• MachuPicchu

RUL - hur pass fylld blåsa?

Idag ska jag på RUL och det står på kallelsen att man ska ha lätt fylld blåsa men jag känner inte riktigt att jag kan tolka det... Är rädd att ha för lite i blåsan, men vill ju inte komma jättekissnödig och inte kunna njuta av ultraljudet för att jag bara vill på toa. Några rekommendationer? :)

• Svar på tråden RUL - hur pass fylld blåsa?
  • Sweet life

Underligt. Jag vart tillsagd att gå och kissa direkt när jag kom till Ultraljudet, för det skulle inte vara nått i blåsan...

• emmak

Vid alla UL jag gjord så har jag vart tvungen att kissa före så inte det finns nåt i blåsan

• Ljuvaliv

Till mig sa dem också att blåsan ska vara FYLLD. Och jag kommer vara vecka 20 när jag gör mitt..

• 3 barns mamma84

I sverige skulle man låta bli att kissa innan RUL men i danmark behöver man inte hålla sig alls

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • MachuPicchu

Det var som värst... Jag får väl försöka klura ut något, om inte någon som gjort det på Östra Sjukhuset i Gbg råkar kika in och kan komma med tips!

• 3 barns mamma84
    RocketQueen skrev 2012-05-31 11:17:28 följande:
    Extremt osamarbetsvillig bebis helt enkelt. Så fort ett mått skulle tas så flängde han runt och vände på sig. Det krävdes mycket envishet från flera olika barnmorskor som fick kämpa

• Ruggugglan

När jag skulle göra RUL med sonen drack jag flera glas vatten eftersom blåsan skulle vara fylld. Men hon som gjorde ultraljudet på mig såg att jag var sprängfylld och sade att jag kunde gå och kissa ut en del. Men jag missuppfattade helt och pinkade ju färdigt. Men det gick att göra RUL ändå.

• Coyote

Jag frågade om det var okej att kissa innan, och det var det absolut, det behövdes ingen fylld blåsa alls.

• dec2010

Att blåsan ska vara fylld är för att det är lättare att se då.
    Jag drack en flaska läsk innan o det räckte gott.

• dec2010

Lustigt att det är så olika!

• LilaRos

Gjort på östra i Gbg 2ggr, på kallelsen står lätt fylld blåsa.. Första gången kissa jag innan (kunde inte hålla mig längre) inga problem! Andra gången kissa jag 15min innan och det var också jätte bra, blåsan var sprängfull ändå...

• 3 barns mamma84

Kommer ihåg då jag väntade dottern och skulle göra rul jösses när jag kommer till väntsalen så kommer en bm ropar in mig jag går in och hon ser att hon ligger långt ner.
    Hon ber mig gå till väntrrummet och tar fram en hel kanna med vatten och ber mig att dricka hela kannan jag bara ''öööh'' som ett stort ? och börjar att dricka och dricka och väntar tills jag ska komma in igen.
    Blåsan var så full att jag knappt kunde gå hahaha men sen har jag inte velat ha vatten och än idag dricker jag inte vatten då det är sååååå äkligt !!
    Fast detta var 2005    

• Thaleya1

Jag undrar detta med, det står på mitt papper om RUL imorgon att min blåsa ska vara full.

Men varför undrar jag, eftersom jag var på Ultraljud i v.11-12 och då hade jag precis tömt blåsan och lämnat kissprov till dem. Och vi såg superbra barnet, verkligen superbra, mycket bättre än vad jag sett många RUL bilder vara.

• Barbamama08

Hade läst att livmodern skulle resa sig om blåsan var fylld. "Men nu ser jag ju ingenting, du måste gå och kissa först". Hon haee inte hört talas om att man skulle ha fylld blåsa och visade mig till toaletten. Aja, de kommer ju fortfarande se även om ni har tom blåsa. Är man gravid så blir man (i alla fall jag) kissnödig hela tiden ändå...

• Thaleya1
    Barbamama08 skrev 2013-02-17 02:40:10 följande:
    Hade läst att livmodern skulle resa sig om blåsan var fylld. "Men nu ser jag ju ingenting, du måste gå och kissa först". Hon haee inte hört talas om att man skulle ha fylld blåsa och visade mig till toaletten. Aja, de kommer ju fortfarande se även om ni har tom blåsa. Är man gravid så blir man (i alla fall jag) kissnödig hela tiden ändå...
    jag gick dit med tom blåsa igen och vi såg mycket bra.
Svar på tråden RUL - hur pass fylld blåsa?