• WillU

Knark Lagligt?

Satt och klura på en fråga beträffande narkotika eller andra illegala preparat.

Tror ni att det finns någon (många) som är sugna på att testa knark men undviker det för att det är olagligt?

Min poäng är därför att kanske borde knarket släppas fritt, då de som nyttjar det, gör det oavsett om det är laglgt eller inte.

• Svar på tråden Knark Lagligt?
  • banansmoothie

Nej jag tycker inte det ska legaliseras. Folk nyttjar de legiliserade drogerna för fullt, dvs. alhohol, nikotin och caffeine trots alla hälsokomplikationer som medförjer denna konsumption. Jag tror absolut att folk skulle nyttja andra droger om de var lagliga och lätta att få tag på. En legislering emot droger av avtändade för många, och visar även hur socialt accepterat eller oaccepterat det är. En legislering av t.ex. heroin skulle avdramatisera och folk skulle förmodligen testa nån gång och flertalet därmed bli beroende.

Förbjud alkohol och nikotin istället.

• Quickman
    banansmoothie skrev 2012-06-17 06:49:09 följande:
    Nej jag tycker inte det ska legaliseras. Folk nyttjar de legiliserade drogerna för fullt, dvs. alhohol, nikotin och caffeine trots alla hälsokomplikationer som medförjer denna konsumption. Jag tror absolut att folk skulle nyttja andra droger om de var lagliga och lätta att få tag på. En legislering emot droger av avtändade för många, och visar även hur socialt accepterat eller oaccepterat det är. En legislering av t.ex. heroin skulle avdramatisera och folk skulle förmodligen testa nån gång och flertalet därmed bli beroende.

Förbjud alkohol och nikotin istället.
    Det som nästan alla motståndare till droger missar är att även ett förbud medför stora problem. Tänk Chicago under alkoholförbudet på 30-talet. Tänk cannabisförbudet i Mexiko idag. Det är jävligt ironiskt att fler dör på grund av ett krig mot drogkarteller för att bevara drogen olaglig än vad det gör av drogen själv. Troligtvis är även kostnaderna högre på grund av kriget mot drogerna än vad det är av kostnaderna mot drogerna i samhället.

Att förbjuda droger, speciellt de som redan är lagliga, är som att bjuda in den organiserade brottsligheten på buffé.

Jämför till exempel Sveriges restriktiva narkotikapolitik med länder som är liberala. Sverige har högre dödlighet av illegala droger än både Holland, Portugal och Spanien.

Min lösning på problemet är att vi legaliserar alla droger som skulle klassas som C eller B droger och avkriminaliserar bruket på alla som klassas som A-droger.
  • Haglez

Tyvärr dålig idé att släppa det fritt: blir enormt mycket lidande, skadligt för hela samhället och mycket dyrt - de hamnar till slut i sjukvården...
    Alkoholen har knäckt och förstört många människoliv trots att det varit lagligt.  
    Titta istället på hur vi lyckats minska rökning genom att förbjudet på restauranger mm => bättre hälsa för all. Vi måste tvärtom öka insatserna för att minska droganvändingen. Tror en bättre idé skulle vara att satsa mer på utbildning men då inte skräck visioner utan mer torrt och sakligt. 
    Läs också Pakt med djävulen

• stresss
    Brainsurgery skrev 2012-06-17 06:36:15 följande:
    I början 1900-talet fanns det inte droger i samma utsträckning som nu, en del syntetiska droger existerade som mediciner som t.ex amfetamin och heroin men det fanns även brett missbruk av dessa droger, liksom med alkohol.

Du får gärna hänvisa till källa som visar samband mellan hårdare straffskala och ökat antal användare. Ser liksom ingen som helst naturlig koppling varför man skulle vara mer benägen att bruka droger bara för att det är hårdare straff. Jag tror inte att straffpåföljder är en avgörande faktor till att man börjar använda droger, man är bara mer försiktig om det finns strängare straff.

Man har höjt straffskalorna under 1900-talet i takt med att drogerna har spridit sig i samhället. Du kan väl själv hitta en källa till att höjda straff och stängare lagstifning leder till minskad användning av droger.

Människor är nog vare sig mer eller mindre benägna på grund av straffet, men brottsyndakaten som tjänar de stora vinsterna just på grund av att det är olagligt. Missbrukarna snabbare utanför samhället och har en längre väg tillbaka än t ex medicinmissbrukare eller alkoholister.

