännu värre. Ingen civiliserad nation i världen kommer göra det. 

Vad gäller dödande: alla droger är dödliga på sikt. Livet är dödligt -vi kommer alla dö -det är bara frågan om hur snabbt. Problemet med doping och droger är att vi dör tidigare, en del mycket tidigare! Finns hur många exempel som helst - senaste mest kända Whitney Houston. Läs eller titta på Lotta Thells "I skuggan av värmen" - hon vet vad hon snackar om! 

Varför är du själv så liberal? Knarkar du lite till hus behov och måste motivera för dig själv hur ofarligt det är? Låt mig gissa: du är ung och naiv. Du förstår inte att man måste träna, äta och sova väl för att kunna må bra med åldern. Knark, droger, rökning och till och med måttlig konsumtion av alkohol skiftar balansen i en annan riktning. Tyvärr, när du väl inser är det kanske för sent att göra något åt det? "Lev hårt och dö ung" håller inte i längden. Nej, hoppas du kan tänka till och istället ta hand om dig!
  • Haglez

Schizoliv och Kittah,
    Ni är uppenbarligen  båda två glada drogliberala som klarat er bra (utan att gå ned er i djupare drogmissbruk). Kul för er, ni har antagligen bara förkortat ert förväntade liv med en 5-10 år. Vilket i viss mån ni kanske kan kompensera om ni försöker träna och hålla er i form.
    Vad har ni vunnit? Ett kort rus. Och kanske ni även tillfredsställt er behov av att vara balla och göra något ni tror är häftigt (som de flesta av oss andra tycker är rätt meningslöst jämfört med alla andra spännande grejer man kan göra i livet).
    Bra om ni inte argumenterar era extrema åsikter för andra - de kan nämligen ha lättare att falla dit för tyngre droger som leder till allvarliga skador och tidig död. För extrema är ni - gör vilken opinionsundersökning ni vill och stora flertalet Svenskar vill inte liberalisera droger eller ha mer av den varan,
    För hur är det Kittah - hur kul skulle det vara om ett av dina barn börja experimentera med droger t.ex. "badsalt"? Eller gör de kanske redan det? 

Vad underbygga så har jag redan gett er två exempel. Vill ni ha ett till så läs dagens DN 
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/inga-tyngre-droger-bakom-kannibalattack
    Hur är det med ert eget drogliberala tyckande? Kan ni underbygga något alls? I så fall: varsågod  - sätt igång!

Historiskt har vi klarat oss väldigt bra här i Sverige - drogmissbruket är ett mycket större problem i övriga världen och det är där vi hamnar om vi skulle släppa loss den drogliberala politik ni förespråkar.

Men visst jag är naturligtvis den tråkige hycklaren som inte köper er drogpropaganda. Visst. Tack och lov är vi många fler sådana i detta landet. Så det lär inte blir någon drogliberal politik.

• Haglez

Oj Oj oj så mycket tok... (och lite vettigt). 

Hinner inte bemöta allt nu - men några korta kommentarer:

Klart jag läste artikeln! Du verkar ha läst men inte förstått. Den säger att det inte bara var cannabis inblandat (vilket de hitta i blodet) utan antagligen grövre droger (men det finns så enormt mycket så de kunde inte bestämma vilken) 

Jo, ni är drogliberala eftersom ni argumenterar för en legalisering.

Utvecklingen går faktiskt i en annan riktning! Vi har för några år sedan infört rökförbud inomhus och det har lett till minskande rökning och påtagliga förbättringar i folkhälsan! Ett exempel på goda effekter av förbud mot missbruk!

Opiater... tråkigt - bra att du kommit ur det svår bruket!!! Grattis!
    Och visst i så allvarliga fall kanske ett inte fullt lika allvarligt bruk (som  cannabis) kanske kan vara motiverat - blir en medicinsk bedömning.

Jo, jag bryr mej viss om knarkare - det är därför jag argumenterar emot knark! 
    Kostnaderna ni räknar upp är en konsekvens av missbruket - inte samhällets försök att beivra det.  Helst skulle alla få effektiv hjälp att komma bort från sitt missbruk och barn skulle skyddas så att de aldrig inleder något missbruk - svåra frågan som politiker kämpar med är: hur gör man detta? Det finns starka krafter i form av kriminella, knarklangar och andra som arbetar i en annan riktning...

