• TJ9

Lärare som gått över från ferietjänst till semestertjänst????

Hittade ingen passande kategori för denna tråd...

Känner mig just nu helt förvirrad, arg, ledsen, knäckt...... Jobbar som lärare och fick nyligen veta att jag blir omplacerad till en annan skola inom kommunen pga övertalighet på den skolan jag är på just nu. Hela min värld rasade för jag kan inte beskriva hur mycket jag älskar stället jag är på just nu. Fattar inte att man i övertalighetsprocesser i princip bara tittar på anställningstiden med tanke på att det innebär att folk som tydligt inte sköter sina jobb sitter säkert bara för att de råkade börja jobba före mig!

Dessutom fick jag för en vecka sedan veta att jag måste byta från ferietjänst till semestertjänst. Trodde inte man kunde omplacera någon till en arbetsplats där ett sådant byte måste göras. Därför känner jag mig förvirrad. Jag hör olika saker från olika håll och får inte riktigt några klara svar på hur det faktiskt är/ska vara varken från arbetsgivaren eller facket.

Har man rätt att få en högre lön vid byte från ferietjänst till semestertjänst?

Hur kontrollerad är man när man har semestertjänst? (arbetstider tex)

Hur funkar det att ha semestertjänst, funkar det eller inte?

Hur orkar man jobba i skolans värld utan att ha sina "lov"?

Någon som har någon erfarenhet som vill dela med sig?

// Förvirrad...

• Svar på tråden Lärare som gått över från ferietjänst till semestertjänst????
  • limfi

Jag tycker att du ska kolla med facket! De kan nog hjälpa dig med dina frågor!

• TJ9
    limfi skrev 2012-05-30 17:42:17 följande:
    Jag tycker att du ska kolla med facket! De kan nog hjälpa dig med dina frågor!
    Har gjort det men de säger bara att det inte finns några bestämda riktlinjer utan man får själv ta diskussionen med rektorn...
  • Ms H

Jag har haft båda typerna av tjänster. Skillnaden var väl att jag hade en timme extra arbetsplatsbunden tid per dag. Dessutom jobbar man ju en massa övertid i perioder, den skrev vi upp i en timbank och tog ut "när verksamheten tillät" ( läs på loven). Fördel med semestertjänst är att det är möjligt att vara ledig vid andra tillfällen än just på loven, skönt tyckte jag. Och så var det skönt att ha lugn och ro på skolan några dagar under kortloven för att komma ikapp i rättningshögarna när man fick betalt för det. Det arbetet gör man ju gratis hemma med ferierjänst. Mina sommarlov var ungefär lika långa på båda tjänsterna och jag jobbade sällan mer än enstaka dagar under jullovet på semestertjänsten.

• TJ9
    Ms H skrev 2012-06-07 18:14:19 följande:
    Jag har haft båda typerna av tjänster. Skillnaden var väl att jag hade en timme extra arbetsplatsbunden tid per dag. Dessutom jobbar man ju en massa övertid i perioder, den skrev vi upp i en timbank och tog ut "när verksamheten tillät" ( läs på loven). Fördel med semestertjänst är att det är möjligt att vara ledig vid andra tillfällen än just på loven, skönt tyckte jag. Och så var det skönt att ha lugn och ro på skolan några dagar under kortloven för att komma ikapp i rättningshögarna när man fick betalt för det. Det arbetet gör man ju gratis hemma med ferierjänst. Mina sommarlov var ungefär lika långa på båda tjänsterna och jag jobbade sällan mer än enstaka dagar under jullovet på semestertjänsten.
    Låter som att du haft något mellanting mellan ferie- och semestertjänst eftersom du haft lov även om de varit kortare. Jag kommer inte få bestämma när jag tar ut min semester och några lov finns inte. Möjligen lite ledigt över julen om jag jobbar en extra halvtimme/timme varje vecka fram till dess. Jag har inte upplevt att jag jobbat gratis när jag haft ferietjänst som du beskriver det. Visst att man jobbat mycket vissa perioder men då har man kunnat kompensera lite vid senare tillfällen. Men det ser väl olika ut överallt...
Svar på tråden Lärare som gått över från ferietjänst till semestertjänst????