Avkriminalisering eller legalisering betyder inte att man då kan använda droger hur och när som helst. Däremot kan man prata mer öppet om det, inom sjukvården och på arbetsplatser t ex, vilket innebär att man kan möta problemen i stället för att bara dölja det.
  • schizoliv
    Haglez skrev 2012-06-17 21:44:31 följande:
    Tyvärr dålig idé att släppa det fritt: blir enormt mycket lidande, skadligt för hela samhället och mycket dyrt - de hamnar till slut i sjukvården...
    Alkoholen har knäckt och förstört många människoliv trots att det varit lagligt.  
    Titta istället på hur vi lyckats minska rökning genom att förbjudet på restauranger mm => bättre hälsa för all. Vi måste tvärtom öka insatserna för att minska droganvändingen. Tror en bättre idé skulle vara att satsa mer på utbildning men då inte skräck visioner utan mer torrt och sakligt. 
    Läs också Pakt med djävulen
    Att använda poliser i att minska förbrukningen har vi försökt med i 40år nu, och hur bra går det? Obestämd
    Vi har minskat rökningen genom information främst och inte piska.

Finns bara en väg att gå det är att se frågan som en hälsofråga och INTE en fråga för rättsväsendet alls.
    Enda sättet är att göra det avkriminaliserat för konsument, och för samhället i stort så bör det vara lagligt också-
    Så vi får bort den enorma pengarna som idag går in i kriminellanätverk.
  • Haglez
    schizoliv skrev 2012-06-24 14:38:18 följande:
    Att använda poliser i att minska förbrukningen har vi försökt med i 40år nu, och hur bra går det? Obestämd
    Vi har minskat rökningen genom information främst och inte piska.

Finns bara en väg att gå det är att se frågan som en hälsofråga och INTE en fråga för rättsväsendet alls.
    Enda sättet är att göra det avkriminaliserat för konsument, och för samhället i stort så bör det vara lagligt också-
    Så vi får bort den enorma pengarna som idag går in i kriminellanätverk.
    Så att alla som vill och en drös till kan knarka ihjäl sig. Innan de dör får samhället betala de enorma sjukvårdskostnader som knarkandet medför.
    Nej tack! Ser helst att det är fortsatt olagligt och att vi fortsätter med information mm 
  • kittah
    Haglez skrev 2012-06-27 22:07:56 följande:
    Så att alla som vill och en drös till kan knarka ihjäl sig. Innan de dör får samhället betala de enorma sjukvårdskostnader som knarkandet medför.
    Nej tack! Ser helst att det är fortsatt olagligt och att vi fortsätter med information mm 
    Det är väldigt få droger som defacto är dödliga, färre om man ser till att dom håller jämn kvalitet och att folk som använder dom inte tvingas in till ett liv och misär och förföljelse.
    Faktum är att drogförbudet skördar fler liv än droger i sig, det är nått som inte sitter rätt hos många.
    Faktum kvarstår att samhället betalar redan astronomiska summor på att försöka bekämpa döda ting eller om man tolkar om det lite sitt eget folk, dessa summor som bevisligen gör ingen nytta skulle kunna satsas på långt vettigare områden, som att försöka hjälpa dom i behov utan att först försöka sparka ner dom eller rakt av döda.

• Haglez
    kittah skrev 2012-06-27 22:24:12 följande:
    Det är väldigt få droger som defacto är dödliga, färre om man ser till att dom håller jämn kvalitet och att folk som använder dom inte tvingas in till ett liv och misär och förföljelse.
    Faktum är att drogförbudet skördar fler liv än droger i sig, det är nått som inte sitter rätt hos många.
    Faktum kvarstår att samhället betalar redan astronomiska summor på att försöka bekämpa döda ting eller om man tolkar om det lite sitt eget folk, dessa summor som bevisligen gör ingen nytta skulle kunna satsas på långt vettigare områden, som att försöka hjälpa dom i behov utan att först försöka sparka ner dom eller rakt av döda.
    Var får du dina faktum ifrån? Eget tyckande eller?
    Faktum är när alkohol i det närmaste var fritt på Bellmans tid så var stora delar av befolkningen alkoholiserad och det skapade enormt lidande. Släppa knarket fritt skulle göra saken ännu värre. Ingen civiliserad nation i världen kommer göra det. 

