• Pyssilullan

Kött i marinad som legat framme över natten!? HUR göra?

La 3 fina stora ryggbiffar i marinad igårkväll kl 21, och GLÖMMER det på bänken.
    Såg det imorse kl 6.

Legat framme i marinad i rumstemp i: 9 timmar, är köttet förstört?

Eller KAN man grilla det ikväll?

• Svar på tråden Kött i marinad som legat framme över natten!? HUR göra?
  • Khaleesi

Grilla! Det har bara blivit mörare.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Pompeia01

Jag tror faktiskt också att det bara kan ha blivit mörare och mer smakrikt. Och har det legat helt under ytan och ordentligt övertäckt, så kan det inte ha kommit in t.ex. flugor som lagt ägg i det heller.

Men se till att det blir ordentligt genomstekt, och lukta och smaka innan du sätter i dig hela biten eller serverar familjen. 

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • hymafr

När min mamma var liten hade de varken kyl eller frys utan grytan med kött sattes in i skafferiet för att svalna över natten och sen åt de resterna dagen efter.
    Ingen blev sjuk av det.
    Borde därför gälla fortfarande.
    Smaka och lukta innan ni äter.   

• krompa

Grilla och provsmaka en bit innan det serveras.

Ser köttet ut ok nu? Luktar det normalt?

• Pyssilullan

OK Tack! Hade hoppats på positiva svar, känns hemskt o slänga kött för 180 kr som man lagt i marinad.
    Dock hade jag inte plastat in det :( Men vi provgrillar ikväll o luktar o smakar innan vi äter...

• Pompeia01
    Pyssilullan skrev 2012-05-31 09:03:08 följande:
    OK Tack! Hade hoppats på positiva svar, känns hemskt o slänga kött för 180 kr som man lagt i marinad.
    Dock hade jag inte plastat in det :( Men vi provgrillar ikväll o luktar o smakar innan vi äter...

Alltså, låg hela biten under ytan så kan ju inte flugorna ha hittat dit. De skräms ju för övrigt bort av kryddorna i marinaden också.

Annars skulle jag dra mig för att använda kött som legat framme i rumstemperatur, för det skulle vara så himla äckligt om man hittade larver i det... Kräks 
  • Pompeia01
    hymafr skrev 2012-05-31 09:01:06 följande:
    När min mamma var liten hade de varken kyl eller frys utan grytan med kött sattes in i skafferiet för att svalna över natten och sen åt de resterna dagen efter.
    Ingen blev sjuk av det.
    Borde därför gälla fortfarande.
    Smaka och lukta innan ni äter.   
    Jo, men då var deras immunförsvar upptränat redan. Man KAN vänja det vid mycket, men det är inte så kul de första gångerna...
Svar på tråden Kött i marinad som legat framme över natten!? HUR göra?