• Anonym (Skäms)

Hallux Valgus - Mår psykiskt dåligt

Har länge vetat att jag har Hallux Valgus (snea stortår). Även min mamma, min moster och min mormor har det, min moster har nyligen blivit opererad för det, min mamma ska även bli opererad för det. Alltså är det ganska kraftigt. Och det är ärftligt! 

Var iallafall till läkaren tidigare i veckan med det då jag inte bara har problem med mina stortår, utan det är mina lilltår också. Jag går på dom så jag får alltid blåsor, spelar ingen roll vilka typer av skor jag har, om jag ens har skor på mig, strumpor eller barfota. Spelar ingen roll. Jag får stora äckliga blåsor som gör otroligt ont! 

Jag har fått veta att det går att operera så det inte bryter ut mer och stortåna inte blir så pass snea. Men enligt min läkare så ska dom vara en viss grad snea för att få operation. Eller ha stora besvär. Vilket jag har mer eller mindre, när jag har gått en bit, behöver inte ens vara långt så får jag offantligt ont i fötterna, precis under stortårna är det som värst. Men det räckte tydligen inte, samtidigt som problemen med mina lilltår då. 

Men det värsta med det hela är att jag SKÄMS över mina fötter då jag har snea tår och jag mår psykiskt dåligt pga dessa snea saker. Så hur mycket jag än vill så vägrar jag gå barfota under somrarna, har till och med svårt att gå i strumpor hemma hos folk för det syns ändå. 

Borde inte det vara tillräckligt med orsaker att få det fixat så att säga?

Jag är väl medveten om att Hallux Valgus är mycket vanligt bland kvinnor.

Nu är inte mitt så jätte grovt, men det är ändå så pass snett att på den västra stortån så böjer sig tån in och under tån bredvid så att iallafall halva stortånageln "försvinner" under "pektån" så att säga.

Och vem vill inte kunna gå barfota under somrarna?

Jag skäms och mår dåligt iallafall!

Någon fler kanske? 

• Svar på tråden Hallux Valgus - Mår psykiskt dåligt
  • Anonym

Nu vet jag inte hur illa det ser ut på dig men de flesta kollar inte på fötterna speciellt mycket så utseendet hade jag inte brytt mig om. Däremot så är det ju dåligt att du inte får hjälp när det faktiskt ställer till med riktiga besvär för dig.

Har du alltid haft detta eller är det trånga skor som orsakat det? Blir orolig för min egen del då jag alltid klämmer in fötterna i smala skor.

• Anonym (Skäms)
    Anonym skrev 2012-05-31 18:50:30 följande:
    Nu vet jag inte hur illa det ser ut på dig men de flesta kollar inte på fötterna speciellt mycket så utseendet hade jag inte brytt mig om. Däremot så är det ju dåligt att du inte får hjälp när det faktiskt ställer till med riktiga besvär för dig.

Har du alltid haft detta eller är det trånga skor som orsakat det? Blir orolig för min egen del då jag alltid klämmer in fötterna i smala skor.
    Nej, det är väl kanske inte fötterna man spanar in, men kollar man neråt så ser man ju fötter och eftersom att jag är medveten om att mina tår är snea så skäms jag ändå och då jag mår dåligt över det så tror jag att precis alla kollar på dom såklart. 

Det är ärftligt som sagt så det är så jag har fått det. De smalaste skor jag använder är väl Converse och dom är inte så smala ändå. Jag är ingen tjejig tjej så som går runt med höga klackar på skor och sådär utan jag är mer åt det sportiga hållet så att säga och går omkring i Converse, sneakers, springdojjer och liknande. Alltså inga smala skor direkt.

Men ja, smala skor kan framkalla att du får detta så var försiktig =)  
  • Agapi

Jag har som du. Men jag har aldrig tänkt på att de skulle vara pinsamt eller att man skulle skämmas för de. Jag har kommenterat de själv några gånger när jag pratat med någon om skor eller sådär, och de har aldrig varit någon som lagt märke till de innan jag sagt något. och då går jag ofta i flip flop och liknande!

• Mamma till flera

Jag är medicinsk fotvårds terapeut utanför helsingborg

Man kan tejpa, och varva tejpning med fotgymnastin gör att underlätta och göra detta betydligt bättre.

Gå till en MEDICINSK fotvårds terapeut så får du råd och hjälp med detta!

