• Anonym (blivande mamma)

Sjuskriven 50% och FP innan barnet är fött?

( vet inte om denna fråga passar i FP tråden eller sjukstråden då det gäller båda, så postar i båda)

Hej!

Jag har beräknad förlossning den 17e augusti, 
    jag har då tänk att utnyttja att man får ta ut FP from 60 dagar innan och gå hem från mitt jobb redan nu i juni.

Nu har jag dock blivit sjuksriven 50% sedan ett par veckor tillbaka och är det fram till 31a juli ( förmodligen för att läkaren sen tänkte att jag ändå inte kommer jobba de sista två veckorna innan BF).

Min fråga är nu- vad händer med sjukskrivningen / FP om jag tar ut dessa samtidigt?
    Kan man vara 50% sjukskriven och 50% FP, om det är innan barnet är fött?

Med semester vet jag att det är så att det "går över" sjukskrivning så jag måste ta ut hela dagar semester och inte kan ta 50% semester för att jag är 50% sjukskriven, är det samma sak med FP eller gäller något annat?

Påverkar det min sambo något och hans FP? 

Tusen tack för hjälp!  

• Svar på tråden Sjuskriven 50% och FP innan barnet är fött?
  • Försäkringskassan

Hej,

Du kan ansöka om sjukpenning på 50% och föräldrapenning på resterande 50% av din arbetstid.

Du har rätt att ta ut semester under dagar då du ansöker om sjukpenning, men kan tyvärr inte ta ut semster och föräldrapenning samtidigt.

Gällande din fråga om det påverkar din sambo om du tar ut föräldrapenning och sjukpenning, så påverkar det inte hans SGI, utan enda påverkan blir ju att era föräldradagar börjar användas. 

Hälsningar
    Anna, handläggare

Hej,
    tack för snabbt svar!

Det jag tänkte ev kunde påverka min sambo var att om barnet hade fötts så hade jag inte kunnat vara sjukskriven 50% utan att han var tvungen att ta ut 50% FP, eller hur?

Men eftersom barnet inte är fött än så kan jag alltså nu vara sjukskriven halva dagar och vara föräldraledig halva dagar.

Men, en till fråga, jag måste väl egentligen inte ta ut föräldrapeng de halva dagarna, utan det räcker med att jag är föräldraledig från jobbet. ( och alltså får ut mindre pengar dessa veckor).

Angående ditt svar om semester- min arbetsgivare sa tydligt till mig när jag tog ut semester häromveckan samtidigt som jag var 50% sjukskriven, att jag inte kunde ta ut semester på 50% utan då var tvungen att ändå ta ut 100% semester. stämmer altlså inte detta?

stort tack för all hjälp!! 

• Försäkringskassan

Hej,

Ja, det stämmer att du skyddar din SGI om du får sjukpenning på hel- eller deltid. Så för att skydda din SGI behöver du alltså inte begära föräldrapenning utan bara vara föräldraledig från arbetet i och med att du samtidigt är sjukskriven 50%.

Det stämmer säkert så som din arbetsgivare säger att du endast kan ta ut hela semesterdagar från din arbetsplats. Det är en arbetsgivarfråga.

Men från Försäkringkassans sida, så är det inga problem att ta ut semester samtidigt som du får sjukpenning, för hela eller halva dagar.

Hälsningar
    Anna, handläggare

Hej, 
    en följdfråga- när jag tar ut 50% föräldrapeng så använder jag väl bara en halv dag ( och spar en halv dag till senare tillfälle) det går inte åt en hel dag när jag tar ut 50%? 

• Försäkringskassan

Hej,
    Tar du ut 50% föräldrapenning så är det precis som du skriver att det dras bara en halvdag föräldrapenning från din föräldrapenning dagar.

Hälsningar
    Anders, handläggare 

Svar på tråden Sjuskriven 50% och FP innan barnet är fött?