• Anonym (Skäms)

Hallux Valgus - Mår psykiskt dåligt

Har länge vetat att jag har Hallux Valgus (snea stortår). Även min mamma, min moster och min mormor har det, min moster har nyligen blivit opererad för det, min mamma ska även bli opererad för det. Alltså är det ganska kraftigt. Och det är ärftligt! 

Var iallafall till läkaren tidigare i veckan med det då jag inte bara har problem med mina stortår, utan det är mina lilltår också. Jag går på dom så jag får alltid blåsor, spelar ingen roll vilka typer av skor jag har, om jag ens har skor på mig, strumpor eller barfota. Spelar ingen roll. Jag får stora äckliga blåsor som gör otroligt ont! 

Jag har fått veta att det går att operera så det inte bryter ut mer och stortåna inte blir så pass snea. Men enligt min läkare så ska dom vara en viss grad snea för att få operation. Eller ha stora besvär. Vilket jag har mer eller mindre, när jag har gått en bit, behöver inte ens vara långt så får jag offantligt ont i fötterna, precis under stortårna är det som värst. Men det räckte tydligen inte, samtidigt som problemen med mina lilltår då. 

Men det värsta med det hela är att jag SKÄMS över mina fötter då jag har snea tår och jag mår psykiskt dåligt pga dessa snea saker. Så hur mycket jag än vill så vägrar jag gå barfota under somrarna, har till och med svårt att gå i strumpor hemma hos folk för det syns ändå. 

Borde inte det vara tillräckligt med orsaker att få det fixat så att säga?

Jag är väl medveten om att Hallux Valgus är mycket vanligt bland kvinnor.

Nu är inte mitt så jätte grovt, men det är ändå så pass snett att på den västra stortån så böjer sig tån in och under tån bredvid så att iallafall halva stortånageln "försvinner" under "pektån" så att säga.

Och vem vill inte kunna gå barfota under somrarna?

Jag skäms och mår dåligt iallafall!

Någon fler kanske? 

• Svar på tråden Hallux Valgus - Mår psykiskt dåligt
  • Anonym
    Anonym (!) skrev 2012-05-31 20:36:58 följande:

Hej du!

Jag skämdes också och led i flera år. Kunde ha snygga sommarskor utan att knölarna stack ut.. Dessutom så påpekade folk det.
    Nu är både mina fötter opererade och de är SÅ FINA!!! Jag sa att jag hade väldigt ont av det fysiskt (överdrev...) och fick operation utan problem.

Tycker absolut att du ska operera dig, du kommer inte ångra det!

Stor kram!

Kunde INTE ha snygga sommarskor så klart!
  • TeamCaz

Jo jag vet att det är mycket vanligt, men jag menade att jag aldrig pratat med någon annan med samma problem.

Jag har haft mina hela mitt liv o tårna var väldigt snea. Fick dock vänta med operationerna tills jag var 16 för då skulle skelettet ha vuxit klart. Minns att läkaren sa att dom gör inte op om man skäms eller att skorna förstörs, utan det ska vara om man har ont i dom. Jag vaknade på nätterna o grät ibland av smärta, o kunde inte gå långa sträckor alls, precis som du.

Jag har bara en knöl på ena foten, den andra är rak o inte ens en bula älskar min vänstra fot haha.

• Anonym (Skäms)
    Anonym (!) skrev 2012-05-31 20:36:58 följande:

Hej du!

Jag skämdes också och led i flera år. Kunde ha snygga sommarskor utan att knölarna stack ut.. Dessutom så påpekade folk det.
    Nu är både mina fötter opererade och de är SÅ FINA!!! Jag sa att jag hade väldigt ont av det fysiskt (överdrev...) och fick operation utan problem.

Tycker absolut att du ska operera dig, du kommer inte ångra det!

Stor kram!

Jag vill ju operera dom för att kunna må bättre och kunna gå i lite mer öppna skor och framförallt barfota, eller gå hemma hos folk (i strumpor så klart) utan att behöva må dåligt, eller låta bli att tänka på det hela tiden. 

Men trots att jag sagt att jag mår dåligt psykiskt av det så sa min läkare att dom måste vara sneare för att få kunna göra en operation.

Var dina väldigt sneda innan operationen?

Jag fick som sagt ett nummer till en Arbetsterapuet som JAG ska ringa och fixa tid för att få hjälp att förhindra detta med tejp av nå slag eller så. Men som jag skrev tidigare också, jag vill inte gå med tejp heller, det kommer inte göra att jag mår bättre, den tejpen drar till sig mer uppmärksamhet och folk kommer fråga direkt vad jag gjort osv.

Bör jag kanske gå till en annan läkare och få ett annat utlåtande tro? 
  • Anonym (Skäms)
    TeamCaz skrev 2012-05-31 20:42:01 följande:
    Jo jag vet att det är mycket vanligt, men jag menade att jag aldrig pratat med någon annan med samma problem.