• Anonym (Skäms)
    Mamma till flera skrev 2012-05-31 18:58:42 följande:
    Jag är medicinsk fotvårds terapeut utanför helsingborg

Man kan tejpa, och varva tejpning med fotgymnastin gör att underlätta och göra detta betydligt bättre.

Gå till en MEDICINSK fotvårds terapeut så får du råd och hjälp med detta!
    Men att gå runt med tejp på foten för också att jag inte ändå kan gå barfota och sådär under somrarna som jag så gärna vill. Kan inte ens göra det då jag är på ett badställe, går jag någonstans, tex. till och från poolen/sjön/vattnet så har jag skor som döljer på mig tills jag kommer till vattnet och kan hoppa i. 

Har jag tejp på så kommer alla fråga vad jag gjort istället.

Sen, funkar det verkligen? Jag menar, hur kan tejp på en tå rakare som har växt sig sne? typ..

Har fått nå nummer till nån Arbetsterapuet eller nått liknande som jag ska ringa till och få hjälp från. Men det är inge fotvårds tjosan som du nämnde.  
  • Mandel

Jag lider av det med, men inte skäms jag över mina fötter pga det. I så fall mer över att om jag har skor som är öppna i tårna så sticker min "pektå" ut längre än övriga tår så det ser skitkonstigt ut.
    Fast inget jag skäms över utan mer bara tycker att det är fult. Köper alltså inte sådana skor
    Har aldrig tänkt på andras fötter mer än om de själva har hallux och då lider jag med dem.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Skäms)
    Mandel skrev 2012-05-31 19:02:29 följande:
    Jag lider av det med, men inte skäms jag över mina fötter pga det. I så fall mer över att om jag har skor som är öppna i tårna så sticker min "pektå" ut längre än övriga tår så det ser skitkonstigt ut.
    Fast inget jag skäms över utan mer bara tycker att det är fult. Köper alltså inte sådana skor
    Har aldrig tänkt på andras fötter mer än om de själva har hallux och då lider jag med dem.
    Jag är glad för de som inte tänker på det så mycket eller inte mår dåligt över det! 
    Men jag hör tyvärr inte till den delen.

Skor med öppna tår vill jag ju gärna kunna också ha, men vägrar då det syns som du säger.  
  • TeamCaz

Jag har inte hört om många som har det, jag hade det med men opererade båda fötterna likaså min mamma, o även min mormor.
    Jag skämdes röven av mig när jag gick barfota o jag gick sällan i sandaler. Dels för att det gjorde ont, det såg fult ut o att skorna gick sönder. Operationerna gick bra o jag är såå glad att jag gjorde det. Dock är det en liten liten knöl kvar på ena foten, men den jag har inte ont utav. Sen har jag "ank-fötter" ändå

• Anonym (Skäms)
    TeamCaz skrev 2012-05-31 20:20:50 följande:
    Jag har inte hört om många som har det, jag hade det med men opererade båda fötterna likaså min mamma, o även min mormor.
    Jag skämdes röven av mig när jag gick barfota o jag gick sällan i sandaler. Dels för att det gjorde ont, det såg fult ut o att skorna gick sönder. Operationerna gick bra o jag är såå glad att jag gjorde det. Dock är det en liten liten knöl kvar på ena foten, men den jag har inte ont utav. Sen har jag "ank-fötter" ändå
    Det är väldigt vanligt och väldigt många om har det iallafall. Men oftast uppkommer det i medelåldern, vad det nu är?!
    Jag själv är ganska ung fortfarande (25 år) och märkte av att mina stortår var sneda ganska tidigt, då är det pga ärftliga faktorer, har jag läst och fått höra.

Hade du väldigt sneda tår innan operationen?

Jag menar, eftersom att jag vet och läkaren jag gick till sa att det kommer bli värre så borde det väl inte vara så svårt att operera till det innan det blir ännu värre? Dels att mina psykiska störningar och mina problem spelar in där också såklart.

Knöl får man nog räkna med att man får kvar efter en operation, men utifrån det jag har sett så blir det ju betydligt bättre och rakare tår.. 
  • Anonym (!)

Hej du!

Jag skämdes också och led i flera år. Kunde ha snygga sommarskor utan att knölarna stack ut.. Dessutom så påpekade folk det.
    Nu är både mina fötter opererade och de är SÅ FINA!!! Jag sa att jag hade väldigt ont av det fysiskt (överdrev...) och fick operation utan problem.

Tycker absolut att du ska operera dig, du kommer inte ångra det!

Stor kram!

Svar på tråden Hallux Valgus - Mår psykiskt dåligt