Vad gäller dödande: alla droger är dödliga på sikt. Livet är dödligt -vi kommer alla dö -det är bara frågan om hur snabbt. Problemet med doping och droger är att vi dör tidigare, en del mycket tidigare! Finns hur många exempel som helst - senaste mest kända Whitney Houston. Läs eller titta på Lotta Thells "I skuggan av värmen" - hon vet vad hon snackar om! 

Varför är du själv så liberal? Knarkar du lite till hus behov och måste motivera för dig själv hur ofarligt det är? Låt mig gissa: du är ung och naiv. Du förstår inte att man måste träna, äta och sova väl för att kunna må bra med åldern. Knark, droger, rökning och till och med måttlig konsumtion av alkohol skiftar balansen i en annan riktning. Tyvärr, när du väl inser är det kanske för sent att göra något åt det? "Lev hårt och dö ung" håller inte i längden. Nej, hoppas du kan tänka till och istället ta hand om dig!
  • kittah
    Haglez skrev 2012-06-27 22:40:29 följande:
    Var får du dina faktum ifrån? Eget tyckande eller?
    Faktum är när alkohol i det närmaste var fritt på Bellmans tid så var stora delar av befolkningen alkoholiserad och det skapade enormt lidande. Släppa knarket fritt skulle göra saken ännu värre. Ingen civiliserad nation i världen kommer göra det. 

Vad gäller dödande: alla droger är dödliga på sikt. Livet är dödligt -vi kommer alla dö -det är bara frågan om hur snabbt. Problemet med doping och droger är att vi dör tidigare, en del mycket tidigare! Finns hur många exempel som helst - senaste mest kända Whitney Houston. Läs eller titta på Lotta Thells "I skuggan av värmen" - hon vet vad hon snackar om! 

Varför är du själv så liberal? Knarkar du lite till hus behov och måste motivera för dig själv hur ofarligt det är? Låt mig gissa: du är ung och naiv. Du förstår inte att man måste träna, äta och sova väl för att kunna må bra med åldern. Knark, droger, rökning och till och med måttlig konsumtion av alkohol skiftar balansen i en annan riktning. Tyvärr, när du väl inser är det kanske för sent att göra något åt det? "Lev hårt och dö ung" håller inte i längden. Nej, hoppas du kan tänka till och istället ta hand om dig!
    Historiska fakta, alkohol är en smutsig problemdrog men förbud ledde bara till ett helvete om man kollar på länder som försökte förbjuda den rakt av, inte nog med att folk inte slutade konsumera den så fick vi stjärnor som al capone som följd.

Ingen menar på att droger ska släpas fria, dom kan inte bli mer fria än dom är idag, folk som anser att droger bör legaliseras menar på att samhället bör ta kontroll över droger, kontroll vi idag helt saknar.

Jaha, så du är en renlevnadsförespråkare, ja livet leder oundvikligt till döden men vad vi ska och bör fylla våra tillvaron med är verkligen inte upp till utvålda få utan till var och en.
    Idag har vi dom dödligaste droger legala och tillgängliga för myndigt folk att införskaffa, varför? 
    För att vi ska dö av fortare?

Jag är liberal för jag håller inte med om förmyndarsamhället där några få ska bestämma vad som är bäst för massan, inte i den utsträckningen och inte på så pass skeva grunder som det görs idag, förbuden finner ingen stöd i forskning eller logik, det finner sin grund i moral.
    En föråldrar syn på livet som jag verkligen inte håller med om.

Nejdå, jag är vuxen flerbarnförälder som lever ett relativt lugnt liv (så mycket barn och jobb tillåter) men om jag själv bestämmer mig för att skippa alkoholen och välja cannabis så ska det vara mitt val och ingen annans, jag anser mig själv vara en fri människa och kroppen som mitt medvetande befiner sig är _mitt_ och ingen annans att hunsa runt med.

• schizoliv
    Haglez skrev 2012-06-27 22:07:56 följande:
    Hur kan man knarka ihjäl sig på cannabis?
    Det är defacto den överlägset största drogen efter koffein, nikotin och alkohol.

Upprepar exakt samma sak som du citerade, vi hållit på med det du förespråkar i 40år nu.
    Och hur bra går det tycker du?
Svar på tråden Knark Lagligt?