• Anonym (ADHD:are)

Körkort genom bilstöd från FK?

Jag undrar om det är någon annan som ha fått det beviljat? Vad skrev ni i ansökan? Ni som fick avslag, sökte ni på nytt/överklagade?

Jag har inte körkort, har aldrig haft. Har känt att det bara har låst sig för mig att ens sätta mig bakom ratten men har aldrig vetat varför. Jag har gjort några mindre försök, både körskola och privat. Skulle mycket väl kunna tänka mig att vara nöjd med bara ett körkort för automat när jag tycker det är något lättare att köra automatväxlad bil.

För ett tag sen fick jag diagnos, adhd och atypisk autism. Många saker fick i mitt liv fick sin förklaring iom den diagnosen. Det här med körkort är en. 

Jag har läst på försäkringskassans hemsida att man kan få bidrag för körkort i bilstöd.( Blankett 5014) 
    Jag vill gärna höra vad ni skrev och hur det har gått för er.

Mycket tacksam för alla svar och vill ha många Solig

Till ev. er som tycker att det är fel att få bidrag för körkort från FK får bli politiker, era kommentarer hör inte till den här tråden. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-02 17:42
    Det är främst i (tilltänkta) jobbet som körkort krävs.
    Jag har klarat mig utan körkort hela livet annars så jag "behöver" inte det i privat bruk.
  • Svar på tråden Körkort genom bilstöd från FK?

Någon som vill skriva en rad?

puffar upp tråden

• Anonym

till att börja med måste du motivera varför du måste ha ett körkort och varför du inte kan betala det som alla andra: dU MÅSTE IN MED LÄKARINTYG PÅ VARFÖR DU ITNE KAN ÅKA KOMMUNALT.

Det jag tänker på främst är jobb/yrken där man kör bil i tjänsten, inte till och från arbetet bara. Bara som exempel, städfirmor eller hemtjänsten. Fast läkarutlåtande (inte läkarintyg) och funktionsbeskrivning kan jag ju få, det får man ju iom diagnosen. Det är främst hur man lägger upp det i ansökan, eftersom jag har mina svårigheter, annars hade jag ju inte fått någon diagnos heller, moment 22. Så blir det svårt för mig att få ihop ansökan. Jag begriper ju att jag inte kan skriva i ansökan att "det låser sig" för mig när jag kommer till en körlärare som inte förstår hur jag tar in information och inte kan skilja på en ratt och gaspedal. Alltså det är bara när det blir fel, jag kan köra, vägmärken och är ansvarsfull men att försöka sköta en koppling samtidigt som man blir kritiskt granskad blir för mycket.

• Philippa

trodde man bara kunde få bidrag till en bil via FK.... inte även till ett körkort....

Philippa skrev 2012-05-31 22:04:48 följande:
    trodde man bara kunde få bidrag till en bil via FK.... inte även till ett körkort....
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/bilstod

Vad är bilstöd?

Bilstödet består av fyra olika bidrag. Du kan få bidrag för att

köpa bil – grundbidrag och anskaffningsbidrag ändra en bil – anpassningsbidrag ta körkort – bidrag till körkortsutbildning. Sista punkten, Ta kör kort-bidrag till körkortsutbildning
  • Dr Mupp

Du måste motivera varför du inte kan 

1. Betala ditt körtkort som alla andra.
    2. Inta kan använda dig av allamänna komunikationsmedel som alla andra.
    3. Varför inte färdtjänst är ett alternativ. 

I princip behöver du ha ett behov av bil i ditt jobb för att få det godkänt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Dr Mupp skrev 2012-06-02 15:56:51 följande:
    Du måste motivera varför du inte kan 

1. Betala ditt körtkort som alla andra.
    2. Inta kan använda dig av allamänna komunikationsmedel som alla andra.
    3. Varför inte färdtjänst är ett alternativ. 

I princip behöver du ha ett behov av bil i ditt jobb för att få det godkänt. 
    Ok, betalningen av körkortet, visst skulle jag kunna ta det själv. Men så länge jag inte har något jobb så kommer jag aldrig ha råd med körkort. Och då kommer man tillbaka till det att jag inte får något jobb för jag har inte körkort. 
    Allmänna kommunikationsmedel i tjänsten tror jag inte är så bra. 
    Jag tänker inte gå i på vad för jobb jag söker och var jag bor men tänk typ de som jag skrev tidigare i tråden, hemtjänst, städare. Riktigt så ofta går inte bussar så man kan sköta den servisen med kollektivtrafik. 

Färdtjänst är nog inte heller ett alternativ i tjänsten.

• SeaDragon
    Anonym (ADHD:are) skrev 2012-06-02 17:38:55 följande:
    Ok, betalningen av körkortet, visst skulle jag kunna ta det själv. Men så länge jag inte har något jobb så kommer jag aldrig ha råd med körkort. Och då kommer man tillbaka till det att jag inte får något jobb för jag har inte körkort. 
    Jag tänker inte gå i på vad för jobb jag söker och var jag bor men tänk typ de som jag skrev tidigare i tråden, hemtjänst, städare. Riktigt så ofta går inte bussar så man kan sköta den servisen med kollektivtrafik. 

Än så länge är det svårt att få körkort bara för att man har svårt att få jobb utan. Det finns trots allt många jobb som INTE kräver körkort och då får man söka dem. Det skulle bli väldigt dyrt för samhället om alla fick sitt körkort betalt den vägen... Med hänvisning till att de annars inte får jobb. MEN det är ju dyrt med arbetslösa också så visst kan det där komma att ändras i framtiden, för vissa grupper.
  • Dr Mupp
    Anonym (ADHD:are) skrev 2012-06-02 17:38:55 följande:

Fast att man inte har råd med körkort utan jobb och inte får nått jobb utan körkort är en situation som många har, är ju knappast nått unikt.

Söker du bara jobb där du måste ha bil i tjänsten?  

Jag har svårt att se att du kommer bli beviljad bilstöd om du inte redan idag kan visa upp att du har ett jobb där bil krävs.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Körkort genom bilstöd från FK?