• J  a  d  e  d

Vill inte gå ner mer i vikt

Någon aning om hur dina sköldkörtelvärden är? Det skulle ju kunna röra sig om en överaktiv sådan som förklaring till varför du tappar vikt utan att anstränga dig. Om det nu inte är kosten som gör att du tappar...

Jeddan
  • J  a  d  e  d
    misplacedname skrev 2012-05-30 13:12:51 följande:
    Alltså nej, men tycker VC/sjukhuset borde ha det. Var till läkaren pga klåda över hela kroppen i oktober förra året och då tog de alla möjliga tester (har blivit bra nu utan socker - har svamp i magen som behöver svältas lite till) samt var inlagd pga en halvt kollapsad lunga två veckor senare då de också tog allsköns alla prover. Vid båda dessa tillfällen har jag påpekat att jag gått ner mycket i vikt.

Ska jag behöva ringa VC igen och säga typ "Hej, jag går ner i vikt och vet inte varför"? Pinsamt nog första gången...
    Hmm ja det beror nog i så fall på om de varit så noggranna vilket inte alls är säkert. Klåda är inget symptom för sköldkörteln, jag skulle nog om jag vore du vilja att de tog ett test just för att kolla dina T4 och TSH-värden, kanske även T3? Dvs testa för sköldkörtelrubbning. Ganska enkelt, så kan du liksom stryka det.
    Men det kanske ingick i allsköns alla prover ändå, jag vet inte.

Pinsamt är det inte, inte det här.  Finns värre saker att söka VC för.    
    Jeddan
  • J  a  d  e  d
    misplacedname skrev 2012-05-30 13:21:36 följande:
    Typiskt. Antagligen tog de inga såna tester. Har hört det förut men ignorerat då jag hatar att ringa om såna här saker. Kan ju var något allvarligt liksom. Jobbigt då ju! Med den där lungan fick jag rådet ta en alvedon och sov på saken. Läkaren dagen efter trodde det var en propp i lungan och verkligheten var ju inte mycket bättre.
    Men ring och be att få ett sköldkörteltest. Förklara (om du måste) att du gått ner mycket i vikt under kort tid och att du vill utesluta problem med ämnesomsättningen.
    Det är ingen fara, och då kan du stryka detta.  
    Jeddan
Svar på tråden Vill inte gå ner mer i vikt