schizoliv skrev 2012-06-29 14:55:16 följande:
btw skulle vara mycket intressant att du förklarar vad som är så farligt med cannabis, för det har jag liksom inte fått reda på av dig än.
He he . Ni har svaga argument och hänger inte med på logiska resonemang (det var därför ni inte förstod pedofil agumentet, läs det en gång till men byt ut ordet pedofil mot självsvält så kanske ni förstår -tragiskt, kostar samhället stora resurser och sprider misär bland anhöriga).
Men för att ta det i väldigt enkla ordalag: rökning är farligt. rökning dödar och ändå har vi haft det legalt.
Tar man sedan en cigarett och stoppar in substanser som är starkare än nikotin och har en mer påtaglig effekt på nervsystemet, så kan det inte bli ofarligt (den logiken måste ni hänga med på). Ovanpå det finns medicinskt dokumenterad ökning av risk för psykoser och schizofreni.
Läs på historien om hur det var med alkoholism i Sverige på Bellmans tid så förstår ni att det är mycket bättre idag och vi i nån bemärkelse (i Sverige) har lyckats. Men visst vi har fortfarande en massa drogmissbrukare och det är ett stort problem.
Hinner inte besvara alla andra påhopp, referenser och knasiga argument - har mkt annat at göra. Men har ändå ansträngt mig mer än de flesta andra som inte orkar debattera men den lilla lilla drogliberal klicken (ofta ungdomar) som finns i samhället. Varför tror ni det är en ickefråga (precis som abort) i svensk politik? Eller varför tror ni de är så få inlägg i denna tråd?
Sen tackar jag för alla påhopp, missupfattningar och direkta sakfel ni nedtecknat - de har inspirerat mig att plocka ihop några referenser till ett blogg inlägg. Får så att säga tacka för inspirationen. -ska försöka få färdigt det ikväll och lägger sedan ut det på
xenosidian.blogspot.se. Där kommer det finnas länkar till vetenskapliga artiklar så ni kan läsa på om riskerna med cannabis.
Till sist -tror ni försöker säga att man inte bara föra krig mot narkotika (utan måste ägna sig åt både preventiv verksamhet och vård av missbrukare) och det kan jag hålla med om. Och ute i världen kanske man skulle fundera på andra metoder för att bekämpa missbruket?
Tack för mig i denna diskussion och för ert engagemang och önskar lycka till med livet. Hoppas verkligen inte att någon av er, någon i er familj eller anhörig drabbas av drogproblem, missbruk eller tragedier.