Inlägg från: Anonym (tralala) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tralala)

Körkort genom bilstöd från FK?

Din diagnos är nog inte inräknad för det som berättiga bilstöd. Det skall handla om svårigheter att förflytta sig, smärtor, magproblem etc. även vissa psykiska åkommor. men jag tror inte du kommer få något bidrag. Jag menar inte att vara negativ och dra bort mattan för dig, men jag vill bara vara ärlig. Du fyller ej kraven för bidrag för körkortet, du får söka bidraget för bil om du har har bidragstöd för. om du går längre ner på den sida du länkat till så finns där en pdf-fil med mer info, lättläst sådan.

• Anonym (tralala)
    Anonym skrev 2012-06-02 17:57:44 följande:
    En ond cirkel som du hamnar i ...till skillnad mot alla andra, menar du? Drömmer
    precis!!
  • Anonym (tralala)

Läs pdf-filen som finns på fk's hemsida så får du mer insikt i det!

• Anonym (tralala)

Du uppfyller ej kraven för körkort via fk. så är det bara. Du kan åka kollektivt?du kan åka färdtjänst? Då är du inte berättigad detta, har du läst PDF-filen jag tipsa om?

Dessutom verkar att största problem med att ta körkort, förutom finansieringen, t vara att du blir stressad och inte klarar av att hantera situationen, detta hjälper inte fk dig med, det kan bara du och en körlärare ta itu med. Vissa är naturbegåvningar på bilkörning, andra inte, jag tillhör kategorin som ej är naturbegåvning och fick själv ta måååånga lektioner innan jag var klar. så är det för MÅNGA.

• Anonym (tralala)
    Anonym (ADHD:are) skrev 2012-06-03 12:53:40 följande:
    Man kan ju börja att kolla efter de med diagnos, en diagnos som man VET kan vara ett stort hinder i vardagen för många. Jag vet hur jag fungerar, jag kan inte tala för de alla andra som är arbetslösa. Kan du? 

Just nu håller jag på att utbilda mig, så statistiskt sätt så är jag inte arbetslös men lik förbannat så har jag inget jobb och jag kan hålla på och utbilda mig till dödagar men min förmåga att ta ett jobb ökar inte för det så länge jag har mina funktionshinder. Ett körkort skulle kunna ge mig ett jobb som jag skulle kunna stå ut med, så jag inte behöver ta alltför mycket värktabletter och inte lida allt för mycket av mina psykiska funktionshinder. 

Bidraget gäller de so riskerar att bli av med sitt jobb för att de ej har körkort. inte för dem som ej får jobb utan körkort. Jag menar inte att låta otrevlig eller krass, men det är sanningen.
  • Anonym (tralala)
    Anonym (ADHD:are) skrev 2012-06-03 13:14:48 följande:
    Just nu ligger FKs hemsida nere så kan inte läsa. 

Det är där som en stor del av problemet ligger, att lära sig att köra kommer ta mycket längre tid för mig att lära mig, Jag har ingen simultankapacitet när jag ska lära mig något, sen när jag väl har lärt mig går det bra så ja, just det att jag kommer behöva många extra lektioner, och kanske trötta ut den mest toleranta körläraren gör att jag inte ens vill ta tag i det här med körkort, inte så kul att börja med motgångar direkt. Det är en av det sakerna som gör funktionshindret som adhd gör, man har väldigt svårt för att misslyckats och lära sig av misstagen, det ligger i diagnosens signatur.
    Hade jag inte haft mitt funktionshinder så hade jag inte behövt någon diagnos alls. En diagnos är en till viss del en stämpel, varför tror ni att jag väljer att vara anonym? Men diagnosen ger även vissa fördelar. Och nu är det så att i det samhället vi lever i dag så tar man lite bättre hand om de som är lite mer utsatta, bland annat med stöd och ekonomisk hjälp för att man ska kunna leva lite mer som vanligt folk. Ett av kraven är att ha diagnos, men är det så att det är någon som är avundsjuk på att man kan få ekonomiskt stöd så får de gärna försöka leva med adhd och autism en dag eller två.
    Avundsjuk? nej verkligen inte, men jag kan läsa och av det du skriver att du vill ha bidrag till samt vad din diagnos är så tillhör du inte gruppen av människor som är berättigad detta bidrag! Men skicka du in ansökan, men varför starta en tråd på fl om man inte klarar av att ta kritik över huvudtaget? och om du inte ha någon simultankapacitet kanske du inte har något i trafiken att göra, inte ens med en automatväxlad bil.
  • Anonym (tralala)
    elmadumle skrev 2012-06-03 13:45:27 följande:
    Men då skulle ju alla ha rätt att få körkort bekostat av staten. Min 20 åring har inget jobb och har inte råd att ta körkort och många jobb kräver körkort, då ska ju hon också få sitt betalt. Vad gäller hemtjänst så ofta kan man jobba så man kan cykla eller gå mellan uppdragen.
    Exakt. Men men ts verkar inte vilja ta in detta.
  • Anonym (tralala)

Snäll nån, jag vet inte vilken planet du lever på men det verkar som om du nu bara riktar in dig på om hur du ska lägga upp körningen etc, det enda jag svarat på är att utav det jag kunnat läsa på fk så är du inte ens i närheten av att vara berättigad det ekonomiska stödet. Sen att du har mage att kalla mig avundsjuk för det? jag anser att det är bra att detta stöd finns, och jag lägger ingen värdering i dina handikapp, men enligt fk's stadgar är du inte en av de berättigade!

Svar på tråden Körkort genom bilstöd från FK?