• Äldre 30 May 22:15
    2332 visningar
    4 svar
    4
    2332

    Hur stor bur behövs?

    Jag tänkte skaffa en sommarkanin till mina grabbar. Femåringen har önskat sej en kanin i ett års tid, och nu tänkte jag att tiden var inne. Han är tilräckligt stor för att lära sej att ta lite ansvar för ett djur (självklart ska jag ha huvudansvaret!!)
    Har aldrig haft något annat djur än fiskar förut, så jag är helt grön på den här biten.

     Har fått möjligheten att få låna (och om vi gillar det, köpa) en liten kanin av en kollega till mej. Hennes kanin har nyss fått ungar, så läget känns perfekt.

    Men nu har jag några frågor..

    *Hur stor bur behövs till en dvärgvädur? (har tänkt mej en utomhusbur, gärna på ben..

    *Hur ofta ska de ha mat?

    *Vad äter dom?

    *Vad krävs av mej som vårdare, förutom tillgång till mat, rent vatten och en ren bur? 

    *Något annatt jag behöver tänka på? 

    Tack på förhand!!! 
                     


    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Hur stor bur behövs?
  • Äldre 30 May 22:31
    #1

    När jag kollade upp detta när jag skaffade kanin så måste buren vara på 1 kvm. Själv tycker jag att det är för litet, om den inte har en rasthage också. De vill gärna skutta omkring med tokryck några gånger om dagen, det kan de inte riktigt göra i en sån liten bur.

    Rekommenderar fri tillgång på hö. Jag har satt upp en trådkorg från en garderob under tak i huset och han äter höet trots att han nu även har fri tillgång på gräs.

    Fri tillgång på vatten är också ett måste. Min dricker ur skål, jag tycker det är så jobbigt att hålla drickflaskor rena.

    Han får lite frukt och grönsaker varje dag, tex morot, lite banan, broccolistjälk, basilika, äpple, russin osv, för han är en svårfödd typ, men i regel behöver de inget annat foder än ett bra hö. Tamkaniner blir oftare för feta, med sjukdomar och för tidig som följd, än de dör av undernäring.

    Dessutom har han fri tillgång på grenar att gnaga på. Äppelträdsgrenar är favorit, men sälg och asp är också smaskens.

     

  • Äldre 31 May 00:08
    #2

    Morötter och maskrosblad är mums. Tillgång till hårda saker som grenar och knäckebröd är skitviktigt för att slipa tänderna (som aldrig slutar växa). Klorna ska klippas regelbundet-låt ett proffs göra det om du är osäker, AKTA pulpan! Kaniner lever också i flock och får gärna vara två, kräver annars mycket gos och gillar sällskap och kel. Men det viktigaste du ska komma ihåg är att de lever i ca 6 år. Och ska ha samma goda omvårdnad dagligen under dessa år... Alldeles för många skaffar djur för att de är söta och sen tröttnar barnet och.. Ja. Tänk på det!

  • Äldre 2 Jun 18:39
    #3

    Enligt lag ska en kanin under 3 kg ha en bur som har en bottenyta på minst 0.5 kvm, där minsta sidan är 50 cm och minsta höjden är 50 cm. Det är ju självklart åt skogen för litet. Men det så de flesta avelskaniner har det. 

    Brittiska kaninssällskapet har bättre rekomendationer. Buren ska vara lång nog för att kaninen ska kunna skutta tre steg innan den krockar med väggen och sen tillkopplad hage på minst 4 kvm, Det ger en burlängd på ca 160-180 cm och så ett djupp på 60-80 och en höjd på 70-80 är mer lagom. Vår bur på 160x60x70 är gränsfall enligt mig. Vi har sen lösa flyttbara kompostgallerhagar eftersom vi har en tvåfackare, 

    Fri tillgång till bra hö och rent vatten är basen. Örter, gräs och grönsaker är bra tillskott liksom ett bra peletts (exempel på bra pellets är Versele-laga, cuni complete  Veresel-laga cuni fit och Oxbow). En dvärgkanin behöver ca 1 msk -1/2 dl per dygn.  Grenar att tugga på minst tre gånger i veckan för att slipa tänderna. Sällskapskaniner är oftare övergödda än undernärda.

    Kaniner är INTE flockdjur utan kolonialdjur, de gillar sällskap men vill sina egna krypin. Ska man ha fler än en kanin i buren ska måtten fördubblas minst och det ska finnas många hus som de kan gå undan i. Oftast är mycket bättre att ha två kaniner i varsin bur. Då får de sällskap, men får vara ifred också. Våra kaniner går i varsin bur. "Surtanten" skulle aldrig acceptera en till kanin på sitt revir. Hon morrar redan åt katter och igelkottar som kommer för nära. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 24 Jun 20:40
    #4

    Min kanins bur är 2m lång och 1 meter bred, i änden är det ett hus med två våningar. Men snart ska han få en större bur :)

    Så jag skulle säga så stor som möjligt.  

Svar på tråden Hur stor bur behövs?