Inlägg från: Mina72 |Visa alla inlägg
  • Mina72

korta muskler, hjälp mig!!!

Hejsan!

Jag har i åra tal haft ont i kroppen, gått till olika läkare, sjukgymnaster osv och fått antiflammatoriska tabletter.

Men ingenting har hjälpt eller "botat". Har fått reda på att jag får väl leva med värken och att det förmodligen är psykiskt.

Idag fick jag äntligen höras om korta muskler av någon på gymmet, att det kanske var det jag hade besvär av. 

Gick hem och läste och allt stämde på prick!         

Utdrag av det jag hittade på nätet.

En kort muskel kan inte utföra hela den rörelse den är ämnad för  man blir ”stel”.
    En kort muskel kan inte arbeta optimalt. Eftersom den inte kan sträckas helt kan den inte heller kontraheras helt. Den blir alltså svagare än den annars skulle ha varit.
    En kort muskel utövar ett drag i sitt ursprung och fäste som påverkar den led / de leder som den arbetar över. Då börjar hjärnan att under­medvetet skicka signaler till andra muskler i avsikt att motverka den rörelse som den korta muskeln vill utföra. Dessa muskler får då jobba konstant och börjar efter ett tag att värka, först bara ibland men efter en tid oupphörligt. Vanliga exempel är värk i nacke, axlar och ländrygg.
    I en kort eller spänd muskel har blodet inte fri passage. Det innebär att muskeln inte får tillräckligt med näring och syre. Då sker heller ingen fullständig förbränning i muskeln vid arbete utan i stället bildas slagg­produkter, t.ex. mjölksyra, som lagras i muskeln. Detta bidrar till att muskeln ömmar för tryck.
    Korta muskler kan ge upphov till felställningar i skelettet. Ett vanligt exempel på detta är pronerade fötter. Detta gör att man kan trampa ned fotvalvet och kroppen försöker kompensera problemet genom att bilda brosk på insidan av foten nedanför stortån, s.k hallux valgus.
    En felställning i skelettet p.g.a. korta muskler gör även att rörelsen över aktuell led minskar drastiskt. Ibland sker ingen rörelse alls i leden som då kan ”låsa sig”. Låsningar mellan leder i nacke, bröstrygg och ländrygg är vanliga.
    Har man en rörelseinskränkning i en led p.g.a. en kort muskel försöker kroppen ta ut aktuell rörelse på annat sätt. Det innebär att man kan bli ”överrörlig” i andra leder.
    De muskler som försöker att kompensera en kort muskel är ju redan hårt ansträngda. Om dessa muskler utsätts för alltför hårda påfrestningar dessutom kan de lätt krampa. Vanliga exempel på dessa kramper är ”rygg­skott”, nackspärr och sendrag i vaderna.
    Korta muskler kan trycka på kroppens artärer. Det innebär att blodet får svårt att nå ut till kroppens olika delar. Domningar i händer och fötter är vanliga effekter av detta.
    Korta muskler i vader och lår kan på liknande sätt hindra blodet att transporteras tillbaka till hjärtat genom venerna. Om belastningen på kärlen blir alltför stor kan klaffarna brista och åderbråck uppstår.
    Korta och spända muskler kan också orsaka ”strålningar” till andra kroppsdelar. Vanliga exempel på detta är huvudvärk och ischias.
    När en muskel tvingas att arbeta konstant för att kompensera en kort muskel blir den också efter en tid förkortad och ger då upphov till nya kompenseringar. Då kan det verka som att det onda försvinner ett tag för att sedan återkomma på något nytt ställe. Det onda ger sken av att ha flyttat på sig.
    Korta och spända muskler i buken kan påverka peristaltiken (tarm­rörelserna) så att man t.ex. kan få lös mage eller sura uppstötningar.

Då dagens arbete ofta innehåller mycket stillasittande, statiskt arbete, ensidiga arbetsställningar och monotona rörelser bidrar detta till att vissa muskler i kroppen förkortas och att andra blir överansträngda. Vilka som påverkas beror naturligtvis på hurdant arbete det är som utförts. Ju längre tid man går med dessa besvär desto större är riskerna för ytterligare komplikationer, som t.ex. artros (ledförslit­ning), fibromyalgi eller andra kroniska tillstånd som t.ex. ”frozen shoulder”. För att bli bra måste man gå till botten med problemet och hitta den eller de korta muskler som är orsaken till besvären och se till att få dem behand­lade på så sätt att de blir normallånga och fria från spänningar. Detta kan vara en g­anska långvarig process, och den är definitivt inte smärtfri, men målsättningen: att bli fri från smärta och stelhet, kunna göra saker man inte kunnat göra på många år, slippa vara sjukskriven eller kunna börja träna borde vara värd den uppoffringen.

Är så himla glad över att äntligen hittat något som stämmer överens med mina symtom och att förmodligen fått en förklaring till varför jag känner som jag gör!
    Samtidigt är jag oerhört besviken och ledsen över hur vårdcentralen behandlat mig under alla åren, och att de inte ens nämt detta med korta muskler.

Jag ska till rehabiliteringsmedecinska kliniken men det lär dröja ca 3 månader innan det är min tur.

Behöver tips och råd hur jag kan arbeta själv under tiden, har gräsligt ont i hela kroppen och är sjukskriven.

MVH           

• Svar på tråden korta muskler, hjälp mig!!!
  • Mina72

Aha, okej, tack så mycket!

Kan man få det genom vårdcentral eller sjukhus, har tyvärr inte råd att bekosta det själv.  

Svar på tråden korta muskler, hjälp mig!!!