Jag har haft mina hela mitt liv o tårna var väldigt snea. Fick dock vänta med operationerna tills jag var 16 för då skulle skelettet ha vuxit klart. Minns att läkaren sa att dom gör inte op om man skäms eller att skorna förstörs, utan det ska vara om man har ont i dom. Jag vaknade på nätterna o grät ibland av smärta, o kunde inte gå långa sträckor alls, precis som du.

Jag har bara en knöl på ena foten, den andra är rak o inte ens en bula älskar min vänstra fot haha.
    Ja okej. Så att må psykiskt dåligt är alltså ingen orsak och läkarna tycker man ska gå och må dåligt psykiskt pga fötter. Bra sjukvård isf. 

Jag går långa sträckor, men jag plågar mig genom det den större delen av de promenaderna då det blir av bara för att.  
  • MrsMommy

Har också Hallux Valgus och ogillar det skarpt. Speciellt när man hittar snygga skor som inte går på foten för att knölen är i vägen. Så tråkigt! Och så all denna skoskav som kommer av alla skor som inte är gympaskor.
    Sedan är jag så trött på den allmäna uppfattningen att man får det för att man har gått för mycket i högklackat. Jag har haft problemen sedan barndomen och hade då inte gått i smala skor så tidigt! Man kanske borde ta itu med det där och kolla upp möjligheter till operation. Någon som vet hur länge man måste hoppa på kryckor efter operationen? Har ett litet barn hemma, så det kan bli jobbigt...

• Anonym (Skäms)
    MrsMommy skrev 2012-05-31 20:44:43 följande:
    Har också Hallux Valgus och ogillar det skarpt. Speciellt när man hittar snygga skor som inte går på foten för att knölen är i vägen. Så tråkigt! Och så all denna skoskav som kommer av alla skor som inte är gympaskor.
    Sedan är jag så trött på den allmäna uppfattningen att man får det för att man har gått för mycket i högklackat. Jag har haft problemen sedan barndomen och hade då inte gått i smala skor så tidigt! Man kanske borde ta itu med det där och kolla upp möjligheter till operation. Någon som vet hur länge man måste hoppa på kryckor efter operationen? Har ett litet barn hemma, så det kan bli jobbigt...
    Det kan vara en bidragande faktor om man går med trånga skor att man får det. Men inget säkert. Mitt är dock ärftligt. 
    Vad jag har läst så är det väl kryckor några veckor iallafall.  
  • TeamCaz

Om du vill operera på grund av att du skäms o dom är snea så gör dom ingen operation. Men har du ONT i tårna så gör dom det även om dom inte är "tillräckligt" snea. Mina var inte väldigt snea men fick ändå, pga det gjorde så väldigt ont i dom att jag grät av det.
    Överdriv för läkaren, säg att du gråter av smärta, så gör dom det garanterat Säg att du kan inte ens gå till affären utan att du måste pausa.
    Jag sa en massa fast det mesta var sant för min del, men jag överdrev ändå.

• TeamCaz

Jag hade gips i 6 veckor, men kunde gå med foten efter en vecka redan. Så kryckorna har man inte länge.

• Anonym (!)
    Anonym (Skäms) skrev 2012-05-31 20:42:33 följande:
    Jag vill ju operera dom för att kunna må bättre och kunna gå i lite mer öppna skor och framförallt barfota, eller gå hemma hos folk (i strumpor så klart) utan att behöva må dåligt, eller låta bli att tänka på det hela tiden. 

Men trots att jag sagt att jag mår dåligt psykiskt av det så sa min läkare att dom måste vara sneare för att få kunna göra en operation.

Var dina väldigt sneda innan operationen?

Jag fick som sagt ett nummer till en Arbetsterapuet som JAG ska ringa och fixa tid för att få hjälp att förhindra detta med tejp av nå slag eller så. Men som jag skrev tidigare också, jag vill inte gå med tejp heller, det kommer inte göra att jag mår bättre, den tejpen drar till sig mer uppmärksamhet och folk kommer fråga direkt vad jag gjort osv.

Bör jag kanske gå till en annan läkare och få ett annat utlåtande tro? 

Du ska vända dig till en annan läkare och säga att du har ONT!! Att fötterna smärtar.
    Mina var väldigt sneda före operation, tom läkaren blev impad
  • Anonym (Skäms)
    TeamCaz skrev 2012-05-31 20:49:59 följande:
    Om du vill operera på grund av att du skäms o dom är snea så gör dom ingen operation. Men har du ONT i tårna så gör dom det även om dom inte är "tillräckligt" snea. Mina var inte väldigt snea men fick ändå, pga det gjorde så väldigt ont i dom att jag grät av det.
    Överdriv för läkaren, säg att du gråter av smärta, så gör dom det garanterat Säg att du kan inte ens gå till affären utan att du måste pausa.
    Jag sa en massa fast det mesta var sant för min del, men jag överdrev ändå.
    Okej. Jag får uppsöka annan läkare och säga att jag får ont även då ja inte går nå längre sträckor. Spelar heller ingen roll vilka skor jag använder, ont får jag ändå. 
Svar på tråden Hallux Valgus - Mår psykiskt dåligt