• Songbird1

Ni föräldrar med barn som har autism...

... och sökt vårdnadsbidrag 2011-2012. Hur mycket fick ni, 1/4, 1/2, 3/4 el 1/1? Fick ni även bidrag för merkostnader?
    Vi ska snart ha telefonmöte och man är ju lite nervös samtidigt som det är en jobbig process. Hoppas på helt men man har ju hört blandade beslut, även om det sägs att det ska vara praxis med ett helt VB för autism.
    Vår son som är 2, 5 år fick sin diagnos autism (i barndomen) nu i mars 2012 och vi skickade in ansökan om VB i början av maj. 

• Svar på tråden Ni föräldrar med barn som har autism...
  • bebis maj 12

Måste fråga:
    När görs det en bedömning om barnet har utvecklingsstöring?
    Vi har en kille på 3 år som vi först haft kontakt med psykolog ang hans utveckling och hon skickade oss till hab eftersom vi misstänkt autism, då han slutade äta varierat vid 2 års ålder samt att dom ord han kunde när han va 18 mån försvann..han pratar inga ord och äter ensidig kost. Vi har träffat psykolog och neuorolog (felstavat??) och vi fick massa papper igår som ska in till f-kassan för vårdbidrag,där stod det att han har autistiska drag..vet inte om detta är slut diagnosen eller kommer han få en rätt diagnos när vi träffat logoped och pedagog?
    Jag fick välja om jag ville komm in till f-kassan för ett samtal eller om jag ville ta det på telefon..Jag ska dit nästa vecka..   Vad frågar dom??
    Har skickat in vårdbidragsansökan med ett brev om hur en dag ser ut med vår son... men jag har inte tagit upp hur lång tid jag lägger ner på honom varje dag.Hur bedömmer f-kassan sånt?
    Jag är glad om jag får ett 1/2 bidrag.Kuratorn på hab sa att vi får absolut inte ett helt. Jag har även en son på 2,3 år och en son på 2 veckor. Han som är 2 går på förskolan,men han som har autism går inte då det inte gick att skola in honom i våras vi ska göra nytt försök efter semestern. 

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael bf maj-12
  • alima

Jag tror bedömning om utvecklingsstörning/försening görs i samband med utredning. Sen beror det väl på graden och så. Dottern fick utvecklingsförsening som diagnos i samband med utredning, men då hade hon allaredan sen tidigare en annan psykologbedömning om att vara sen i utvecklingen. Inför skolstart görs ny utredning och jag gissar på att utvecklingsförsening kommer ändras till utvecklingsstörning då. Om inget mirakulöst händer vill säga.
    Men sen vet jag andra som diagnos om måttlig/grav utvecklingsstörning i samband med autismutredning och det är ju en helt annan grad liksom. 
    Psykolog är inblandad i utvecklingsförsenings/störningdiagnos, logoped och pedagog har inte med det att göra. Eller ja, språket kan ju hänga ihop med utvecklingsstörning, men det låter som han bara har en autismdiagnos. Fast mig veterligen kan man inte bara ha autistiska drag utan då måste man ha en annan diagnos också, typ utvecklingsstörning med autistiska drag, eller någon annan sjukdom.

• Ninakub

Utvecklingsförsening ser man vid utredningen men diagnos är svårt då barnen är små... Vid skolstart görs ny bedömning för då är det lättare att utreda. Autistiskadrag är som personlighetsdrag så det är inte en diagnos.

• bebis maj 12

Jag förstår inte egentligen hur en diagnos bedömning går till...vi har bara träffat psykologen 2 ggr på hab samt neuorologen 1 gång... sen har vi fått ett intyg som ska till f-kassan för vårdbidragets del. Innebär detta att vi inte fått slut diagnosen än? Tycker inte är gjort ngr tester på vår son än...annat än det vi har berättat. Han ska även ta en massa blodprover samt EEG framöver. Han är ju sen i utvecklingen,men innebär det att han har en utvecklingsstörning?

• Ninakub

Autismutredning: 1. anamnes dvs sjukdomshistoria, föräldrarna berättar om sitt barn. 2. Socialt interaktionstest, oftast filmas det för att kunna analyseras i detalj. 3. Förskolesamtal eller observation, titta på barnet i sin egna miljö. 4. "inteligenstest", har barnet mental retardation dvs Utvecklingsförsening. 5. Samtal om diagnosen med utredarna. Det svåraste att genomföra och få resultat är "inteligenstestet". Barnen vill oftast inte medverka till detta... Och har dom inget talat språk så är det ännu svårare. Därför gör man om just det testet innan barnen börjar skolan då det påverkar om det blir vanlig skola eller särskola. Men om en 3-åring inte pratar får barnet en diagnos Utvecklingsförsening åtminstonde men diagnosen blir efter omtestning mer specifik tror jag. Diagnosen på papper får man senare via post men om det tar tid så för man ringa och tjata som allt annat...

• Busbellan

Vi fick helt vb för sonen med autism och utv.störning och så har vi lägsta ersättningen för merkostnader också.
    Hade inte tyckt det var ok med nåt annat än helt vb då sonen har massvis med beteendeproblem som tar tid.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Songbird1

Bra fråga det här om utveklingsstörning eller avvikande utveckling... Jag tror vår son också har det men det var inget som stod i läkarutlåtandet eller som vi vet att de undersökte. Han är jättsen med talet, har kanske 15-20 ord och härmar allt vi säger = ekotal. Där stod det bara att han har fått diagnosen autism i barndomen och inget mer typ. FK:s handläggare sa att det var ett dåligt intyg för där stod ingenting om hans svårigheter eller behov alls. Så jag funderar på att kolla diagnospappret för att komplettera. Nu vill FK iaf ha ett ytteligare intyg på att sonen ska få IBT för att kunna ge "rätt" nivå på vårdbidrag. 

• Songbird1

Förlåt! Snurrade till det lite... Vår son har ingen utvecklingsstörning enl utredarna på bup, men däremot tror jag en utvecklingsförsening. Kanske kan påverka vårdbidraget så det vill man ju veta ju?! 

• Songbird1
    Ninakub skrev 2012-06-12 18:33:17 följande:
    Vi har en 3-åring som fick diagnosen autism och utvecklingsförsening i mars. Vi fick idag veta att försäkringskassan kommer att bevilja oss 1/2 vårdbidrag... Vet inte vad jag ska göra... Suck...
    Låter lite... Men jag vet att dom använder det som ett argument att barnen är så små. Men det ÄR MKT mer jobb med ett autistiskt barn... Dessutom är det praxis med fullt för autism har jag hört. Tycker ni ska överklaga! Skickar lite pepp
  • bebis maj 12

Vi får väl lägsta vårdbidraget då antar jag efttersom det står typ inget annat än att S har autistiska drag,samt vad han har problem med. Vi har inte kommit så långt i våra besök på hab att vi börjat jobba med S,typ logoped o.dyl. Jag har ingen aning om dom/vi kommer köra IBT med honom, om dom gör det på vårt landsting...Just nu lägger vi inte ner en massa tid på att träna med honom,men det kommer väl...

Svar på tråden Ni föräldrar med barn som har autism...