Haglez skrev 2012-06-27 22:40:29 följande:
Var får du dina faktum ifrån? Eget tyckande eller?
Faktum är när alkohol i det närmaste var fritt på Bellmans tid så var stora delar av befolkningen alkoholiserad och det skapade enormt lidande. Släppa knarket fritt skulle göra saken ännu värre. Ingen civiliserad nation i världen kommer göra det.
Vad gäller dödande: alla droger är dödliga på sikt. Livet är dödligt -vi kommer alla dö -det är bara frågan om hur snabbt. Problemet med doping och droger är att vi dör tidigare, en del mycket tidigare! Finns hur många exempel som helst - senaste mest kända Whitney Houston. Läs eller titta på Lotta Thells "I skuggan av värmen" - hon vet vad hon snackar om!
Varför är du själv så liberal? Knarkar du lite till hus behov och måste motivera för dig själv hur ofarligt det är? Låt mig gissa: du är ung och naiv. Du förstår inte att man måste träna, äta och sova väl för att kunna må bra med åldern. Knark, droger, rökning och till och med måttlig konsumtion av alkohol skiftar balansen i en annan riktning. Tyvärr, när du väl inser är det kanske för sent att göra något åt det? "Lev hårt och dö ung" håller inte i längden. Nej, hoppas du kan tänka till och istället ta hand om dig!
Historiska fakta, alkohol är en smutsig problemdrog men förbud ledde bara till ett helvete om man kollar på länder som försökte förbjuda den rakt av, inte nog med att folk inte slutade konsumera den så fick vi stjärnor som al capone som följd.
Ingen menar på att droger ska släpas fria, dom kan inte bli mer fria än dom är idag, folk som anser att droger bör legaliseras menar på att samhället bör ta kontroll över droger, kontroll vi idag helt saknar.
Jaha, så du är en renlevnadsförespråkare, ja livet leder oundvikligt till döden men vad vi ska och bör fylla våra tillvaron med är verkligen inte upp till utvålda få utan till var och en.
Idag har vi dom dödligaste droger legala och tillgängliga för myndigt folk att införskaffa, varför?
För att vi ska dö av fortare?
Jag är liberal för jag håller inte med om förmyndarsamhället där några få ska bestämma vad som är bäst för massan, inte i den utsträckningen och inte på så pass skeva grunder som det görs idag, förbuden finner ingen stöd i forskning eller logik, det finner sin grund i moral.
En föråldrar syn på livet som jag verkligen inte håller med om.
Nejdå, jag är vuxen flerbarnförälder som lever ett relativt lugnt liv (så mycket barn och jobb tillåter) men om jag själv bestämmer mig för att skippa alkoholen och välja cannabis så ska det vara mitt val och ingen annans, jag anser mig själv vara en fri människa och kroppen som mitt medvetande befiner sig är _mitt_ och ingen annans att hunsa runt med.