"4-7000 dör direkt och indirekt av alkoholkonsumtion i sverige" -ja ett jätte stort problem (läs vad jag skrev tidigare) -men vi kan inte bota ett ont med ett annat. Rökning dödar (kolla närmaste tobakspaket om du är osäker) och detta gäller även cannabis - det blir inte bättre av att man stoppar dig kemikalier som påverkar nervsystemet. 

Argumenten om "tvinga till underkastelse" fungerar inte -säger du samma sak till pedofiler??? Och kom inte och säg att drogmissbruk inte drabbar andra... 

" jag håller själv tummar för att dom är kloka nog att välja bort alkoholen och prova/använda cannabis istället." -ha ha ha. Vilket tok. Hoppas ändå att det går bra för dina barn.

"Historiskt har vi sett att förbud förvärrar situationen, drogproblem löses inte"  
    -vilken del av mitt tidigare argument "Alkoholen har knäckt och förstört många människoliv trots att det varit lagligt." var det som du inte förstod?

Mexicos situation är naturligtvis förskräcklig - det i sig är ett argument för att man måste stämma i bäcken.

Slutligen: är ni så naiva att ni stor legalisering av cannabis och några andra droger som ni tror är ofarliga (för ni har ingen aning vad som händer om 20-30 år när) skulle få knarkkarteller m.fl att lägga ned verksamheten och säga "ok vi hade fel".
    Nej naturligvis inte -de kommer bara prioritera marknadsföringen och smugglingen av än farligare droger som därför blir förbjudna (och då står vi där med ett ännu större drogproblem).

• Haglez
    schizoliv skrev 2012-06-29 14:55:16 följande:
    btw skulle vara mycket intressant att du förklarar vad som är så farligt med cannabis, för det har jag liksom inte fått reda på av dig än.
    He he . Ni har svaga argument och hänger inte med på logiska resonemang (det var därför ni inte förstod pedofil agumentet, läs det en gång till men byt ut ordet pedofil mot självsvält så kanske ni förstår -tragiskt, kostar samhället stora resurser och sprider misär bland anhöriga).

Men för att ta det i väldigt enkla ordalag: rökning är farligt. rökning dödar och ändå har vi haft det legalt.
    Tar man sedan en cigarett och stoppar in substanser som är starkare än nikotin och har en mer påtaglig effekt på nervsystemet, så kan det inte bli ofarligt (den logiken måste ni hänga med på). Ovanpå det finns medicinskt dokumenterad ökning av risk för psykoser och schizofreni. 

Läs på historien om hur det var med alkoholism i Sverige på Bellmans tid så förstår ni att det är mycket bättre idag och vi i nån bemärkelse (i Sverige) har lyckats. Men visst vi har fortfarande en massa drogmissbrukare och det är ett stort problem.

Hinner inte besvara alla andra påhopp, referenser och knasiga argument - har mkt annat at göra. Men har ändå ansträngt mig mer än de flesta andra som inte orkar debattera men den lilla lilla drogliberal klicken (ofta ungdomar) som finns i samhället. Varför tror ni det är en ickefråga (precis som abort) i svensk politik? Eller varför tror ni de är så få inlägg i denna tråd?

Sen tackar jag för alla påhopp, missupfattningar och direkta sakfel ni nedtecknat - de har inspirerat mig att plocka ihop några referenser till ett blogg inlägg. Får så att säga tacka för inspirationen. -ska försöka få färdigt det ikväll och lägger sedan ut det på xenosidian.blogspot.se. Där kommer det finnas länkar till vetenskapliga artiklar så ni kan läsa på om riskerna med cannabis.

Till sist -tror ni försöker säga att man inte bara föra krig mot narkotika (utan måste ägna sig åt både preventiv verksamhet och vård av missbrukare) och det kan jag hålla med om. Och ute i världen kanske man skulle fundera på andra metoder för att bekämpa missbruket?

Tack för mig i denna diskussion och för ert engagemang och önskar lycka till med livet. Hoppas verkligen inte att någon av er, någon i er familj eller anhörig drabbas av drogproblem, missbruk eller tragedier.

Svar på tråden Knark Lagligt?